Само 12 души са основните разпространители на скептицизъм спрямо ваксините срещу COVID-19 в САЩ. Това установи проучване на американския „Център за борба с дигиталната омраза“ след детайлен анализ на всички постове по темата в туитър и фейсбук.

Един от тях е остеопатът и защитник на алтернативната медицина Джоузеф Меркола. В своя сайт Mercola.com пуска статии, които намират огромен отзив не само в САЩ, но и в целия свят. Една такава статия е например „Как пандемията от корупция убива хора“. В нея той изразява съмнение във фармацевтиката и добрите й намерения във ваксинационната кампания срещу коронавируса.

Заедно с него в топ три на антиваксърите, отговорни за фейк-нюз лавината, е Робърт Ф. Кенеди. Членът на прочутата политическа династия от години печели популярност сред феновене на конспиративните теории по всякакви въпроси. Третата в тази челна тройка е Ерин Елизабет, собственичка на сайта „Health Nut News“. Съвсем случайно тя е и приятелката на Джон Меркола.

Меркола в момента е нещо като държавен враг номер едно в САЩ. Дори президентът Байдън призова фейсбук и туитър да ограничат профила му, както и на други антиваксъри. Причина за това е нарастващия скептицизъм към ваксинирането в западните държави, въпреки че по-голямата част от населението там вече е имунизирана. Онези, които обаче отказват да се ваксинират, разпространяват теории за т. нар. „медицински фашизъм“ и призовават гражданите да се опълчат срещу властите. Въпреки ясните данни – в щатите, в които квотата на ваксинираните е ниска, вариантът „Делта“ на вируса се разпространява мълниеносно. 97% на приетите с коронавирус в болница не са ваксинирани.

Меркола е сред най-активните антиваксъри. 600 поста по темата е пуснал само във фейсбук. Това не би било голям проблем, ако нямаше и толкова много последователи – 1,7 милиона. При това само на англоезичните си страници. Съществуват обаче още 17 фейсбук-страници, които са свързани с него по един или друг начин. 

Меркола не е просто отегчен фейсбук-експерт. Това за него е и добър бизнес – той продава супер скъпи продукти, които обещават лечение от рак, предпазване от зарази и други чудеса. Само отречения от науката метод за намаляване на риска от рак чрез солариум му носи по 14 000 долара на продаден от него домашен солариум. През 2017 година той бе осъден за заблуждаващи и вредни реклами и трябваше да плати почти 3 милиона долара глоба. Получава последни предупреждения от здравните власти през 2007, 2007 и 2011 година. Но това не го спира. Основава две фирми със седалище в САЩ и Филипините. Има блогове, праща имейли, продуцира видеоклипове в ютюб и всичко това на дузина езици. През 2017 година обявява състоянието си – то надхвърля 100 милиона долара. 

Пандемията от коронавируса сега му дава нови криле. Твърди, че маските не спират вируса, но пък специалните витамини, които той продава, пазят от него. През февруари получи предупреждение от FDA и по този въпрос.