Бензиностанции се опитват да вдигнат цените на горивата и в някои малки обекти вече опипват почвата с цена за обикновените дизел и бензин от 3 лв. за литър. При положение, че до скоро цената беше около 2,30 лв./л.

Това стана ясно от материал на Нова тв тази сутрин.

„Цената на горивата трябва да е поне 32 ст. по-ниска, отколкото е в момента, ако имаше някакъв ефект от дерогацията, за която беше положено толкова усърдие, за да се постигне миналата година. Ние не сме видели ефектите от нея!

Купуваме руски нефт на 20% по-ниски цени от местните пазари в Европа, а „Лукойл” - 95 % от пазара, продава на цени, близки до средните в Европа.”

Това заяви в сутрешния блок Мартин Владимиров, енергиен анализатор от Център за изследване на демокрацията.

„А-95 трябва да струва около 2,65 лв./л. реално, според оценка от вчера, която направих на цените на ЕС.

В Европа производствените разходи формират някъде 42% от цената, в България формират около 58%. Разликата между тези две е горе долу надценката, която „Лукойл” начислява, която се превръща в свръхпечалба. До този момент я изчислявам на 1 млрд. 800 хил. лв. свръхпечалба за 2023 г.”

Владимиров напомни, че освен това у нас са най-ниските ДДС и акциз от ЕС.

Целта е и да се генерира огромен приход за Руската федерация, който й позволява да води войната в Украйна. По наши сметки в момента печалбата на „Лукойл” генерира 4% от всички бюджетни приходи на руската държава от петрол, каза Владимиров и добави:

„Лукойл” третира българския пазар, все едно на него се продава суров петрол или някои от другите международно котирани сортове петрол. Когато суровият петрол се вдигне на международните пазари, вероятно и у нас ще се вдигне. Цената се вдига и заради геополитическите решения на Русия и Саудитска Арабия”, поясни още той.

Експертът поясни, че България би трябвало да е ценови "остров" заради евтиния внос и да не я засягат движенията на световните борси.

Той специално подчерта, че отдавна държавата е изготвила анализ - че няма нито икономически, нито технически причини рафинерията да не премине на неруски петрол. 

Цената на горивата в момента няма нищо общо с това дали сме с дерогация или не. Производствените разходи са същите, като преди руската инвазия в Украйна. А влезлият в сила закон - да се облага печалбата на "Лукойл" вече двама министри бламират, като се измислят всякакви бюрократични причини, подчерта той.

"Става дума за 200 млн. долара на месец и става въпрос за огромно преразпределяне на рушвети обратно - към българската администрация", смята той.