Те са Крис и Крис.

Когато ги срещнете за първи път и се запознаете с интересите и възгледите им за живота, има голяма вероятност да ги стметнете за братя. Каквито всъщност са, само че по душа.

Крис Захариев е влогър и режисьор. Стартира канал в YouTube още като ученик и печели сърцата на хиляди хора с позитивните си послания. Докато следва „Режисура“ в НАТФИЗ, обикаля България с кола заедно с двама приятели. През 2018 г. излизат режисираните от него онлайн серии „Да се изгубиш нарочно“. По-късно същата година за тях той получава награда „Будител на годината“ в кампанията на Българското национално радио (БНР).

Крис Макаров е актьор и музикант. Изпълнява роли във филми като „Българска рапсодия“ (българското предложение за „Оскар“ в номинациите за „Най-добър чуждестранен филм“ за 2014 г.) и „Пътуващо кино“ и в театрални спектакли като „Йоан – синът на гърма“ и „Звездите на Венеция“. Част е от групите Custom Project и „Молец“, както и от екипа на българския клон на неправителствената организация „А21“.

Крис Захариев и Крис Макаров завързват силно приятелство като съученици в столичната Профилирана гимназия за изобразителни изкуства „Проф. Николай Райнов“. Освен че си пасват като характери, те намират още една допирна точка помежду си – християнската вяра. Остават приятели и след гимназията. 

И през 2021 г. стартират модния бранд „Храбър“ като общ бизнес със социален елемент.

Крис Захариев и Крис Макаров.

Родени с мисия

Всеки, който е гледал „Да се изгубиш нарочно“, знае отлично колко много Крис Захариев обича България. А всеки, който го следи по-отдавна, също така знае, че българските села и пътуванията с влак имат запазено място в сърцето му.

„Когато започнах да си мисля за продукт в областта на модата, който по някакъв начин да подкрепя каузи, нямаше друг човек, с когото бих искал да го правя, освен Крис Макаров“, разказва Крис Захариев пред „Клуб Z“.

Крис Захариев е талантлив разказвач на истории. Крис Макаров проявява силен интерес към дизайна и умее да управлява процеси. Този микс от взаимно допълващи се умения им дава достатъчно кураж да преминат от идея към действие. 

Купуват материали и правят първите проби преди година. След месеци на упорита работа по производството на дрехите и облика на бранда пускат първата колекция на „Храбър“. Представят я на специално събитие в клуб „КЕВА“ на 31 август 2021 г.

„Идеята е „Храбър“ да бъде мост между градските хора и селските каузи“, споделя Крис Захариев. „Даряваме 10% от стойността на всеки продукт на Сдружение „Фабрика за идеи“ в подкрепа на селски каузи. Всеки артикул има ръчно напечатан номер, който човек може да въведе в нашия сайт и да види за коя кауза са отишли неговите пари. Тези номера дават друго ниво на прозрачност. Напоследък слагаме и бутон, чрез който, ако каузата, която се окаже, че си подпомогнал, ти хареса, можеш да станеш доброволец. Мисля, че е готино да предизвикваме разговор за благотворителност, който да не бъде минорен. Ако използваме нашата младежка сила да мотивираме възможно най-много хора, това може да бъде нещо супер яко.“ 

„При пускането на първата колекция важното беше да привлечем внимание към каузата ни. Дори хора, които по принцип не биха си взели такива дрехи, в този случай ще си вземат и ще са доволни, че имат продукт на „Храбър“, но няма да си вземат никога повече. С пускането на втората колекция започваш да имаш по-реална представа за това коя е целевата ти група и докъде можеш да се разпростреш“, казва Крис Макариев.

„Има го и този немного слаб глас в нас: „Кои сме ние, че да правим дрехи? Кои сме ние, че да започваме модерен, социално предприемачески проект?“. Но предпочитам да пробваме и да не се получи, отколкото след време да си кажа: „Ех, какво ли щеше да стане, ако бях почнал?“, допълва Крис Захариев.

