С 57 души (близо 10 %) са се увеличили загиналите при катастрофи през 2014 г. Общият им брой за годината е 658. Фаталният край при пешеходците е нараснал спрямо предната година (те са 44,4 %), скача броят на починалите възрастни над 64 г., а т. нар. единични ПТП - "самокатастрофирали се", взимат повече жертви от сблъсъците между две и повече коли. В селата се избиват много по-жестоко отколкото в градовете.

Това са част от тъжните изводи от представената днес от шефа на КАТ Антон Антонов „Информация за състоянието на безопасността на движението по пътищата на страната и контролната дейност за 2014 година“. Макар и неокончателен, докладът бе изнесен на заседание Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението под председателството на вътрешния министър Веселин Вучков. (По закон МВР ще даде финални данни 30 дни след края на годината за в случай на още починали сред ранените, б.р.)

Близо една четвърт (23,71 %) от загиналите вече са пешеходци, като тези от тях над 64 г. са изобщо най-уязвимата възрастова група участници в пътното движение. Те са 55,33% от общия брой убити пешеходци (77 човека), а при ранените делът е 33,46 % (666 души).

На другия възрастов полюс тенденцията също никак „не е розова“. През 2014 г. са загинали 33 деца (под 18 г. според начина на водене на статистиката, б.р.) и са били ранени 1056. От тях като пътници са намерили смъртта си 26, като пешеходци 3, а има и 4 деца водачи, които са починали на пътя. За справка – през 2011 г. е имало една-единствена такава жертва, което говори и за контрола, и за дисциплината на младите.

Друг красноречив за българите абсурд е, че при „самокатастрофиране“ са загинали повече хора – 247 души, отколкото при сблъскване между МПС – 208. И това - при по-малко на брой „единични“ катастрофи (1869) отколкото с по няколко участника (2235 ПТП-та).

„Нарушения на водачите“ е причина № 1 за катастрофите – цели 96 % от възникването им. Да напомним, че това става в годината, в която Върховният административен съд обяви за незаконни електронните фишове от мобилни камери, а по-късно министър Вучков „прибра“ редовите униформени да не работят по Закона за движение по пътищата като контрамярка на корупционното им поведение.

Като стана въпрос за контрол на скоростта, тя остава причина № 1 за катастрофите, причинени от водачи. Бързината е взела 31 жертви повече в сравнение с 2013 г., следвана от отнемането на предимство, неправилно изпреварване, маневра или навлизане в насрещното. Алкохолът е едва причина № 4 за травматизма, като при броя загинали и ранени по вина на чашката дори има леко понижение спрямо предходната година. 

При по-малко настъпили ПТП в селата (587) убитите 58 души процентно са значително повече от тези в градовете (192  убити, но при 4281 ПТП) , личи още от статистиката на КАТ.

Интересно е че при увеличаване на километрите налични автомагистрали почти два пъти е скочил броят на загиналите на аутобан – 38 души в сравнение с 20 човека през 2013 г. Всеки трети загинал е от ПТП, настъпило в дните петък и събота, казват още числата.

По области тъжният рекордьор по нарастване на жертвите е Пловдив (с цели 15 човека повече от предната година), следвана от Монтана (+ 11 души) и Търговище  (+10). София-град е чак на 10-о място по ръст на загиналите, макар и с несравнимо повече автомобили.

И още един тъжен факт – броят на пострадалите жени общо като пътници и пешеходци е с цели 553 повече спрямо мъжете.