COVID като възможност. Така е погледнала на пандемията Цвета Гагова, когато през март 2020 г. цялата страна е затворена, а тя се оказва с три малки деца, които трябва да останат за по-дълго време вкъщи. 

"Затваряне, онлайн, прекъсване, ситуацията излезе извън контрол и това беше решението", казва тя.

И тогава предприема следващата крачка - превръща хобитото си в новата си професия. 

По образование тя е инженер и допреди една година работи като специалист продажби във фирма за взривни материали за граждански цели. Тогава напуска, за да разполага с времето си и започва да доразвива бизнеса си. Влага цялата си енергия и въображение в създаването на дрехи и аксесоари, "изработени с отношение, сърце и душа". Големият акцент са шаловете.

"Всичко почна много на шега. Аз много обичам да нося шалове. С една приятелка шивачка си казахме: "Защо да не опитаме". И така тръгна."

Това, което е общото за всичките ѝ шалове – „важното е да създават настроение“, обяснява Цвета. Тя вижда ниша в изработването на т.нар. инфинити шалове - които са като пръстен около врата.

"Спортният стил е моят. С децата - каката е на 10 г., а близнаците на 5 г., съм винаги на нисък старт. Трябва да ми е удобно", добавя тя формулата, която търси в изделията си.

Как описва своите шалове Цвета?

„Те са цветни, модерни, за динамични хора, които искат да добавят настроение в облеклото си,  да се откроят, творчески настроени.“

Много важно за нея е и да са удобни и практични. Но и да носят дух, свой собствен почерк. 

Затова и в колекциите ѝ има много специфични модели, вдъхновени от пандемията и необходимостта да се носи маска. Шал с джоб с ципче, малка иновация. Така човек не се чуди непрестанно къде да държи предпазното си средство или в кой джоб на чантата я е прибрал. Маската, разбира се, е в тон с шала. Още един аксесоар.

Когато човек разглежда предложенията на Цвета, се замисля как на пръв поглед много простата концепция за парче плат може да предлага толкова варианти. Всеки шал има своя индивидуалност и вкарва притежателя си в различни роли. Шал – шапка, шал-яка, плътни и дебели, ефирни, цветни, нежни, в комплект – за родители и деца.

Те имат и поетични имена, както и въобще онлайн магазина на Гагова за "артистично и ръчно изработени стоки", който е наречен "Flower in love" (нещо като "Влюбено цвете", симпатична заигравка с името на създателката си).

Така може да си поръчате шал "Сребърна нощ" и докато се радвате на топлината му, да си фантазирате своя собствена приказка. Или комплект "Париж" с асоциация за елегантност, в който има шал с джобче и маска, или двулицев шал "Зимен сън", още "С обич от мен за мен". "Спомен", "Кокона", "БонБон", или с "Вкус на мента" за "хладните летни вечери", "Дива красота", ако "искате да сте диви и красиви"...

Цвета обяснява, че сега един от основните ѝ фокуси е постепенно всичките ѝ шалове да са от рециклирани платове. Начинанието не е лишено от препятствия, но тя е убедена, че си струва, все повече ще се върви в тази посока. 

"Текстилът е вторият най-голям замърсител на планетата след пластмасата“, напомня тя в разговора ни.

Скоро е пуснала нова серия „С любов към природата“, с която оползотворява всяко парче плат, останало от шиенето на шаловете.  Те отиват в портмонета, несесери, скрънчита за коса, "за каквото и колкото има".

"Новата ни авторска линия създадохме, за да оползотворим по най-добрия начин всички платове, които остават при изработката на нашите уникални шалове. Така даваме своя принос в намаляване замърсяването на природата, оптимизираме производствения процес и създаваме за вас нови и нови красоти", гласи представянето на тази инициатива на страницата във фейсбук.

"Опитвам се поне мъничко да помагам с каквото мога", обяснява Цвета.

През лятото шаловете преливат в колекции от парео, има и красиви предложения на тениски – с принтове на авторски рисунки на съпруга на Гаргова, тя шие и мешки.

Бизнесът на Цвета е донякъде връстник на пандемията. Тя много ограничава контактите, възможностите за пряко общуване, предлагането на различни базари за ръчно направени изделия, пряката реклама и представянето на продуктите. COVID обаче има и добро влияние върху него – основното като тласък и стимул, но и с активизирането на онлайн пазаруването, което става много по-предпочитано.

Цвета има дълъг списък с идеи и планове за следващото развитие на бизнеса си. Учи се и се усъвършенства в движение, готова е да експериментира.

„Опипвам почвата. Пробвам постоянно. И така виждам кое работи, кое - не. Досега не съм се занимавала със собствен бизнес. Посещавам най-различни обучения, доста по-различно е да работиш за някой друг и да работиш за себе си. Много неща трябва да се научат и много грешки трябва да направиш, за да разбереш реално кое работи. Трябва да намериш това, което става за теб. Пробваш, не става... И така, докато откриеш онова, което работи за теб, бизнеса ти, твоите клиенти“, казва тя.

А въпросът дали съжалява, че е напуснала работа, само я разсмива.

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).