Техногигантът Facebook помага на полицията в САЩ да издирва жени, които търсят начини да заобиколят новите ограничения върху аборти, съобщи Gizmodo.

След отмяната на "Роу срещу Уейд" (ключовото решение, което легализираше абортите на федерално ниво) от американския Върховен съд, немалко щати приеха нови закони, които ограничават преждевременното прекратяване на бременност. Някои, съответно, търсят медикаменти или медицински услуги в сивия сектор, или друг щат.

41-годишна жена от Небраска и 17-годишната ѝ дъщеря са подсъдни за нелегален аборт и незаконно изхвърляне на останките от ембрион. Майката е осигурила на дъщеря си медикаменти. А Meta, майчината компания на Facebook, е осигурила ключови доказателства - съобщения, които са били поискани заради изхвърлянето на фетуса, но са разкрили и покупката на медикаменти.

Важно е да се отбележи, че в този случай тийнейджърката е била бременна в 6-ия месец - когато абортът е незаконен в повечето страни по света, включително у нас. А Небраска е един от щатите, в които абортите все още са законни - до 22-рата седмица.

В 12 други обаче вече има налице пълна забрана. Някои като Луизиана, Арканзас, Алабама, Тенеси и др. дори не допускат изключения при изнасилване или инцест. И там има вече случаи на жени, които търсят начин да направят аборт.

Технологичните компании в САЩ по принцип имат политика да помагат на органите на реда при разследвания. Хората на Зукърбърг подчертават, че дават само изисканата информация, като отхвърлят много всеобхватни искове и предоставят информацията само ако искът следва международно признатите стандарти за човешки права. Компанията получава по 400 000 такива иска годишно, като мнозинството от тях, разбира се, не са свързани с аборти.

Информация на полицията предоставят и много онлайн аптеки, установява изследване на американския сайт ProPublica. Тракери има дори и на сайтове, специално разработени и рекламирани като продаващи медикаменти за аборт.

Според юристи в САЩ обаче много често държавните агенции и институции изискват твърде много данни, а компаниите нямат особен интерес да влизат в контакт с тях или да пазят данните на потребителите си - в крайна сметка мнозинството не са клиенти на платформите, а стока.