Ирина Обущарова е от Пловдив, но прекарва повече от 10 години от живота си във Виена, където завършва медии и комуникации. Етиен Йовчев е от София и след като се сдобива с бакалавърска степен по финанси от Университета за национално и световно стопанство (УНСС), прави магистратура по управление на иновациите в Ротердам, Нидерландия.

Пътищата на Ирина и Етиен се пресичат през 2019 г. благодарение на Trending Topics – австрийска онлайн медия за стартиращи компании, технологии и иновации. В онзи период Ирина развива англоезичното подразделение на медията, фокусирано върху Югоизточна Европа заедно с Александра Козбунарова, която също завършва висшето си образование в австрийската столица. От статиите в сайта Етиен започва да си създава една по-позитивна представа за България и съседните страни и в един момент се свързва с Ирина и пита дали може да пише за тях.

През есента на 2020 г., в разгара на пандемията от коронавирус, разминавания в плановете за развитие на Trending Topics на Ирина и Александра, от една страна, и на австрийските им колеги, от друга, подтикват Ирина да се замисли за възможността да осъществи идеите и амбициите си чрез собствена медия. 

„Трябваше да взема едно сравнително трудно решение – дали ще продължа с тях, или ще стартирам нещо собствено, знаейки, че най-вероятно Етиен ще ме подкрепи, може би и други хора“, казва Ирина пред „Клуб Z“. „Спомням си как взех това решение, споделих го с Етиен и му казах, че не знам накъде отиваме и как ще се случат нещата, абсолютно в неизвестното скачаме. И Етиен ми каза: „Това е най-вдъхновяващото нещо, което си ми казвала“.“ 

Ирина си подава предизвестието за напускане, като междувременно с Етиен се захващат с работата по създаването на новата платформа. Няколко месеца по-късно, на 14 февруари 2021 г., стартират The Recursive – независима англоезична медия за новини и истории за бизнес и иновации от България и останалите страни от Югоизточна Европа.

В The Recursive вярват, че добре разказаните истории допринасят за написването на нови истории.

Медия от предприемачи за предприемачи

Ирина и Етиен са мечтатели, но това в никакъв случай не ги прави наивни. Мечтите им са подплатени със смелост и оптимизъм, но към тази смес те прибавят и солидно количество стратегическа мисъл по отношение на изграждането на бранда.

Първо, макар че създават The Recursive от България, Ирина и Етиен поемат по своя път на медийни предприемачи с намерението да изградят регионална медия, защото знаят, че ако тръгнат като местна медия, впоследствие по-трудно биха могли да излязат от границите на България. И второ, още преди да стартират, двамата полагат целенасочени усилия по създаването на връзки с предприемачи и инвеститори от Югоизточна Европа.

„За да създадем историите за Гърция, Сърбия и други държави, където все още нямаме екип, ние следвахме стратегия, насочена към инвеститорите“, обяснява Ирина, която е изпълнителен директор на медията. „Инвеститорите разбират защо е важно тези истории да излизат в медиите и те бяха нашият вход към съответната екосистема. Работихме по изграждането на връзки с тях, така че сега, когато има новина, случва се нещо интересно, ние можем да използваме вече съществуващи контакти, например в Гърция. Изобщо не ни пречи, че не сме гърци, това няма никакво значение.“

Взаимоотношенията, които по-рано Ирина и Александра изграждат с родни инвеститори, също изиграват ключова роля за The Recursive. 

Медията се появява на бял свят с подкрепата на бизнес ангели като Васил Терзиев и Христо Христов. Терзиев е съосновател на ИТ компанията „Телерик“, която през 2014 г. е продадена на американската Progress за 262,5 млн. долара, на „Телерик Академия“ и на бизнес инкубатора Campus X, както и управляващ партньор в българския фонд за рискови инвестиции Eleven Ventures, а Христов е главен изпълнителен директор на „Дарик радио“ и съосновател на инвестиционната компания HR Capital. 

Васил Терзиев в интервю за подкаста на The Recursive.

Когато пускат The Recursive, Ирина и Етиен си поставят за цел в рамките на два месеца да си върнат аудиторията, която в Trending Topics са изграждали близо две години.

„Всъщност ни се получи за по-малко време просто защото вече бяхме толкова свързани с общността около иновации, стартъпи, технологии, че те много бързо се припознаваха в новия бранд, според мен чрез личното присъствие на мен и Етиен. Затова сме изключително благодарни на всички, които толкова лоялно ни последваха в развитието на The Recursive“, казва Ирина.

Истории, които раждат нови истории

За да разгърнат пълния си потенциал, предприемачите се нуждаят от добри истории, казва Етиен, който отговаря за разрастването на бизнеса.

„Една иновация, за да стигне до пазара и да бъде възприета от клиенти, има нужда от добри истории. Основателите на компании, за да привлекат инвеститори, също имат нужда някой да разкаже историите им добре. Следващото поколение предприемачи в региона има нужда да види, че е възможно да се изгради успешна компания примерно от София, от Букурещ, от Атина. В крайна сметка историите, които четем и които си разказваме, оформят начина ни на мислене. За да се превърнат България и регионът в дестинация за инвестиции и иновации, всички ние тук трябва да мечтаем по-смело.“

А как се насърчават младите да мечтаят по-смело? Като им представяш добрите примери от заобикалящата ги среда, само че не абстрактно и анонимно, а по увлекателен начин и с имена, данни и факти.

