Парламентарната комисия по икономическа политика реши да отложи с 12 месеца прекратяването на дерогацията на "Лукойл" за работа с руски суров петрол. В този период рафинерията ще намалява поетапно количествата на сорт "Урал", предаде БНТ. Министърът на икономиката Богдан Богданов предупреди за скок на горивата и за дефицит, ако без подготовка се премине към нефт, който не е от Русия.

"Рисковете са големи, особено за 30-дневния срок, както е заложено в момента. Не мога да прогнозирам какви биха били точно цените, но цените ще се повишат значително и тук трябва да се каже, че ще има и възможности за спекула и дори недостиг на горива", каза Богданов.

Според него, отпадането (на изключението) в 30-дневен срок, както е заложено в момента, крие след себе си серизони рискове.

"От една страна - доставка на суров петрол. Това, което видяхме, че в крайна сметка последната една година нямаме направена почти никаква подготовка. "Лукойл" не бяха подали план-график, не бяха дали конкретните мерки и стъпки, които ще предприемат.

Това се случи в началото на септември. Това е една от причините ние да базираме нашите изчисления на доклад, който беше изготвен и от Съвета за сигурността към МС и там сме отчели конкретните рискове. Разбира се, доставка на горивата - това е доставка на суров петрол. Това е единият риск и трябва време, за да се договори."

(Клуб Z припомня, че буквално вчера експертът от ЦИД Мартин Владимиров обяви пред Нова тв, че всяко запавяне носи 200 млн. долара печалба на месец за Лукойл и "става въпрос за огромно преразпределяне на рушвети обратно - към българската администрация", бел. ред).

"Другият риск, който е чисто логичистичният - при товарене вече нови количества, които пък ако са извън Босфора, доставчиците, това отнема и логистично време, за да стигне до рафинерията.

Трябва да се знае, че работата на рафинерията към момента е организирана така, че да има ритмични доставки, няколко танкера на месец, което значи, че на всеки горе долу 6 дни ние получаваме по един танкер на рафинерията, който да бъде обработен. Към момента това е основният казус, че при отпадане на дерогацията трябва да имаме, първо, договорените количества суров неруски петрол, който да се обработва в рафинерията. Тези количества да бъдат договорени с такива параметри, че в крайна сметка да има ритмични доставки, но и качеството на суровината, която ще получаваме - което означава, че тук говорим за дългосрочни договори, които да бъдат подписани от оператора, а не спот сделки, така наречени на пазара, които от една страна да са по-висока цена и които съществено биха повлияли на цените на крайните потребители", мотивира се министърът.

Изобщо - пречки много:

"Трябва да осигурим и транспорта. Това нещо е много важно, транспортът до "Росенец", така че рафинерията да не спира своята дейност.

Но другото важно нещо, освен самата дерогация и преминаването на изцяло неруски петрол това, което ние държим да бъде обсъдено, е капацитетът на рафинерията да бъде поддържан и една от нашите тези е, че ние трябва да вземем средните обороти, които са генерирани от рафинерията през последните години. Защото много бързо може да се мине на 100% неруски петрол, ако значително съкратим производствения процес и ограничим количествата сурова продукция, която рафинерията обработва", каза още министър Богданов.