Министърът на околната среда и водите Асен Личев издаде заповед на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за спиране на дейностите по претоварване на насипен товар – урея, от заседналия във водите на Черно море кораб „Vera Su“. Той се мотивира, че възниква на непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море, съобщават от МОСВ.

От служители на РИОСВ е констатирано, че при претоварване на товара от кораб „Vera Su“ чрез воден кран на малки плавателни съдове, при пренасяне на загребания карбамид към плавателния съд част от товара попада в морето. Разсипването на товара в акваторията на Черно море се наблюдава при загребване от заседналия кораб към другия плавателен съд. Приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от МОСВ.

На среща с институциите, отговорни за провеждането на aварийно-спасителните действия, проведена късно вчера в БД  „Черноморски район“, е решено 700 тона от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки.

Предложеният метод от Морска администрация, който МОСВ одобри, е разтоварване чрез платнени денкове, които се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение (фуния) и последващото им пренасяне с кран до баржата. На срещата е обърнато специално внимание, че между заседналия кораб и баржата трябва да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване.

На практика обаче са приложени коренно различни действия от одобрените.

След като беше частично разтоварен през нощта, днес стана възможно корабът да бъде леко раздвижен. А два влекача вече са тръгнали към плавателния съд. 

По-рано тази сутрин NOVA съобщи, че операцията по освобождаването на заседналия кораб край Камен бряг, започнала миналата вечер, е временно спряна. Във видео на живо във Facebook от групата Maritime.bg показаха процеса по разтоварването на кораба. От кадрите се вижда, че не малко количество от торовете се изсипват в морето при пренасянето на суровината на друг плавателен съд.

На 20 септември товарен кораб, плаващ под панамски флаг и превозващ торове, заседна край бреговете на местността "Яйлата" до каварненското село Камен бряг.

От Министерството на околната среда и водите излязоха с позиция, че резултатите от пробите за азот към 25-ти септември показват замърсяване на морската вода от товара на кораба.

Същинската част по разтоварването на кораба стартира вчера (27 септември) около 21:30 часа. На място пристигна плаващият кран "Антей". Операцията започна, след като в продължение на 7 дни държавните институции очакваха корабособствениците да излязат със свое становище по решаването на проблема и да предприемат спасителна акция, съобщи БНТ.

След като това не се случи, заради прогнозите за влошаване на времето, а и заради излизането на резултатите от пробите, които показват завишени количества на азот във водата около кораба, местните власти започнаха операцията по разтоварването на плавателния съд. Корабът е осигурен с допълнителна техника, определено и обозначено е безопасно разположение на крана. Влекач започна разтоварването на торовете, а на палубата на крана е монтирана 15-тонна машина за пълнене на торби с вместимост един тон всяка.

В хода на операцията е предвиден и втори кран за прехвърляне товарите на баржа и тяхното извозване до пристанище "Варна", докато собственикът не заплати направените от държавата разходи.

Корабът "Вера Су" е в български териториални води и за него важат нашите закони, затова държавата е в пълното си право да действа, казват специалистите по морско право.

"Още повече ние сме членове на многобройни международни конвенции, които дават възможност държавата да се намесва при подобни произшествия, свързани и със замърсявания, и с възможности за още по-тежки последици, включително опасност за човешки живот", казва Христо Раев, адвокат по морско право.

Българската страна е в правото си да задържи кораба и товара, смята адвокат Христо Раев.

"При подобен случай следва капитанът да обяви така наречената "обща авария", за да се разпростре произшествието върху всички отговорни лица - както корабособственика, така и собственика на товара. Държавата винаги може да задържи кораба и товара, за да обезпечи разходите си по спасяването", допълни Христо Раев.

Не са редки случаите, при които корабособствениците злоупотребяват с настъпилата аварийна ситуация, твърди юристът.

"Корабособствениците избягват да поискат спасителна операция, тъй като спасяването на море за човешкия живот е безплатно, но спасяването на имущество е с възнаграждение за спасители".

Сериозни са притесненията за това какво би се случило, ако товарът и горивото на кораба "Вера Су" изтекат край Яйлата.

Яйлата се слави като едно от най-чистите места по Северното Черноморие. Тя е предпочитано място за туристите, за гмуркачи, за хора които искат да се наслаждават на подводните красоти и това естествено би повлияло негативно върху целия процес в бъдеще, казва Пенко Георгиев, директор на Историческия музей в Каварна, управляващ Яйлата.

Бедствената за кораба и природата ситуация се оказва атрактивна за туристите. Само за един ден, в неделя, 650 души са дошли да снимат кораба или да си правят селфита. 

Близо 3000 души са посетили Яйлата в дните, откакто край Камен бряг заседна "Вера Су".