От днес започват проверките на автомагистралите и скоростните пътища. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков ще присъства на първата инспекция на магистрала „Хемус“, която ще се проведе на участък в гаранционен срок. 

За проверките ще се използва лазерен профилограф, собственост на Института по пътища и мостове. 

Апаратурата измерва неравностите на повърхностния слой на пътната настилка съгласно международен индекс и отчита стойностите в реално време, предаде тази сутрин БНР.

"Автомагистрала „Хемус“ е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018 и 2019 г., в абсолютно нарушение на закона, и на бездействия на няколко поредни правителства, които не са преустановили тези практики и не са потърсили решения."

Това заяви пред журналисти  по-късно в четвъртък министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, който присъства на първата инспекция на АМ „Хемус“ на участък в гаранционен срок край Ябланица.

По думите му към настоящия момент се работи с недостатъчни темпове поради претенции от страна на реалните изпълнители за недостатъчност на средствата т. е. за индексации. Към момента работна група извършва правен анализ на всички тези договори. Назначена е и държавна финансова инспекция. През септември ще имаме становище и решение за това как ще се процедира, каза още Цеков.

Според него максималната индексация на средствата за строителството на участъците от магистралата може да бъде до 30 процента.

„Когато нещо е заченато с грях, може да породи само проблеми. Проблемът с автомагистрала „Хемус“ е в това, че са нарушени поне три закона при възлагането и изпълнението. За да се възстанови това строителство, трябва да бъдат отстранени тези законови нарушения“, посочи още Цеков.

Клуб Z припомня, че през ноември и декември 2022 г. по време на тогавашния строителен министър Иван Шишков бяха направени обследвания на "Хемус" около гара Яна и на Северната тангента. Той дори донесе ядка в телевизията и каза, че на места скоростният път е с 18 см по-тънък, което е скандално - скандално обаче е било и самото задание - да е 28 см износващ слой.

"Вадим ядка след ядка от магистралите и асфалт няма, къде е", каза буквално тогава той.

Той разкри, че за част от местата, които са обследвали, е имало вече преписки на Министерството на вътрешните работи, които са прераснали към април, 2023 г. с проверки за българската прокуратура.

"На магистрала "Хемус", която е в частта от София до Яна, ноември месец бяха направени проверки по искане на МВР. Може би седмица преди изборите по искане на българската прокуратура, бяха взети конкретни ядки през 250 м. На 2000 кв. м бяха взети конкретни ядки. Резултатите показаха това, което аз говорих. Имаме тенденция, че при всяка проверка се оказва наистина липсващ асфалт", обяви Иван Шишков.

По негови думи резултатите са едни и същи, независимо от институциите, с които съвместно се правят проверките.

Още през април служебният министър разкри, че е наета хърватска фирма за обследванията с георадар.

"Фирмата е хърватска, известна е в европейския пазар, с нея наистина ще можем да получим ясни и точни резултати", зарече се Шишков.

Досега не се е чуло докъде са въпросните разследвания на МВР и прокуратурата.