Когато държавата се държи адекватно, планира правилно и разчита на хората си, тя може да изплува от дъното. Това коментира министърът на транспорта Христо Алексиев на брифинг по повод успешната операция по изтеглянето на товарния кораб „Вера Су“ от местността Яйлата.

Акцията по изтеглянето на „Вера Су“ започна около 17.00 часа вчера, след като целият карбамид беше успешно претоварен. Тогава корабът се откъсна от дъното и започна операцията по изтеглянето му. 

„Вера Су“ измина първите си метри точно 16 минути след полунощ днес. 

Заслуга за това имаха три влекача – един основен и три осигуряващи. Целта беше корабът да бъде довлачен до пристанището във Варна. Каква ще бъде съдбата на плавателния съд все още не е ясно, очаква се неговият собственик да излезе с решение дали се отказва от кораба, съобщиха още от МТИТС.

„България е единствената европейска морска държава, която няма спасителен кораб и оборудване. Спасителният кораб "Перун" миналата година беше нарязан на скрап. И сега се наложи от скрап да правим спасителна мисия“, каза министър Алексиев. Успяхме да спасим екипажа, да запазим човешкия живот при тази сложна операция и при лошите атмосферни условия, да разтоварим кораба и да опазим околната среда, здравето и поминъка на хората", добави той.

По думите му, корабът е съживен при положение, че собственикът на плавателния съд работеше в обратна посока - този кораб да бъде потопен.

„Това, което заварих беше разпад и безотговорност, хората не бяха подготвени за такава операции. Докато планираме, се наложи да ремонтираме техника, която беше в безобразно състояние. Проведоха се разговори с фирми, които казаха, че при тези тежки атмосферни условия и по това време на годината, не биха предприели операцията. Говорихме и с Румъния“, заяви Христо Алексиев.

Той благодари на хората, които работиха по време на цялата операция – по 36 часа, по 48 часа, на няколко смени.

Министър Алексиев с участниците в спасителната акция - Снимка МТИТС

 
Министър Алексиев информира, че след проведени разговори, застрахователите ще поемат разходите, които държавата е направила, като в момента те се изчисляват.

"Оттук нататък ще работим за преразглеждане на плавателните пътища, за да не са толкова близо до брега.  Ще бъдат направени ясни процедури, ще бъдат инициирани законови промени и ще бъдат обсъдени идеи как България да осигури техника за морско спасяване", каза още министърът.