„Говоря си с млади хора тук и усещам, че някак си нямат това самочувствие, което примерно австриецът или германецът има“, казва Ирина. „Според мен това до голяма степен е следствие на наратива, който години наред беше разказван: „Съсипаха я тая държава, няма да се оправим, тук всичко отива по дяволите“. Това не е вярно! Ако искаме това да се оправи, трябва да действаме. Аз направих избора да допринеса по смислен начин нещата в България да се подобряват. Следвайки и занимавайки се с медии във Виена, впоследствие с маркетинг и технологии, аз видях потенциал да се впиша в пресечната точка между технологии, бизнес и медии. Беше логична стъпка да стартираме медиен проект, който дава видимост на тези процеси и истории.“ 

Ако си мислите, че успешните истории, за които Ирина намеква, са плод на идеализъм, а не на реализъм, помислете отново. Или още по-добре: потърсете информация за успехите на компании с българско участие от последните няколко години. 

Като доставчика на финансово-технологични услуги Payhawk, който преди седмици стана първият български еднорог (бел.ред. – стартираща компания с пазарна оценка от поне 1 млрд. долара). Като компанията SMSBump, която разработва платформа за управление на SMS маркетинг кампании и в началото на 2020 г. е закупена от американската Yotpo. Като компанията Chaos, известна със своя софтуер за рендиране на компютърни изображения (за който е отличена с „Еми“ и „Оскар“), която през януари тази година беше придобита от чуждестранни фондове за инвестиции и слята с немската Enscape. Като съоснованата от братята Свилен и Констанин Рангелови компания Dronamics, която се очаква през тази година да започне да оперира своите безпилотни дронове за доставки на разстояние до 2500 км. Или като платформата за видеоуроци и тестове „Уча.се“, която през 2021 г. стъпи на пазарите в Румъния, Испания и Италия под бранда Eduboom. 

А ако сте следели новините от света на науката у нас през последната седмица, почти сигурно сте разбрали за новооткрития Институт за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT), създаден по идея на българския учен проф. Мартин Вечев от ETH Zurich. Институтът, който е плод на партньорството между българската държава, СУ „Св. Климент Охридски“ и швейцарските университети ETH Zurich и EPFL, се реализира с финансовата подкрепа на Google, Amazon Web Services и DeepMind, на българската компания за хостинг услуги SiteGround, която ще осигури 12 млн. евро за следавщите пет години, и на предприемачи и инвеститори. Планът е през следващите 10 години България да инвестира в него 170 млн. лева.

Уверен поглед към бъдещето

The Recursive иска да се утвърди като посредник в комуникацията между предприемачи, инвеститори, учени и държавни институции в България и региона.

„Ние растем с растежа на екосистемата. Това ми дава увереност, че ще продължим да се разрастваме“, казва Етиен.

За да предлага стойностен медиен продукт, без да се налага да поставя рекламни банери в сайта и/или да въвежда абонамент, медията предлага и услугата създаване на маркетинг съдържание за рекламодатели от технологичния сектор. Досега екипът е работил с организации като инвестиционните фондове Eleven Ventures и LAUNCHub Ventures и компании като Ocado Technology, Scaleflex, Reiffeisenbank Bulgaria и др.

Освен в България днес екипът на The Recursive има двама представители в Румъния и един в Северна Македония.

Другите източници на финансиране на The Recursive са средства от инвеститори и дарения от читатели. В края на март тази година компанията набра финансиране от 450 000 евро от шестима инвеститори и предприемачи от България, Румъния и Гърция: Христо Христов и неговата инвестиционна компания HR Capital, Саша Драгич и неговата компания Hellen’s Rock и бизнес ангелите Васил Терзиев, Пресиян Каракостов, Димитрис Калаврос-Гуисиу и Филипос Закопулос.

Също през март The Recursive стартира и своя академия за млади журналисти. Тя включва тримесечно обучение в медията, последвано от едномесечен стаж в партньорска медия или технологична коомпания. За първото издание са одобрени пет дами, следващи или следвали в университети в България, Великобритания и Нидерландия.

„Мечтая си след няколко години медия като The Recursive да не е нишова, ами мейнстрийм бизнес медия“, казва Ирина. „Вярвам, че това ще се случи. Дигиталната трансформация напредва и всички, които са засегнати по някакъв начин от тази икономика – дигитална икономика, нова икономика, наречи я както искаш, – трябва да могат да разберат в какъв контекст оперират. За да се случи това, са нужни журналисти, които разбират този контекст. Журналистиката има много важна роля в обществото, за мен тя е като училище за възрастни – тя информира, но и възпитава някакви ценности, забавлява, вдъхновява. Много ни се иска повече хора да си казват: „Ако този е успял, защо да не мога и аз?“.“

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).