Има шанс строителството на магистрала „Хемус” да продължи от тази есен и до 2025 г. да са готови още 80 км.

Това каза в понеделник сутрин по Нова тв министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.

„Истината е, че тази магистрала е изключително показателен пример за това как не трябва да се осъществява магистрално строителство. Довършването ѝ беше възложено чрез инхаус процедури през 2018 г. и 2019 г. за близо 3 млрд. лв. Последните 2 години и половина по „Хемус” не се строи. Нито едно ръководство на АПИ не е имало смелостта да погледне фактите. Има 2 възможности – едната е държавата да поеме риска, да загуби раздадените в размер на над 1 млрд. лв., да загуби едни съдебни дела, които ще се проточат около 3 години или да търси начин да оправи допуснатите закононарушения, така че да продължи строителството по вече сключените договори. Държавата е вкарана в един правен капан”, твърди той.

Според Цеков участък 1 от магистралата е готов на 76%, а участък 2 и 3 – на около 40%.  По участък 4 и 5 имало изготвени технически проекти.

По думите му голяма част от магистралите у нас приличат на натрошен пъзел. Затова  - „докато основната ни пътна мрежа е в това състояние, не може да изискваме по-високи тол такси”.

Сегашното решение за „Струма” - да минава в едната посока по Кресненското дефиле, а в другата над него категорично не е икономично, смята министърът.

„Търсим възможност сегашният път да се запази като локален, а магистралата да се изнесе. Единственият одобрен от ЕК вариант през годините е за тунел, от който обаче държавата се е отказала", каза още Цеков. 

За първи път поръчките за зимно поддържане и за текуща поддръжка на пътищата са обявени на критерий най-ниска цена, което е най-голямата гаранция за това, че ще има свободна конкуренция, твърди Цеков.

„При това те са обявени по т.н обратен ред, което означава, че, след като изтече срокът за подаване на офертите, се отварят всички цени. Извършва се класиране. Републиканската пътна мрежа има 20 000 км, което означава, че в една област имаме средно 800 км пътна мрежа, която следва да бъде поддържана. Целта е да се гарантира, че въпросният изпълнител в крайна сметка ще има достатъчно опит и ресурс да я поддържа”, каза още той.