„Храбър“ представя втората си колекция на 16 декември 2021 г., отново в „КЕВА“. Засега средствата, дарени от продажбите от двете колекции, отиват в подкрепа на Сдружение „Фабрика за идеи“ и най-вече на проекта „Резиденция Баба“. Този проект свързва млади хора от градовете с възрастни хора от селата, за да могат двете групи да си помагат взаимно и да работят за облагородяването на тези села.

Творящи със сърце

След като скицират идеята си, създателите на „Храбър“ правят първи проби. Разчитат на обратната връзка на шивачки и на своя приятелка, която преподава мода в Худжествената академия. Ако резултатът отговаря на очакванията на двамата, те купуват необходимите материали и възглагат ушиването на дрехите на български фабрики.

„Дизайните ни са интересни, но не крайно експресивни, защото българинът още не се е научил да носи супер екстравагантни дрехи“, обяснява Крис Макаров. „Откъм дизайн се опитваме хем да е нестандартно, хем да е нещо, което хората биха носили. Водещ е стремежът ни да съберем хора със сходно мислене. Аз много обичам да измисляме как ще изглеждат дрехите, но сякаш чувството за мисия натежава.“ 

Създателите на „Храбър“ от години следят модните тенденции и поддържат разпознаваем собствен стил. Нито един от двамата обаче няма опит в индустрията.

„Всичко, което правим, е малко като игра за нас. Опипваме почвата и ни е много интересно. По някой път е абсолютно блъскане на главата в стената, защото нямаме представа, че нещо, което правим, може да се случи много по-лесно, ако просто попитаме правилния човек. Когато правим дизайн за бъдеща колекция, основният ни критерий е да е нещо, което ние бихме носили“, казва Крис Захариев и отбелязва, че напоследък си купува по-малко дрехи, защото с гордост носи дрехите, в чието създаване е оставил частица от себе си. 

„И аз точно за това си мислих наскоро – все по-малко си купувам дрехи и все повече си ги правя“, допълва Крис Макаров.

Двамата предприемачи подчертават, че са изключително благодарни на всички, които са им подали ръка през последната година.

„Ние намираме хора, които ни помагат повече, отколкото са длъжни. На всяка стъпка, за която нямахме достатъчно възможности и контакти, се намираше някой, който да каже: „Ще ви помогна да изминете тази отсечка“. И това продължава да се случва. Вълшебно е“, казва Крис Захариев и посочва като примери за техни партньори софтуерната компания CloudCart, която създава онлайн магазина на „Храбър“, и рекламната агенция Anomaly, която им помага с рекламното видео на бранда.

Изпълнени с вяра

Защо точно „Храбър“?

„Храбър“ е чудесна българска дума, която изразява посланието на бранда – да бъдеш храбър да помогнеш, да бъдеш храбър да направиш неща, за които невинаги си готов, които невинаги са комфортни. С тези дрехи насърчаваме култура на вземане на решения, на даване, на отстояване на себе си“, обяснява Крис Макаров.

„Един библейски стих от Стария завет е голямо вдъхновение за нас: „Бъди силен и храбър“. Според мен в контекста на огромен страх и тревожност в света това е контрапункт“, допълва другата половина на „Храбър“.

Лимитиран плакат „Храбър“ с вдъхновяващо послание.

Третата колекция на „Храбър“ предстои да се появи през пролетта. Създателите на бранда имат амбиции и за разрастване на бизнеса зад граница.

„Искаме малко по малко да таргетираме чужденци. Вярвам, че има много какво да покажем като култура и че много хора могат да припознаят нашата кауза. С по-голяма аудитория може да има много по-голям отзвук и много повече проблеми да бъдат решени. Всъщност нашата първа поръчка дойде през Instagram от Австралия, от музикант, член на банда с две номинации за „Грами“. Мечтая си да разраснем нашия отпечатък – било то чисто като култура, или с колективната ни помощ“, завършва Крис Захариев.

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).