Недопустимо е шофьорите на моторни превозни средства, които са собственост на юридически лица, да бъдат принуждавани от полицията да подписват протоколи за доброволно предаване на автомобилите.

За това алармират от Съюза на българските транспортни работници и настояват за спешно прецезиране на новите текстове в Наказателния кодекс, съобщава БНР.

Протоколите за доброволно предаване на моторни превозни средства от шофьори, при които е установена употреба на алкохол или наркотици, са мярка, която полицията все по-често прилага и то в разрез със закона, категоричен е председателят на Съюза на българските транспортни работници Александър Стамболийски:

"Шофьорите да не подписват такива протоколи, защото в Наказателния кодекс ясно е разписано в алинея 5 на новия член 343-б - съдът решава дали да бъде конфискувано в полза на държавата или не", каза той.

(Както Клуб Z писа преди дни, съвети в същата посока - да не се подписват протоколи за доброволно предаване, даде и адвокат Силвия Петкова, б.р.)

Според Стамболийски - неправомерно било и временното задържане на камионите, тъй като те са собственост на юридически лица (последното е факт, но истерията, която се разви в публичното пространство срещу "отнемането" на МПС от полицията, всъщност често касае именно временно задържане до началото на съдебно дело, б.р.).

"Тук не говорим за автомобил за 2000 лева, който го кара всеки втори българин, камионите от порядъка на 150-200 000 лева. Не можем да говорим за конфискация на товарни автомобили и служебни автомобили, а единствено за такива на физически лица".

Отнемане на свидетелството за правоуправление, налагане на респектиращи глоби и ефективни присъди при употреба на алкохол и наркотици са ефективните мерки, прилагани в други европейски държави", посочи Стамболийски:

"Там имаме незабавно съдопроизводство в много от държавите. Има дежурен прокурор, дежурен съдия, които на място и веднага взимат решение. Глобите са респектиращи - от порядъка на няколко хиляди евро".

Всъщност в много от най-"белите" държави има дерегистриране или отнемане на МПС, отделен въпрос е дали нормативната база е съвършено прецизирана от първия опит на законодателя, който е факт съвсем отскоро (бел. ред на Клуб Z).