Българският евродепутат Андрей Новаков от ГЕРБ и Европейската народна партия (ЕНП) представи днес в Европейския парламент петиция за въвеждане на европейски времеви норматив от 1 минута за обработка на тежкотоварни превозни средства във вътрешноевропейските граници.

Това стана днес, на заседание на Комисията по петиции в Брюксел.

„Преките загуби за транспортните фирми възлизат на 10 евро на час престой на превозно средство, или 240 на денонощие. Непреките щети са неоценими. Нещата допълнително се усложняват от произтичащите от това липса на кадри, увеличаване на вредните емисии, неустойки за забавяне на доставките“, изтъкна присъствалият на заседанието Димитър Димитров – изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България.

Той допълни, че на граничните пунктове липсват елементарни хигиенни и санитарни условия. Самите водачи трудно изпълняват установеното чрез регламент време за управление, защото постоянно трябва да местят камионите с по няколко метра.

„Тези 60 секунди за проверка са напълно постижими, особено в XXI век. Това може да става чрез подобрена дигитализация и обмен на информация между страните членки. Надяваме се на резолюция и дебат в пленарна зала“, допълни Димитров.

Андрей Новаков окачестви като ирония факта, че има само три минути, за да представи един проблем, отнемащ стотици дни и нощи на хиляди европейски граждани – далеч от дом и семейства. Това по думите му съсипва не само икономиката, но и живота на десетки хиляди хора на целия континент.

Проблемът обаче не е само по българските граници, каза Новаков. Има го и по временно възстановените граници на Унгария, на Словакия, дори на границата между Германия и Австрия. Той обаче е убеден, че решението ще дойде от България.

„Няма европейска директива, която да настоява да мерим камионите на границата, да връчваме глоби на границата, да си купуваш тол такса и винетка на границата. Това създава опашките, както и липсата на координация също. Трябва да въведем технологии, които са ни позволят да правим всичко това от разстояние“, настоя Новаков.

В момента един камион преминава през средно натоварена граница в Европа за 3 минути. Но би стигнала и една минута.

Андрей Новаков увери, че България ще се бори за облекчение на граничния режим, докато не бъде приета в Шенгенското пространство, където няма граници.

От Европейската комисия обаче побързаха да поохладят ентусиазма му.

„Няма как да стане за 60 секунди“, категоричен бе представител на ЕК, поканен на заседанието.

И поясни, че някои видове контрол могат да бъдат по-подробни. Такива са митническите проверки и тези за нелегална миграция. И тогава със сигурност времето ще бъде повече от една минута.

„Не може да има подобен норматив, той никога няма да бъде приет от страните членки“, каза представителят.

След което изтъкна, че за да бъдат премахнати тези проблеми, страните членки (Съветът) на ЕС възможно в най-кратки срокове трябва да поискат България и Румъния да бъдат приети в Шенген. И тогава времето за преминаване на границата ще бъде малко.

Така Шенген се превърна в главна тема на последвалия дебат.

Асим Адемов (ГЕРБ/ЕНП) видя драстичен пример за двоен стандарт в ЕС с недопускането на двете страни в пространството за свободно движение. Именно това обяснява големите опашки от камиони.

Той също така обвини Австрия и Нидерландия - двете страни, които са против приемането ни, че по този начин налагат репресии и на собствените си шофьори. Те биват принуждавани също да висят по нашите граници.

Всъщност Австрия атакува самото съществуване на ЕС, смята румънският либерал Влад Георге от групата „Обнови Европа“ (ОЕ). (Нидерландия е готова да пусне в Шенген Румъния, но не и България – б.р.). Нейните действия не само създават допълнителна категория граждани от втора ръка, но и блокират търговията в ЕС. Георге предложи в един бъдещ регламент да бъде отбелязано, че хората, създали тези правила, са сбъркали. И тези хора би трябвало да застанат на границата и да чакат с шофьорите, а не да ги преминават бързо с дипломатическите си паспорти.

"Последна дупка на кавала, на последната дупка последна дупка и чикирики"

„Консерваторът“ Ангел Джамбазки от ВМРО остро нападна Комисията, като изтъкна, че хората от транспортния бранш плащат цената на лицемерието в ЕС. Той повтори обвиненията си срещу Австрия и Нидерландия, че държат нас и Румъния извън Шенген заради собствените си икономически и политически интереси и не искат транспортният бранш в двете страни да печели.

Следващата цел на атаката на Джамбазки бе Европейският парламент:

„Всички знаем, че той е последна дупка на кавала по тази тема, а Комисията по петиции, при цялото ми уважение, е на последната дупка последна дупка на кавала. Но нещата се решават в Съвета, и то тогава, когато правителствата най-сетне се събудят, махнат на страна приказки като ценности, като свободни движения и - прощавайте за малко уличния жаргон - чикирики и вземат да си кажат какво се прави и какво не се прави, че България и Румъния не са в Шенген, защото има политически и икономически изгоди от това за държавите от Западна Европа.“

Джамбазки попита и къде са нидерландските и австрийските евродепутати, за да кажат в залата аргументите на своите страни.

Андрей Новаков отново взе думата и припомни на представителя на ЕК няколко неща:

„Първо, в ЕС функционира митнически съюз, благодарение на който нищо не се налага да се прави по проверка по границите, ако се реши. Второ, от сградата на Европейската комисия светът изглежда по един начин, но от кабината на камиона - по съвсем друг. Безкрайно неудобно ми е да ви припомням, че ЕК, която представлявате, предложи 15 минути време за проверка на влак на границите. Ако можем да проверим 50 вагона за 15 минути, защо да не можем да проверим едно ремарке за една минута?“

Евродепутатът призова за уважение към шофьорите на камиони - „онези стотици хиляди, благодарение на които и тази вечер на масите ни ще има храна и тази вечер децата ни ще имат играчки и тази вечер аптеките ще имат лекарства“.

Вторият ни „консерватор“ Андрей Слабаков (ВМРО) също отдаде дължимото на водачите на камиони. И стовари гнева си върху Нидерландия, която настоява да нарича Холандия, защото му е по-лесно.

„Едно време Холандия бе известна със своите гениални художници и футболисти. После си смени името, защото имало негативи. В момента Нидерландия е известна в света най-много със своята проституция, дрога, педофилия, нелегален износ на оръжие, продаване на черно на човешки органи и не на последно място - на трафик на нелегални мигранти. Това е една от страните в ЕС, където има престъпни групи, занимаващи се с този трафик. Ако Нидерландия искаше това нещо да спре, щяха просто да се разправят с тези хора или да потърсят начин да ги спрат. Защото спрат ли финансовите потоци, по които вървят едни пари към България, където се наемат някакми нещастни хора с един микробус, за да прекарат петима мигранти до сръбската граница – нали е ядно, че не е организирано от българи, нито от румънци?“, каза режисьорът евродепутат.

И допълни, че такива канали действат и в Австрия, и във Франция, и в Германия. Той призова тези държави да се справят с тяхната престъпност и да приемат България и Румъния в Шенген.

Очевидно проблемът с чакането на камионите засяга милиони европейци, изтъкна накрая вносителят на петицията Андрей Новаков. Това се дължи според него на факта, че толкова колеги са подкрепили въпросът да влезе за дебат в пленарна зала.

Петицията остава отворена, обяви председателката на Комисията по петициите Долорс Монсерат. Ще бъде поискан отговор от Европейската комисия. Петицията ще бъде изпратена за сведение на Комисията по транспорт.