Компанията за електромобили Tesla вече не е шампион в производството - китайската BYD я задминава в последното тримесечие на 2023 г., сочат пазарните данни. Добрата новина за хората на Мъск е, че си запазват първото място по печалби.

Това обяснява и защо китайската BYD е продала 526 409 автомобила, солидна преднина пред 484 507 за Tesla - по-евтиното носи по-малка печалба. Каталогът на китайците е пълен най-вече с бюджетни коли, като миналата година представиха най-евтиният електромобил досега - "Seagull", или "Чайка", който е с базова цена 10 200 долара. За сравнение, най-евтиният Tesla Model 3 започва от 43 990 долара. 

BYD бие и на годишна база - цели 3 млн. продадени автомобила, с 61% повече от 2023 г., но с важно условие - в тази бройка китайците включват и хибридите. По чиста бройка електромобили все още отстъпват на Tesla, като са продали 1,57 млн. бройки автомобили само с електрически двигател.

Именно Model 3 и Model Y са основния продукт на Tesla - от тях са 95% от продажбите. Мъск обаче си бе поставил за цел компанията да продаде 2 млн. бройки миналата година, а крайният резултат е малко над 1,8 млн. автомобила.

Успехът на BYD обаче сочи, че Китай успешно изкарва електромобилите си извън местния пазар и се превръща в гигант в сектора. След като изместиха САЩ, Южна Корея и Германия, на китайците им остана само да изпреварят Япония, която завърши 2023 г като най-големият износител на леки автомобили в света.

Козът на Мъск е новият Cybertruck, с който Tesla навлезе в силно конкурентния пазар на пикапи в САЩ. Мъск предупреди, че може да отнеме 12 до 18 месеца, за да достигне обемно производство на Cybertruck.