Хакерските атаки срещу „Български пощи“ нарочно са били направени по Великден, за да внесат максимално напрежение при една от най-уязвимите групи в обществото – пенсионерите. В двете седмици преди Великден кибератака затрудни дейността на пощите, сред които и изплащането на пенсиите, които през този месец бяха с добавка от 70 лева.

Това стана ясно от интервю на новия шеф на „Български пощи“ Богдан Теофанидис пред БНТ. Той бе назначен, след като вицепремиерката Калина Константинова обяви, че отстранява старото ръководство на пощите заради лоши финансови резултати и липса на решения, които да спасят дружеството от непрекъснато растящи загуби.

"От встъпването в длъжност на новото ръководство, по всевъзможни канали постъпва информация около кибератаката срещу дружеството, като всяко нещо ще се провери и ще се вземат съответните мерки. Мисля, че тази хакерска атака като време е избрана да внесе максимално напрежение в обществото - точно покрай великденските добавки, при една от най-уязвимите групи - пенсионерите. Достигна до мен и че самата реакция в "Български пощи" може би не е била най-добрата, имало е някакво забавяне", каза Теофанидис. 

Той благодари на служителите на пощите, които са продължили работа въпреки проблемите. И обясни защо и през следващия месец пенсиите ще се изплащат на хартия:

"Първият ден на ръководството не приключи, докато не се уверихме, че няма никакъв друг вариант. Не е възможен смесен вариант - или за цялата страна трябва да бъде на хартия, или за цялата страна трябва да бъде електронно".

Теофанидис призова клиентите да не се струпват сутринта в първия ден от изплащането на пенсиите и да разпределят времето си, за да не се получава излишно напрежение.

Основна цел на новото ръководство била финансовата стабилност на "Български пощи".

"Припознах се в мисията да реанимираме "Български пощи". Искам да благодаря на тези хора, които работят, въпреки това изключително ниско заплащане, с каузата за "Български пощи". Това не е просто един пазарен оператор, това е един безценен държавен капитал и институция. Първото плащане, което аз ще разпоредя, е да възстановим онези 30%, които дължим на служителите си. Оттам насетне при първа възможност, когато идват приходи, те ще бъдат насочени към кредиторите и служителите", каза изпълнителният директор.

Дружеството от години е недофинансирано, заяви още Богдан Теофанидис. Между 2011 и 2020 г. правителството се е разплащало за универсалната пощенска услуга с две години закъснение. Едва от началото на 2020 г започва да работи механизъм, по който се плаща авансово на пощите. Всичко дължимо до този момент обаче е разсрочено за плащане в продължение на 5 години - до 2025 г.

Планът за възстановяване предвижда 10 млн. лв за основна дигитализация на "Български пощи" - ремонт на станции, енергийна ефективност, оборудване, сървърни системи, нов софтуер, допълни изпълнителният директор.

Тофанидис съобщи още, че Калина Константинова е заръчала пълен набор от възможни проверки на държавни институции към "Български пощи" още с встъпването си като принципал.