Новият антикорупционен закон не може да бъде подкрепен, защото представлява механичен сбор от постулати от стария. Освен това в него нормите са "изпълнени с вътрешни противоречия и са в разрез с основни принципи на наказателния процес, като при изготвянето на законопроекта очевидно са доминирали политическите над правните решения".

Това се казва в писмо на Иван Гешев до Народното събрание, с което главният прокурор не одобрява внесения от депутатите от "Продължаваме промяната" проект - точно преди месец. На 7 страници мнение Гешев не намира нито едно достойнство на законопроекта.

Както е известно, работата по преформатирането на сегашния мастодонт КПКОНПИ бе сочена за една от целите на бившата вече четворна коалиция.

Появиха се дори имена за кандидати да оглавят новите две структури - Комисия за противодействие на корупцията и друга - за отнемане на незаконно придобитото имущество.

После обаче темата просто замря, а вътрешнокулоарните слухове носеха, че в самата коалиция няма единство по това - по-сериозно да се "реже" комисията, доскоро оглавявана от Сотир Цацаров.

Тогава дойде и предложението, внесено на 9 юни от Андрей Гюров и другите депутати от ПП.

Сега Гешев пише още, че мотивите на законопроекта не отговарят на изискванията на Закона за нормативните актове (ЗНА), защото "в по-голямата си част те съдържат политически декларации, както и подбрани избирателно текстове от годишните доклади на Европейската комисия относно върховенството на закона (за 2020 г. и 2021 г.)

"Цитираните извадки от тези докади са подбрани избирателно, като е видим целенасочен стремеж да се представи в отрицателна светлина дейността на КПКОНПИ и въобще прилагането на действащия закон... въпреки редицата положителни оценки в двата доклада, пропуснати от вносителите."

Гешев критикува изцяло проекта за въвеждане на "разследващи инспектори" към новата КПК (в тези фигури мнозина съзряха опит да се "заобиколи" всевластието на прокуратурата в наказателния процес, б.р.). Ето какво пише главният прокурор по този въпрос:

"Предложените промени добавят към сега съществуващите разследващи органи и назначените на длъжност „разследващ инспектор“ в КПК. Необяснимо е защо законопроектът не предвижда изискване за висше юридическо образование за заемането на тази длъжност. В законопроекта липсва също така и норма, която да въвежда правила за разпределение на досъдебните производства между разследващите инспектори, за разлика от въведеното случайно електронно разпределение в съдебната власт и по ЗМВР.

С предложените изменения в НПК на разследващите инспектори се възлага провеждането на разследване за изключително широк кръг от престъпления, без значение дали те са извършени от лица, заемащи висши държавни длъжности. Ако предложените промени се приемат, ще се окаже, че значителен брой престъпления, сега разследвани от разследващи полицаи от състава на МВР, ще се възложат за разследване на инспекторите от КПК, която няма нито този капацитет, нито териториални структури."

Той критикува основно правомощията на новите инспектори да провеждат оперативно - издирвателна дейност и да искат СРС. Гешев сочи, че на тези нови служители им се вменяват "оперативни способи  по смисъла на... Закона за СРС и прилагането им е допустимо само съобразно разпоредбите на този закон и след предварително разрешение на съдия, каквото тук не се предвижда".

И въпреки че редовно казва как прокуратурата нямала права да разследва, а това е задължение на МВР, главният прокурор не пропуска да напомни в становището си, че "дейността на разследващите инспектори е подчинена на НПК и съобразно разпоредбите в този кодекс искането (за прилагане на СРС) в рамките на образувано наказателно производство, се прави от наблюдаващия прокурор".

Не особено изненадващо, той е против новото правомощие (и буквално револционно за сега) новата комисия да може да атакува отказите на прокурор да разследва - пред съд. Главният прокурор напомня, че си има ред - да се обжалват актовете,, но... пред висшетоящия прокурор. И се пита - защо само тези да може пред съда. Също така "не му е ясно по какви причини" се налага това, както и в този текст "преобладават политически декларации".