Антикорупционната комисия видя потенциален риск от корупция с измененията в устройствения правилник на новосъздаденото Министерство на иновациите и растежа (МИР), с които то ще управлява финансов ресурс от 4,3 млрд. лв.

КПКОНПИ, оглавявана все още от Сотир Цацаров (поне до 1 март), има вменено със закон задължение да прави предварителен анализ на държавни актове - в случая на устройствения правилник на МИР. И Комисията установила "индикации, представляващи рискови зони за корупция".

"С проекта на Устройствен правилник на МИР, на новосъздаденото министерство се възлага управление и контрол на значителни средства, предоставени на България от Европейския съюз. Това включва управлението на пет оперативни програми, както и изпълнение на дейности по Националния план за възстановяване и устойчивост.

Общият финансов ресурс за управление, без да се отчитат средствата по предходния програмен период, е в размер на 4 323 998 910 евро", посочват от КПКОНПИ.

В анализа на КПКОНПИ са посочени четири рискови зони за корупция:

1. Несъразмерно разпределение на функции и отговорности;

2. Необосновано увеличение на административния апарат и недостатъчен административен капацитет, което създава възможности за неефективно разходване на публичен ресурс (изразходване на повече от необходимите средства за постигане на очаквания резултат);

3. Неефективно управление на процеса, свързан с правонарушенията при администриране на средства от европейски фондове, инструменти и програми;

4.  Неосигуряване на достатъчна публичност на проекта на Устройствения правилник на МИР.

Според КПКОНПИ, чрез предложения правилник "министерството се превръща в ключово звено, управляващо значителен обем от европейски средства, без да са налице съответстващи на тези отговорности надеждни контролни механизми".

От комисията "Цацаров" посочват факта, че един и същи член на Министерския съвет (Асен Василев) е определен за заместник министър-председател по еврофондовете и е министър на финансите - това "поставя рискове по отношение на системата за контрол на всички нива на управление на средствата от ЕС, тъй като министърът на финансите се оказва в позиция да дава задължителни методически указания на сертифициращите органи и одитните органи във връзка с управлението на програмите, които са му подчинени".

"Налице са реални предпоставки за смесване на възлагателни, изпълнителски и контролни функции, чрез неспазване на основни изисквания, отнасящи се до пълния цикъл на управление и контрол на програми и проекти", посочват от КПКОНПИ, защото - ръководител на управляващия орган се явява министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер (или член на политическия му кабинет, отговарящ за Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност").

"В същото време той отговаря за процесите по програмиране, договаряне, изпълнение и мониторинг на средствата, а контрол на изпълнението се осъществява от Асен Василев, чийто началник на кабинет е свързано лице", посочват от комисията "Цацаров".

Визира се фактът, че съпругата на Лорер Жана Тонкова е шеф на кабинета на Асен Василев.

С друго свое решение КПКОНПИ не съгласува изменения и допълнения в Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Предложените промени предвиждат преминаването на дирекция "Централно координационно звено" от администрацията на Министерския съвет в тази на Министерство на финансите.

"Така предложена, законодателната промяна води до опасност от занижен контрол върху процедурите по управление на европейски средства. Създават се предпоставки за неефикасност и неефективност, което от своя страна, способства прояви на корупционен риск.

Поставя се под въпрос адекватния контролен механизъм, който министърът на финансите ще осъществява при предложения режим на структурна реформа. Концентрирането на множество правомощия в Министерство на финансите може да създаде условия за корупционен риск", пишат от Комисията.