Връщането на всеки 8 седмици на камионите в страната, в която е регистрирана фирмата, ще увеличи въглеродните емисии с 2,9 милиона тона до 2023 г.

Това сочи проучване на експерти, изготвено по поръчка на Еврокомисията във връзка с отражението на този пункт по приетия през лятото пакет „Мобилност“. То има за цел да анализира въздействието от връщането на камионите върху целите на Зеления пакт.

Проучването показва още, че резултатът от квотите за каботаж, които много страни членки на ЕС искат да въведат, може да бъде допълнителни въглеродни емисии от 397 000 тона, както и дългосрочно негативно влияние върху железопътния и интермодален транспорт. (Интермодалният транспорт означава превозване на хора или стоки с два или повече вида транспортни средства – б.р.)

Така в резултат на връщането на камионите и на ограничението на каботажа може да се стигне до допълнителни 3,3 милиона въглеродни емисии годишно. Това е сравнимо с  транспортни емисии в Естония за една година.

На тази основа, ЕК възнамерява да започне дискусии със страните членки, Европарламента и всички засегнати страни.

„Мерките, за които е проучването, не са покрити от първоначалните предложения на ЕК. Но ние сме готови да обсъдим със страните членки, Европарламента и всички засегнати страни, за да видим какви са възможните пътища напред, основани на данните и заключенията на проучването. Искаме открит диалог, за да преценим следващите стъпки в светлината на нуждите за целите на Зеления пакт, за нормалното функциониране на единния пазар и за необходимостта от гарантирането на висок жизнен стандарт и благоденствие на шофьорите“, каза говорителят Стефан де Кеерсмаакер.

От ЕК обаче не отговориха на въпроса дали има възможност да бъде внесен нов проектозакон. Макар Комисията да има правото на законодателна инициатива, пакетът е приет съвсем наскоро.

Пакетът „Мобилност“, приет в настоящия си вид, трябва да влезе в сила на 21 февруари 2022 г. България заедно с още 8 държави от „периферията“ на ЕС се заведе дело в Съда на ЕС срещу пакета.

Транспортният ни министър Росен Желязков неведнъж заяви, че задължителното връщане на камионите ще увеличи вредните емисии.