Животът на колите и вановете в ЕС вече ще бъде до 200 000 километра или до 10 години - в зависимост на това кое от двете събития настъпи по-рано.

Това предвижда временното споразумение, постигнато между преговарящите екипи от страните членки (Съвета) на ЕС и Европейския парламент. То е за нови пределни стойности за емисиите от автомобили, автобуси и други превозни средства, известни като „Стандарти Евро 7“.

Мерките ще се прилагат след влизането в сила на регламента. За да стане това, той трябва да бъде одобрен поотделно от Съвета и на пленарна сесия от ЕП. Все още не е ясно кога въпросната мярка ще влезе в сила. Казано на прост език, от определена година - но неясно още коя, произведените към нея нови коли имат лимит до 10 г. за употреба или 200 000 км.

Споразумението запазва „Стандартите Евро 6“ за таван на емисиите от коли и ванове. То обаче намалява пределните стойности за автобусите и камионите. Въвеждат се и тавани за частици, изхвърляни от спирачките - най-вече на електромобилите.

Регламентът за „Стандартите Евро 7“ въвежда правила за емисии на отработени газове за пътни превозни средства. Въвеждат се обаче правила и за други видове емисии, например такива от износване на гумите. Определя се и таван за трайност на батериите.

Новото законодателство ще замени предишните отделни правила за емисиите „Евро 6“ Новите стандарти, или „Евро 7“, ще важат и за леки, и за тежкотоварни возила– коли, ванове, автобуси и камиони.

Ако досега диаметърът на емисиите на твърди частици е бил 23 нанометра, той вече ще бъде едва 10 нанометра. (1 нанометър е равен на една милиардна от метъра – б.р.)

При тежкотоварните автобуси и камиони се въвеждат построги ограничения за замърсители, включително за такива, които не са били обхванати от „Евро 6“. Такъв е случаят с диазотния оксид, известен още като райски газ.

За коли и ванове се въвежда ограничение от емисии до 3 милиграма на километър за чисто електрически превозни средства при стандартния цикъл на шофиране и 7 милиграма на километър при всички останали задвижващи агрегати. За тежкотоварните ванове таваните са съответно 5 милиграма на километър за чисто електрически возила и 11 милиграма на километър за останалите задвижващи агрегати.

Споразумението предвижда различни срокове на прилагане на регламента след влизането му в сила.

30 месеца за нови видове коли и ванове и 42 месеца за нови друг тип возила;

48 месеца за нови видове автобуси, камиони и ремаркета и 60 месеца за нови возила;

30 месеца за нови системи и съставки за напасване към колите и вановете и 48 месеца за напасване към автобусите, камионите и ремаркетата.

Предстои постигнатото временно споразумение да бъде официално одобрено от Съвета и Европейския парламент. Очакванията са, че това е въпрос на чиста формалност.