България се сдоби с първи медицински хеликоптер след множество административни перипетии през февруари тази година - но въздушната ни линейка още не изпълнява мисии и според критици на транспортното министерство, и на титуляра му и в редовния, и в служебния кабинет Георги Гвоздейков, това няма скоро да се промени.

Същевременно българската главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна авиация" издаде лиценз на дружеството HEMS България през март, а според транспортното министерство в близките дни ще приключи напълно обучението на първите пилоти на хеликоптера.

Пред Клуб Z първо авиоспециалистът кап. Тодор Пенев съобщи за нередности с хеликоптера, като изказа тезата, че лицензът е незаконен и процедурите по издаването му не са спазени. Дни по-късно Пенев бе уволнен от поста си в летище "Пловдив", подопечно на транспортното министерство, но Гвоздейков отказа да е издавал заповедта.

Днес друг авиационен инженер и летец - предишен директор на ГД "ГВА" Захари Алексиев - изказа същите критики в статия в онлайн изданието "Банкер". И той подчертава, че ако подобни нередности се установят от европейската агенция EASA, това може да има сериозни последствия за цялата българска авиация.

По информация на Клуб Z сигнал за предполагаемите нередности е изпратен от депутат от бившата управляваща коалиция до президента Румен Радев.

Клуб Z разгледа в детайли условията за лицензиране на нов въздушен оператор и изпрати серия от въпроси на Министерство на транспорта. От министерството отговориха подробно на тях и изпратиха и самият лиценз на HEMS България, който в действително ясно посочва, че дружеството е лицензирано да извършва пътнически и товарни полети и медицински мисии.

Ето и отговорите на транспортното министерство:

Според списъка с авиационни оператори на сайта а ГД "ГВА" HEMS България има лиценз за авиационен оператор BG 71 само за превоз на пътници. Бе съобщено на 18 март, че е налице лиценз за спешна медицинска помощ по въздух. Какъв е одобреният лиценз и може ли да ни бъде изпратен и публикуван публично?

Със Свидетелство за авиационен оператор (САО) No. BG 71 (Form 138 EASA), издадено от ГД ГВА на 13.03.2024 г., на „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД са предоставени права да осъществява търговски въздушни операции съгласно изискванията на Регламент (ЕО) 2018/1139. Част от всяко САО са т.н. Спецификации на операциите (EASA Form 139), в които се посочват допълнителни данни относно условията на свидетелството – детайли за ВС, видове операции, конкретни права, ограничения и одобрения. В Спецификациите на операциите към САО No. BG 71 във „Видове операции“ е посочена категория „Пътници“ с отметка в „Други“ – HEMS. В списъка със специални одобрения е отбелязано „Полети за спешно медицинско осигуряване с вертолет“.

На 18 март страницата на Министерство на транспорта и съобщенията обявява, че е извършен "първия тренировъчен полет" с новия хеликоптер на HEMS България. В личната си страница министърът Георги Гвоздейков обявява, че е извършен "DEMO flight". Кое от двете е направено и пилот на HEMS България ли е управлявал вертолета при изпълнението на полета?

На 18 март са изпълнени два полета, с които се поставя началото на летателната част от одобрената в част „Г“ от ръководството за експлоатация (Part D) програма за преподготовка и проверка от страна на оператора (Operator conversion training and checking). Този курс в оператора се изпълнява съгласно изискванията посочени в ORO.FC.220 от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 965/2012. В рамките на тези полетни сектори е изпълнен първият демонстрационен полет (Demonstration flight) пред представители на ГД ГВА, демонстриращ възможностите за експлоатация с летателни характеристики клас 1 в условията на гъстонаселена враждебна среда. Полетът е изпълнен до регистрирано от ГД ГВА болнично вертолетно летище в УМБАЛ „Света Екатерина“ и съгласно одобрените в Част В (Part C) на оператора процедури, които са в съответствие с Регламент (ЕС) № 965/2012 (CAT.POL.H.205, AMC1 CAT.POL.H.205(e), CAT.POL.H.210, CAT.POL.H.220 и AMC1 CAT.OP.MPA.105). Полетите са изпълнени от екипаж, съставен от пилот на оператора и инструктор TRI (H) на тип вертолет А109 S Trekker от производителя. Пилотът е с издадено от ГД ГВА валидно свидетелство за летателна правоспособност с вписана квалификация за тип  А109 S Trekker. Същият е летателен директор на „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД.  

