Шведският режисьор Рубен Йостлунд е новият любимец на Международния филмов фестивал в Кан. На завършилия преди дни форум той спечели “Златна палма” за социалната сатира "Триъгълник на тъгата".

За втори път, в рамките на пет години, творецът получава едно от най-престижните киноотличия в света - постижение, с което могат да се похвалят по-малко от десет души в 75-годишната история на фестивала на Френската Ривиера, отбелязва БТА.

През 2017 г. Рубен Йостлунд е удостоен със "Златна палма" за "Квадратът" - сатира за живота на куратор, който преминава през различни кризи в личния и професионалния си живот. 

Награденият тази година “Триъгълник на тъгата” е първата продукция, която режисьорът прави след снимките на наградената история преди пет години и отново грабва най-високото отличие на форума в Кан. Пореден филм на Йостлунд - поредна “Златна палма”.

Всъщност, шведският режисьор за трети път е отличен на форума в Кан. През 2014 г. неговият “Форсмажор” взима приза в раздела "Особен поглед" на кинофестивала. Високо оценен е разказът за драмата на семейство, изправено пред лавина във френските Алпи и необходимостта от бързи, но трудни житейски решения.

Продукцията получава номинация през 2015 г. за награда “Златен глобус” за най-добър чуждестранен филм, а беше и шведският претендент в същата категория за награда “Оскар”. 

Роденият през 1974 г. в Стюрсьо, Гьотеборг, Рубен Йостлунд прави първите си стъпки в киноиндустрията по ски писти в Швеция, където работи след завършване на училище. Първоначално снима изявите на свой приятел, но открива магията на камерата и напълно се отдава на създаването на филми. В главата му непрекъснато се раждат сюжети. Режисьорът обикновено избира социално значими теми, които пречупва през собствената си призма и добавя сатиричен елемент. 

"Искаме след прожекцията хората да излизат заедно и да има за какво да си говорят", казва Йостлунд, цитиран от Франс прес. "Всички сме съгласни - уникалното при киното е, че гледаме заедно. Затова трябва да си запазим нещо, за което да говорим, но трябва и да се забавляваме ".

На пресконференцията в Кан, след като получи “Златна палма”, шведът сподели, че в работата си е силно повлиян от Луис Бунюел - режисьор, известен с  „изключително забавни филми…, които критикуват времето, в което живеем“. Такива са и продукциите на шведа, очаровали зрители и жури на филмовия фестивал в Кан. 

В отличения с тази година "Триъгълник на тъгата" той се надсмива над издигнатия на пиедестал в съвременния свят външен вид на индивида, неконтролируемия материализъм и порядките в обществото, в което живеем. Рубен Йостлунд се фокусира над класовата система - богати срещу бедни, мъже срещу жени.

"Мисля, че ние, хората, сме много чувствителни към йерархиите, подготвят ни за голямата "социална игра" още от раждането ни", казва режисьорът пред Франс прес.  Според него "всеки ден въпросът е "каква е моята позиция в социалната йерархия?"

Шведът  се определя като социалист и казва, че вярва в “силна държава и смесена икономика".

Първият филм на Йостлунд е “The Guitar Mongoloid”, се появява през 2004 г. Талантът на шведа веднага прави впечатление и той печели награда на 27-ия Международен филмов фестивал в Москва.

Четири години по-късно режисьорът е готов с “Неволно” (“Involuntary”), след което снима “Игра” (2011 г.) и “Форсмажор”, донесъл му първото отличие от кинофестивала в Кан. 

За късометражната продукция “Банкова случка” (“Incident by a Bank”) той е отличен със “Златна мечка” за най-добър филм в тази категория на Берлинския фестивал през 2010 г. 

Рубен Йостлунд, който става все по-популярен и търсен режисьор, вече подготвя и новия си филм.

“Ще се разказва за дълъг полет…Скоро след излитането на самолета, екипажът информира пасажерите, че системата за развлечения е развалена. И всеки от тях е изправен пред 14-часово пребиваване в недигиталния свят…, в който трябва хората да са заедно, без да се разсейват от екраните” на мобилните устройства, споделя идеите си Рубен Йостлунд в интервю за “Холивуд рипортър”. Според него “ще бъде много интересно да погледнем съвременното човешко същество, което се опитва да се справи с аналоговия свят”. 

А фестивалът в Кан, както и зрителите по цял свят вече очакват новата продукция на шведския талант…