Хората, които се вълнуват от автомобили и (или) автомобилни спортове, знаят, че сърцето на една кола е нейният двигател. Това си е цял фолклор, още повече когато става въпрос за “Ферари”. Там моторите са много специални, иновативни, печеливши…

В тази история обаче не става въпрос за двигател на великия италиански бранд (и отбор във Формула 1), а за нещо друго, оказало се двигател на неподозиран до неотдавна за създателите му бизнес. Бургер. На “Ферари”. 

Нека започнем от там кои са хората, които стоят зад проекта - а и проектите са повече от един. Те са популярният спортен фотограф Любомир Асенов и съпругата му Агнеса. Дълги години Любо беше известен като единственият българин с акредитация да снима във Формула 1. Това е елитен клуб. Влизането там е трудна мисия, която далеч не зависи само от снимащия.

Преди близо 10 години (навършват се в настоящата) Асенов създаде фотографската агенция LAP.bg, която бързо се утвърди като лидер в България. С днешна дата за него работят около 15 фотографи, като тук попадат кореспонденти. За страната ни и българския спорт това е много.

Оттам и започваме разговора с Любо Асенов - колко са дините, които носи? Агенция, “Голф бургер”, голфът като спорт с най-различни дейности и инициативи…

“Голф бургер” е продължение на един проект от четири години назад, казва за начало Любо в столичното си заведение за кафе и бързо хранене. - Проект, което стартирахме с жена ми Агнеса в Царево. Без да искаме. Тя остана без работа, а нашият син се занимава с голф. Дадохме предложение в местната община на едно място да се направи миниголф игрище. За да бъде добре за градчето, нещо като атракция. Идеята беше там да има и бързо хранене. Но с качествена храна - без полуфабрикати.”

Четвърта година това е сред най-посещаваните атракции в Царево. А през миналата - след края на сезона, семейство Асенови решава, че е време да отвори и в София. Това стана през ноември.

Направиха го в разгара на поредната вълна от COVID-19. Не ги ли е накарало това да се замислят дали поемат по правилен път?

“Не. Всичките бизнеси, които съм стартирал до момента, съм ги правил в криза. Фотографската агенция тръгна в разгара на финансовата. Щом оцеляхме тогава, значи даваме продукт. Тук е същата ситуацията - много заведения затварят, ние отваряме. Още е много трудно да се каже дали ще изплуваме, но се надявам да успеем”, отговаря той.

“На морето нямаше отражение пандемията, напротив. Бизнесът вървеше по-добре в последните години, защото българите се завърнаха в нашите курорти - границите бяха затворени. През зимата не работим там, което е обяснимо. Но местните много харесват храната”, допълни Асенов.

От близо 150 човека, които са гласували за “Голф бургер” в “Гугъл”, имат оценка 4,9 от възможни 5 в Царево. За София - 5 от 5 при около 70 гласа. Компромиси с качеството не се правят за нищо, уверява фотографът предприемач.

Инфлацията е проблем, защото днес, да речем, купуваш нещо за 2 лева и го продаваш за 2,20 лв., а утре го купуваш за 2,60 лв. И има някои необясними неща, които изпъкват на фона на това, че тук заплатите са ниски, казва Асенов. Той дава елементарен пример как един и същи продукт - сос барбекю, например, в българска верига струва в пъти повече в сравнение със супермаркет на същата верига в Серес.

 Част от екипа на LAP.bg

Стигаме до споменатия по-горе бургер, който е в името и “сърцето” на бизнеса на Асенови. 

“Има тайна за приготвянето на самото кюфте, на самото месо, започва Любо. - Това е нещо като подарък от мой приятел - готвач в отбора на “Ферари” във Формула 1. Навремето, когато пътувах за Формула 1, всеки четвъртък преди състезателния уикенд в италианския тим правеха местна храна за журналистите и пилотите. В Япония - суши, в Китай - китайска, в Италия - паста, и т.н. Един интересен детайл - за 140 състезания никога не съм ял една и съща паста във “Ферари”.

“Та човекът пушеше, едно време и аз, така се запознахме - от “имаш ли цигара, дай огънче, как си…”. На състезание за Гран При на САЩ направиха въпросния бургер. Беше фантастичен, “разглобих” го целия, снимах го. И го попитах моя приятел, защо е толкова вкусен? Той ми отговори, че месото е много важно - да бъде мляно.” Слагаш от това, това и това, смесваш, изчакваш два часа и правиш кюфтето. Та от там тръгва месото на телешкия бургер. Нашето е българско и от конкретен производител.”

Асенов отказва да разкрие повече. Рецептата остана тайна. Свикнал е с номерата на журналисти и умело отклонява “атаките”. 

По време на въпросната случка е имал само кулинарен интерес към храната, но не е предполагал, че ще създаде такъв бизнес. У дома по-сложните неща ги готви той, експериментира с нови рецепти и т.н.

Кюфтето за бургера е направено първо за семейството, а след това и на парти за рождения ден. Реакциите били страхотни, така, когато Асенови правят миниголф игрището в Царево, решават, че ще правят и въпросния бургер, един хотдог и една тортиля. И досега ги има в менюто.

Вземат месото от производител с цех, тъй като са се напатили от доставчици, постоянно сменящи продуктите. Даде пример с моцарела, която първо я има и клиентите започват много да я харесват, но в даден момент вече не се внася. 

Въпросният производител с цех гарантира за произхода и качеството на месото. По четирима души работят за фотографа в Царево и София - същите хора, които са започнали в началото. Текучество няма. 

Стигаме до голфа. Любомир Асенов се запалва по аристократичния спорт покрай своя син Матьо (13 г.), който пък получава подарък малък стик за Коледа, а малко след това и истински. Сега Асенов-старши изучава спорта в НСА (вече е трети курс) и коментира по две телевизии. Много е запален.

За първа година организира летни спортни лагери на миниголф игрището заедно с инструктор по голф, завършил НСА. В Царево е създал малка спортна база. Заради сина си е купил симулатор, които изчислява полета на топката, начина на удара, какво е въртенето… Той стои в помещение в Редута, което е наел за фото и голф студио. През лятото машината е на морето. Така се получава затворен кръг.

А Матьо Асенов е младежки национал, става все по-добър и амбициите му са да вземе стипендия и да учи голф в колеж в САЩ. 

Завършваме с това, че Любомир Асенов прави все по-малко това, което обича най-много - снимането. Но пък сега най-напред има друга мисия - да съчетава голфа с бургера, тайната за който тръгва от майстор на кухнята в най-елитната автомобилна конюшня. “Формула Бургер” и… голф.

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).