Когато Зори Жеглова решава да ограничи пластмасата в своя живот, тя дори и не подозира колко голяма част от всекидневните й месечни покупки заема тя.

„Започнах да търся алтернативи на продукти за лична хигиена, домакинство, козметика. Исках да са възможно най-щадящи както за здравето ми, така и за природата. Беше ми трудно да си ги набавям, трябваше да си поръчвам от чужди сайтове, да обикалям различни магазини, да ги проучвам дали реално отговарят на изискванията ми. Така се роди идеята за онлайн магазина Plastic free life.“

През октомври 2020 г. Зори започва да предлага няколко артикула без пластмаса, които са се побирали в „шкафа за чорапи“, както самата тя се изразява в едно от популярните си клипчета в Tik Tok.

Малко повече от година по-късно 26-годишната бизнесдама вече е наложила разпознаваемата си марка на родния пазар и е обогатила портфолиото си с разнообразна палитра от екосъобразни козметични, хигиенни и домакински продукти.

Как се стартира успешен бизнес

„Трендът за натурална козметика бе започнал да навлиза. Все повече хора се интересуваха от съставките на продуктите, които консумираха. Мисля, че не се обръщаше достатъчно внимание на самата опаковка и още повече на това дали продуктите са тествани върху животни, дали съдържат съставки от животински произход. В честни условия на труд ли са произведени“, обяснява Зори.

Тя е завършила “Модерни медии” с профил “Кино и телевизия” в Лондон и споделя, че винаги е искала да се занимава с продуциране на сериали.

В университета обаче открила, че мотивацията й е чрез проектите, в които участва, да повиши обществената осведоменост върху проблеми като опазването на околната среда и закрилата на животните. Именно в Англия забелязва магазини, предлагащи голям набор от екологични продукти за козметика, лична хигиена и домакинство.

В началото Зори отделила време да обмисли добре концепцията за подобен магазин в България – дали може да открие аудитория за такъв тип продукти.

„Убеждението ми бе, че щом ми липсват, значи и други хора ще се нуждаят. Започнах да се свързвам с производители, да ги питам за условия за партньорство. Проучвах варианти за сайт, създадох фирмата. Исках първите ми продукти да са малко на брой и да са по-интересни, все още да ги няма на пазара. Не желаех да започна с бамбукова четка за зъби, която и тогава се намираше на много места“.

Паралелно Зори създава страницата "plasticfreelifebg" в социалната мрежа Tik Tok, която към 15 януари 2022 г. е следвана от повече от 145 хиляди души.

„Бях потребител на платформата още преди това. Като започнах да обмислям идеята за Plastic free life, си направих профил на бранда. Започнах първо с лични съвети – какво правя, как заменям пластмасата, рецепти и т.н. Мисля, че беше интересен на хората начинът, по който представям продуктите“, отбелязва тя. „Вместо просто да ги показвам, аз обяснявах защо и по какъв начин те ще намалят отпечатъка върху природата. Според мен това възбуди по-голям интерес“.

Все по-малко пластмаса

Още в самото начало Зори се свързала със „Спиди“ и „Еконт“, за да обсъди с тях дали е възможно да не използва пластмасовите им пликове.

„Те казаха да, стига опаковката да е достатъчно здрава. Трябва също товарителницата да се вижда и да е ясно за кого отива пратката. Започнах да проучвам за различни кутии, които да са произведени тук в България. Да са рециклирани. Преизползвам кашоните, уплътнението и хартията, с които идва самата стока. Използвам хартиено тиксо, което е с естествено лепило и не пречи при рециклирането. Единственото нещо, за което все още не мога да намеря решение е етикетът от товарителницата“.

С упоритата си работа Зори е успява да налага във все повече български домакинства екологични продукти за многократна употреба. Сред най-търсените й артикули са четките за зъби, клечките за уши и пастата за зъби в стъклени бурканчета, както и препаратите без пластмаса.

„Те са в концентрирани капсули, които се разтварят във вода“.

Има все пак продукти, които по думите й „изискват повече комуникация“, за да се наложат у нас, докато в Англия са много популярни.

„Пример за такива продукти са металните самобръсначки. Те са по-скъпи от инвестицията в пластмасова за еднократна употреба".

Най-голямо удовлетворение от работата й носят, особено в моментите на голяма умора, съобщенията, които получава от клиенти или от хора, които просто я следват в социалните мрежи…

„…И ми споделят, че съм им повлияла позитивно. И че са научили неща, които не са знаели преди. Това е може би най-зареждащото“.

Зори съветва хората, които желаят да ограничат пластмасата, да не предприемат веднага крайни мерки.

„Най-важното е да не се тръгва с идеята, че трябва да си 100-процента перфектен. Това е доста често срещано мислене. Трябва да се спреш на едно нещо, което си забелязал, че правиш твърде много. Да кажем – купуваш си много водички минерална вода в пластмасови шишенца. Опитай се да ги замени със собствена бутилка. Много по-мотивиращо е, когато успяваш с малки стъпки. Това ти дава стимул да продължаваш да се опитваш".

Plastic free life – в бъдеще време. И една различна кауза

Зори планира да представи нови продукти и да продължи да набляга на български производители – да им помага да намират правилно опаковки и съставки.

„Искам също да въведа повече опции за refill – да може чрез доставки хората да ми връщат опаковки, които да пълня, за да намалим производството на опаковки. Как това да не генерира толкова много отпечатък от транспорта на доставки“.

Лого на Plastic free life

Зори се занимава и с благотворителна дейност.

„Това е нещо, което исках да правя от самото начало. Соня от Sonya's Happiness е страхотна жена, която се грижи за бездомни кучета и кучета от приюти. Тъй като и аз имам куче, комуникирала съм с нея отпреди Plastic free life. Свързах се с нея и попитах как мога да съдействам за нейната кауза“.

От всяка поръчка към Plastic free life се отделя по един лев, като събраната сума накрая на месеца се инвестира: в покупка на храна за животни, подкрепа на приюти или на хора, които не поддържат официален приют, а просто със собствени средства отглеждат много кучета.

„Искам да повиша обществената осведоменост по въпроси като защо не бива да изоставяме кучетата на улицата, трябва да ги кастрираме. Цялостно да се обогати познанието за животните. Надявам се и в бъдеще да продължа да развивам благотворителната кауза".

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).