Българските потребители на социалната мрежа Facebook днес се сблъскаха с особено съобщение - искате ли да плащате по 20/24 лева на месец, или искате да гледате реклами и да ползваме информацията ви, както намерим за добре?

Съобщението се разпраща на потребители на платформата в целия Европейски съюз още от началото на ноември - просто сега стига до нас. Цената варира според това дали сте отворили Facebook през смартфон или компютър - в първия случай тя е по-висока заради таксите, които магазините на Apple и Google налагат на всякакво пазаруване през приложения в двете основни мобилни операционни системи.

Каква е причината за това съобщение?

Новите регулации на Европейския съюз - по-точно, новият "Digital Markets Act", или Закон за дигиталните пазари. Неговата цел е да наложи строги регулации за най-големите платформи в Световната мрежа, които да гарантират правата на европейските граждани там.

Този закон ограничава и сериозно данните, с които компаниите като Meta могат да разполагат. Затова Зукърбърг реши, че начинът да уважи тези регулации да предложи на европейци избор - плащате и не ползваме данните ви, или не плащате и всичко продължава като досега.

Това означава, че подобна опция ще се появи скоро и в Instagram, другата голяма платформа, собственост на Meta.

Дали това е допустимо решение тепърва ще се обсъжда от Ирландската комисия за защита на данните.

Какво става, ако платя? А ако откажа?

Ако даден потребител се абонира и плаща между 20 и 24 лева месечно на Meta (сума, която се очаква да нарасне с 30% от догодина), той няма да вижда Facebook реклами и би трябвало всичките му потребителски данни - като това какви страници предпочита, какви картинки харесва, към кои продукти проявява интерес, и пр., няма да бъдат продавани на трети лица.

Ако потребителят реши да не плати, всичко всъщност продължава както досега - Facebook и съответно Meta разполагат с всички данни относно поведението ни на тяхната платформа, и се разпореждат с тях както решат - но в рамките на GDPR, който поне защита личните ни данни от посегателство (макар и не винаги успешно).

Разбира се, всеки потребител може да откаже да плати сега и да размисли в бъдеще - Facebook с радост ще му вземат парите след седмица, месец или година.

Този абонамент, поне засега, не би трябвало да дава никакви предимства на абонираните по отношение на разпространение на постовете им в социалната мрежа, през личните им профили или страниците, които управляват. Разбира се, това може да се промени в бъдеще - с или без предупреждение от Meta. В своето царство Зукърбърг е върховен владетел.

Разбира се, това няма да спре ЕС да налага глоби при нарушения на европейските закони - еврорегулаторите вече неколкократно глобиха Meta за стотици милиони долари. Компанията обаче видно преглъща повечето подобни глоби с лекота.