Регионалният министър Андрей Цеков заяви, че отговорни за това, че инхаус договорите не са прекратени, са неговите предшественици. Сроковете за това били изтекли в края на миналата година.

"Нямаме правна въможност да искаме унищожаемост", заяви Цеков пред бТВ.

Така той отговори на критиките, че правителството вече е обявило инхаус договорите за законни и дори има намерение да ги индексира

Според Цеков обществото има интерес строителството на магистрали да продължи. Според него ще има не повече от 25-30% оскъпяване на договорите заради инфлацията.

Цеков все пак посочи, че Асен Василев през 2022 г. като финансов министър е сезирал прокуратурата за тези договори. Прокуратурата обаче е отказала да разследва по част от тези казуси.

Цеков разказа, че договори по инхаус процедурите са сключени в периода 2018-2020 г. При тях е заобиколен законът за обществените поръчки. Тези договори касаят най-вече магистрала "Хемус".

"Държавата е възложила на едно кухо държавно дружество - "Автомагистрали" -  работа, която не може да свърши. То е превъзложило на частни фирми", каза Цеков.

И допълни, че това също е нарушение на закона.

"Законът каза, че ако е сключен договор без обществена поръчка този договор е унищожяем. Възложителят може да предяви пред съда иск. Времето е 1 година от сключването на договора", каза Цеков.

Този срок е изтекъл през 2022 . Цеков посочи кои са били министри през този период - "Аврамова, Комитова, Караджов, Шишков".

"Никой от въпросните минситри нямаше политическа и морална решителност да го направи", заяви Цеков.

Той обясни, че според закона това вече са нормални договори. А ако се тръгне към прекратяване това означава съдебни дела и строителството на "Хемус" да се поднови евентуално през 2025 г.

"Вторият вариант е да ги изпълняваме", каза Цеков.

Той изтъкна, че инфлацията на строителните материали е 137%, което обаче не означава, че цената им ще се увеличи с толкова.

Цеков каза, че има работна група, която предлага да бъде продължено строителството при три условия. Първото е частните фирми да поемат гаранция от 7 години, тъй като тя сега е 2 години. Той допълни, че са платени 1 мрд. аванси, като построеното е пренебрежимо малко.

"Те са ги получили преди 3 години. Би следвало да са си купили материали. Остатъчната част от договорите за още около 1 млрд. да бъдат довършени по цени актуални в момента. Няма да е двойно увеличението, както говори г-н Борисов", каза още Цеков.

И допълни, че обществото има полза част по-скоро да бъдат изградени поне първите участъци от магистралата.

Според Цеков пари за пътища винаги е имало, но пътищата са лоши, защото инвестиционния процес не е движен стратегически.

"За да можеш да строиш днес трябва да си планирал преди година", обястни той.