В Столичният общински съвет започва поредна битка - тази за първия бюджет на кмета Васил Терзиев, който идва най-после на дневен ред, след месеци избор на председател и комисии. По всичко личи, че "Продължаваме промяната" - "Демократична България" - "Спаси София" се опитват да спечелят поне обществена подкрепа за своя бюджет, тъй като не е ясно от кого ще дойде тази в СОС.

Борис Бонев представи днес в столичната метростанция "Сливница" плановете на обединението по една от централните теми за бюджета - инфраструктурата.

"Намираме се на метростанция "Сливница", защото тук се намира недовършен повече от 20 години паркинг, който трябва да бъде буферен за всички онези хора, които искат да ползват метрото, за да не навлизат с автомобилите си в центъра на града. Предишната власт в София така и не намери средства да завърши този паркинг. За първи път в бюджета на София, по наше предложение, има отделени средства за довършването на паркинга при метростанция "Сливница", обяви той.

И определи липсата на паркоместа в града като един от най-основните проблеми на столицата. Затова е заложено и финансиране на два буферни паркинга и над 20 в кварталите. Предвидените са средства и за отчуждаване на зелените площи, реконструкция на междублоковите пространства и още.

"Когато този бюджет беше изготвян, направихме внимателен анализ на предизборните обещания на останалите партии. В него могат да се открият много голяма част от тях. Има и добри проекти, които продължават от миналото управление. Надявам се, че ще получим подкрепа от Общинския съвет, а не политически коментари", заяви Бонев.  

Бойко Димитров от ДБ пък подчерта рекордните 111 млн. лв. инвестиции за образование - за училища и детски градини, а в комплект с още пари от държавния бюджет и общината общата сума достига 200 млн. лв. Увеличени са и парите за култура - предвидено е 15% увеличение на заплатите в сектора, нови средства за издръжка.

"Друго важно перо е грижата за градския транспорт, рекордни са инвестициите и в инфраструктура - 200 млн. лв. за продължаване на метрото, както и за реконструкция на железопътните линии, и за закупуване на нови метровлакове", добави Димитров.  

Емилия Ангелова от ПП отбеляза предвидените 10% повече за озеленяване и почистване на града, голяма част от които за повече контрол. С 5 млн. лв. се увеличава и бюджета за предприятието за отпадъци.

Заедно с бюджета ще се гледа и за пръв път амбициозна транспортна рамка от над 500 млн. лв., която показва откъде идват приходите, какъв е пробегът на всяко транспортно дружество, какъв е финансовият ефект от това и как те ще бъдат осигурени. Според ГЕРБ обаче тази икономическа рамка се е гледала заедно с бюджета до пандемията.

ГЕРБ-СДС и компания: Дупки в бюджета и колапс

Още от края на миналия месец от ГЕРБ-СДС се изказаха критично за бюджета на Терзиев. Според тях в него липсват 37 млн. лв., с които да се плати вече обещаното увеличение на заплатите на шофьорите от градския транспорт. Според кмета обаче тези средства са предвидени.

Тази седмица хората на Борисов в СОС влязоха в друга надпревара с ПП-ДБ-СС - кой първи ще намали отново картите на ученици и пенсионери. Вчера и двете формации представиха по същество един и същ проект.

"Ние внесохме доклад, с който искахме да изпреварим събитията и да не се наложи прекъсване. Имаше взето решение, което ние приложихме, за да дадем възможност уязвимите категории пътници - ученици, студенти, докторанти, да пътуват при облекчени условия. Нашият доклад целеше удължаване на тази практика. Фактите показват, че сме привлекли повече пътници", обяви Екатерина Йорданова от ГЕРБ в ефира на BGonAir днес.

Намалението на месечните карти е от 20 лв. на 15 лв. за ученици и студенти, от 35 лв. на 15 лв. за докторанти и на годишната карта за всички линии от 200 лв. на 180 лв.

От ПП-ДБ-СС също подкрепят мярката, но са внесли свой доклад - макар подкрепен в транспортна комисия да е този на ГЕРБ-СДС, които успяха да овладеят ключовите комисии с помощта на другите формации в Съвета. Има и една разлика между двата доклада:

"Това, което ние предлагаме, е да няма краен срок на новите цени, които се предвиждат - да станат постоянни. Другото, което предлагаме, е да влязат в основния текст на наредбата", обясни днес Христо Копаранов в същото предаване. 

Цялостния план за транспорта атакува днес и Карлос Контрера от ВМРО - който традиционно или по навик гласува често заедно с ГЕРБ. Според него ПП-ДБ-СС водят градския транспорт към "пълен блокаж".

"Така например Столичен електротранспорт е с намалени признати разходи за дейността (заплати, електроенергия, горива, материали, части, ремонти - текущи и основни) и при експлоатационен разчет според спасителите от 134 млн. лв. в рамката се залагат 70.8 млн. лв. и евентуално 66 млн. лв. компенсации за покриване на загуби (те обаче са намалени спрямо 2022 година). Само за заплатите на електротранспорта ще са нужни 75-79 млн. лв. в зависимост от това дали ще бъдат назначени водачи и сервизен персонал, който липсва. Кой и как ще покрие този дефицит - не ми беше отговорено."

Не са предвидени средства и ца отложени ремонти на трамваи и тролеи от последните две години. В Столичният автотранспорт пък има същите липси, но и неразплатени задължения за 2023 г. около 16 млн. лв. и още към 3 млн. лв. просрочени за първо тримесечие на 2024 г. Средната издръжка на автотанспорта е между 168-174 млн.лв., твърди той, а се залагат едва 100,9 млн. лв. 

"Чух от „спасителите“ на София много общи приказки и аргументи, но не чух нито едно число, което да оборва моя анализ и разчети. Нещо повече - сами си противоречат! Хем твърдят в доклада си, че ще има увеличение на приходите от карти (дългосрочни превозни документи), хем залагат по-малко общински компенсации за такива в общинския бюджет спрямо 2022 и 2023 г.? Кое е вярното?", пита той. "Това е само част от картината и тя показва, че „спасителите“ на София водят наземния транспорт към прогнозиран дефицит, колапс и състояние на будна кома."