Бъдещето на Агенция "Пътна инфраструктура" - в Министерството на транспорта или в Министерството на регионалното развитие и благоустройството? Това бе основната питанка днес, по време на преговорите между четирите партии, които може да съставят коалиционно правителство в България - "Продължаваме промяната", БСП, "Има такъв народ" и "Демократична България". 

Сектор "Транспорт" бе четвъртата тема, която бе обсъдена днес - първи ден на среща между експертите на формациите. Другите панели бяха "Икономика", "Енергетика" и "Правосъдие", а всички отделни панели бяха водени от един от двамата съпредседатели на партията победител на изборите - ПП. "Транспорт" се падна на Асен Василев. 

Както вече стана ясно - основният спор бе дали АПИ да бъде преместена в транспортното министерство. Идеята е именно на Василев, който вече трябваше да се оправя като министър с бакиите на агенцията. Оказа се, че той има подкрепата на "Демократична България", но не и на "Има такъв народ". БСП пък не можаха да изразят категорично мнение и в крайна сметка предложиха това решение да бъде взето на политическо, а не на експертно ниво. 

Василев смята, че АПИ не е нито строител, нито проектант и затова няма място в МРРБ.

ИТН обаче смятат, че местенето е рисково, защото това е огромна институция с много служители, огромни бюджети. Според тях трансферът ще бъде прекалено сложен за администрацията. Освен това е възможно да се загубят квафилицирани кадри, предупреди експертът на ИТН Гроздан Караджов, който дори няма да бъде депутат от партията, но бе поканен като човек, който разбира сектора от години. 

Новото е, че всички партии се обединиха около очевидното - обхватът на тол системата трябва да бъде увеличен, за да има смисъл от нея. Трябва да се вдигнат и таксите по пътищата. Идеята на Асен Василев е да се стигне до около 12 000 км. платени пътища, при по-малко от 3200 км в момента. 

Разбира се, няма разнобой в желанието да се продължи строителството на основните проекти за магистрали - "Хемус" и "Струма", пътят между София и Видин, тунела под Шипка. 

Интересното е, че "Демократична България" се обяви за изнасянето на трасето на "Струма" извън Кресненското дефиле. Това означава тотална промяна на съществуващия проект в момента. 

Друго съответствие дойде по линия на прекъсване на порочните инхаус поръчки, които станаха патент на ГЕРБ през последните години. 

Изненадата - "Демократична България", която се заявява като дясно обединение, поиска да бъде продължен още известно време монополът на БДЖ над железопътния транспорт. Причината - компанията била тежко изостанала, нереформирана, социално нужна и работно място на хиляди, така че евентуалната й приватизация или включването й в режим на конкуренция може да доведе до социални трусове. 

Представителите на левицата поискаха и изцяло нов Закон за движение по пътищата. Към момента изглежда, че идеята е по-скоро добре приета от другите проекто-партньори на спечелилата изборите "Продължаваме промяната". 

Освен това червените се обявиха за пълен одит на всички пътища, маркировки и сигнализация по основните републикански пътни артерии, което станало особено наложително след днешната трагична катастрофа на магистрала "Струма". 

Независим одит на всички бъдещи инфраструктурни проекти е друго предложение на БСП. Идеята е да се разцепи положението, при което АПИ е и възложител и одитор на проектите. 

Разбира се, повдигната бе и темата за подобряване на работата на БДЖ, като бяха направени предложения за закупуване на допълнителни мотрисни и хибридни влакове, както и много нови вагони. 

Както се очакваше - концесията на Летище София стана обект на нападки, като ИТН в лицето на Пламен Данаилов поиска ревизия на договора и наказателни процедури срещу избрания концесионер, защото, според него, не изпълнява своите задължения.