Работни групи на ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ разговаряха в парламента в понеделник. Няколко часа те водиха преговори за приоритетите в първата сесия на 49-ото Народно събрание, предаде Нова тв.

И двете формации бяха категорични, че разговори за съставяне на правителство не е имало.

„Обсъжданията бяха само за това каква е законодателната програма на тази сесия на парламента. Обсъдихме списъка от законопроекти, които ще поставим за обсъждане. Няма изненади. Не обсъждаме дали ще има правителство и како би било то. Не е наша работа”, каза Николай Денков от ПП-ДБ.

„Основните теми, които обсъждаме, са свързани със законодателната рамка и ангажиментите относно Плана за възстановяване, Шенген и еврозоната.

Утре продължаваме работата. В сряда ще излезем с обща позиция”, обясни и Росен Желязков.

"Темата за председателя на НС не се обсъжда в момента, защото тя е функция на този основен въпрос. Ако решим това уравнение, ще имаме решена задача за сряда. Това е начинът за решаване", заяви още Желязков след срещата.

"Времевият хоризонт е свързан най-вече с плащанията по националния план за възстановяване и устойчивост, втория и третия транш и въпросът с еврозоната и Шенген, което трябва да се случи максимално скоро. Съдебната реформа също е на масата", каза Желязков относно евентуалната продължителност на живота на 49-ия парламент.

В медии веднага се появи интересна хипотеза - дали двете коалиции не "парират" Радев.

За да функционира Народното събрание трябва да се случат три действия – депутатите да се закълнат, да се избере председател на Народното събрание и да се сформират парламентарните групи. Към момента от тези условия е изпълнено само  една. Така на практика има „работещ” парламент на 1/3.

Реално към днешната дата имаме  избрани и заклели се депутати, но всичко друго в Народното събрание  е блокирано. Освен че не могат да се приемат закони,  президентът също е в ситуация, в която нищо не зависи от него.

За да се превърне в главно действащо лице и той да диктува дневния ред на парламента, трябва да се изпълнят другите две условия. На практика  след това Конституцията му позволява да тупка топката с месеци между консултациите и връчването на мандатите, но може и да форсира за няколко седмици всички процедури.