Тъй като все още не е ясно кога личните ни карти ще бъдат снабдени с чип за електронна идентификация, новият министър на електронното управление Божидар Божанов ще се опита да въведе държавна услуга, която да ни предоставя възможност да подписване и подаваме документи с помощта на мобилен телефон.

Това обясни самият той, като представи приоритетите на новото си министерство пред журналисти.

Всъщност и в момента гражданите може да подписват през телефона официални документи и след това да ги подават в администрацията. Това става чрез Системата за сигурно електронно връчване. Там гражданите може да подават по електронен път различни документи като бланка за регистрация в Бюрото по труда, искане на обезщетение от НОИ, заявление за получаване на социална помощ и т.н.

Освен с електронен подпис, системата работи и с т. нар. електронна идентификация от телефона, която се предоставя безплатно за граждани от две частни компании. Системата работи по следния начин - гражданинът сваля приложение на телефона, регистрира се с личната си карта и получава т.нар. облачен електронен подпис, който се съхранява в информационните масиви на доставчика.

Ако иска да подаде документ до държавната администрация, той го попълва електронно на сайта на Системата за сигурно електронно връчване или го ъплоудва там предварително написано заявление, след което за да подпише, натиска бутон и получава съобщение на телефона, че трябва да потвърди изпращането на документа в мобилното приложение на доставчика. С две операции на телефона това е факт, а администрацията е сигурна, че човекът, подал документа, е той самият.

Държавната система за електронна идентификация вероятно ще е същата, но ще служи само за подписване на документи към държавата, докато т.нар. облачен електронен подпис на частните доставчици може да се използва и за подписването на всякакви документи, изпращани по електронен път.

Не се и отказваме и от чипа в личната карта, каза министър Божанов, но неговото въвеждане се планира още от времето на ГЕРБ, но тогава Държавната агенция "Електронно управление" (ДАЕУ), която ще е гръбнакът на новото Министерство за електронно управление, и МВР спореха кой да отговаря за инсталирането на електронната идентичност в личните документи. Сега министър Божанов заяви, че неговото министерство ще се занимава с чипа в личната карта - изграждането, въвеждане и поддържане на регистър на електронната идентификация.

За в бъдеще той ще трябва да работи доста с МВР, тъй като неговите планове са да отърве гражданите от доста бумаги, свързани със силовото ведомство: отпадане на печатите, синия контролен талон към шофьорската книжка, стикерите по предното стъкло на автомобила, всякакви други хартийки, талони и картони, които той нарече анахронизми.

"Никой няма да има право да ви изисква печат, ще подлежи на санкция, ако го прави", заяви министър Божидар Божанов.

След като изгради напълно новото министерство, което щяло да отнеме около два месеца, средносрочните цели на министъра са да въведе електронно строително разрешение, електронна трудова книжка, за която обаче трябва да се променят закони и да се прехвърлят липсващи данни в регистри, каквито още не са изградени.

Сред бързите приоритети е отпадането на най-често исканите удостоверения, например за липса на задължения и за семейно положение. Тази информация институциите ще си набавят по служебен път, вместо да ни карат да бъдем техни куриери, обеща министър Божидар Божанов.