Според изискванията на EASA, AMC1 ARO.GEN.310(a),  (а) 3, за да може един авиационен оператор да получи лиценз, трябва да бъдат извършени един или повече демонстрационни полети, проведени като реални полети. Такъв полет представлява финалният изпит на пилот на вертолета. Извършен ли е такъв полет на 18 март?

Демонстрационният полет (Demonstration flight) е част от процедурата по сертифициране на авиационния оператор, а не финален изпит за пилота. Съгласно изискванията за първоначално сертифициране (по-долу е представен оригиналният текст на изискването на английски език)  този полет или серия от полети може да се осъществи на финалния етап от процеса по лицензиране или при първа възможност след издаване на САО. Целта на този полет е авиационният оператор да демонстрира как изпълнява процедурите, описани в ръководството за експлоатация на оператора.

ED Decision 2017/006/R

VERIFICATION OF COMPLIANCE

(a) Upon receipt of an application for an air operator certificate (AOC), the competent authority should:

…….

(3) for the purpose of verifying the organisation’s compliance with the applicable requirements, conduct an audit at the organisation’s facilities. The competent authority should require the conduct of one or more demonstration flights operated as if they were commercial flights, or an in-flight inspection should be conducted at the earliest opportunity.

Превод на редакцията:

Решение на Европейската агенция по авиационна безопасност (ЕААБ) 2017/006/Р

ПРОВЕРКА НА СЪОТВЕТСТВИЕТО

(а) След получаване на заявление за издаване на сертификат за въздушен оператор (AOC), компетентният орган следва да:
…….
(3) с цел проверка на съответствието на организацията с приложимите изисквания, да извърши одит на съоръженията на организацията. Компетентният орган следва да изисква провеждането на един или повече демонстрационни полети, извършвани като комерсиални полети, или инспекция на борда следва да се извърши възможно най-скоро.

Има ли HEMS България пилот на вертолет, който е завършил пълното си обучение на 18 март и е демонстрирал това с демонстрационен полет? Имало ли е на лице инструктор, който е инспектирал този полет?

Демонстрационният полет няма отношение към лицензирането на летателния състав. Първите шест пилоти са завършили успешно курс за квалификация за тип в одобрена организация за обучение, съгласно изискванията на PART-FCL. Всички те са преминали проверка на уменията (skill test) и имат вписан типа в свидетелствата си за правоспособност още в края на 2023 г.

Полетът на 18 март е изпълнен от екипаж съставен от пилот на оператора и инструктор TRI (H) на тип вертолет А109 S Trekker от Леонардо. Пилотът е с издадено от ГД ГВА валидно свидетелство за летателна правоспособност с вписана квалификация за тип  А109 S Trekker.

На 9 април в ефира на бТВ министър Гвоздейков обяви, че се очаква четирима пилоти да бъдат изпитани финално на 24 април. Това означава ли, че до тази дата няма нито един пилот на HEMS България, който да е лицензиран да управлява вертолета?

Първите шест пилоти са завършили успешно курс за квалификация за тип в одобрена организация за обучение, съгласно изискванията на PART-FCL. Всички те са преминали проверка на уменията (skill test) и имат вписан типа в свидетелствата си за правоспособност още в края на 2023 г. В края на април, се очаква пилотите да завършат одобрената в част „Г“ от ръководството за експлоатация (Part D) програма за преподготовка и проверка от страна на оператора (Conversion training and checking), в която влиза квалификационна проверка на оператора (OPC) и проверка в рейсови условия, които ще бъдат изпълнени от проверяващ TRЕ (H) за типа.

Ако на 9 април няма такъв пилот, как HEMS България получава лиценз повече от 20 дни по-рано, предвид изискванията на EASA?

Към 13.03.2024 г., когато е издадено САО на „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД, операторът разполага с шест лицензирани пилоти. За да бъдат допуснати до изпълнение на реални HEMS операции следва да завършат и приключат в пълен обем гореописаната програма от част „Г“.

След приключване на одобрената в част „Г“ от ръководството за експлоатация (Part D) програма за преподготовка и проверка от страна на оператора (Conversion training and checking) и след изпълнение на тренировъчните полети с медицинските екипи ще бъде изпълнен втори демонстрационен полет пред представители на ГД ГВА, с екипаж изцяло от България Хели Мед Сървиз и медицински лица на борда. Преди изпълнението на този полет операторът не е извършвал и няма да изпълнява търговски въздушен превоз (HEMS).

---

От отговорите на Министерството на транспорта следва, че всичко е наред с лиценза на HEMS България, а пилотите ще завършат пълната програма на обучение до края на месец април. 

Лицензът на HEMS България: