Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

„В самото начало на пандемията забелязах, че единственият начин да излезеш навън в парка е с куче. Тогава и много хора започнаха да си купуват кучета. Имал съм възможността да пътувам на Запад и съм виждал специални места за изхвърляне на торбички за кучета. В един момент видях, че повечето диспенсъри, които се предлагат в България, са доста семпли. Тогава ме осени идеята да направя нещо малко по-интересно.“

Когато преди три години Михаил Загорски си купува един от първите 3D принтери, подходящ за домашни условия, той със сигурност не е предполагал, че ще сътвори Poopnik – 3D моделиран диспенсър за хигиенни торбички за кучета.

Първото голямо препятствие пред младия предприемач било да измисли достатъчно привлекателно име за продукта си.

„Дали е диспенсър, дали е кутийка… Някак си в описанието се губи чарът.“

Когато научила за проблема, една негова приятелка му предала думите на случайни минувачи в Южния парк, които назовали своя диспенсър с думата „пупник“.

„Проверих дали някой не използва това име на пазара и се оказа, че не е заето. Може би е част от софийския фолклор, не знам колко е популярно като наименование“, обяснява Михаил, който е от Стара Загора.

Аспект, който отличава Poopnik от стандартните диспенсъри, е личният елемент.

„Аз мога да персонализирам продукта – да задам определен цвят, да променя името. Реших да сложа и телефонен номер, за да е като медальона, който много стопани слагат, в случай че кученцето им се изгуби, за да може, ако някой го открие, да ги потърси.“

Нещо повече – торбичките, които се използват за събирането на изпражненията на домашните любимци, са биоразградими.

„Стремим се не просто да изчистим, но и да замърсяваме по-малко. Това, което смятам, че е доста хубаво за моя продукт, е, че е изработен от биополимер. Този полимер не е произведен на базата на нефтени продукти, а на захарна тръстика, цвекло, в различните райони на света от различни неща се разработва. Тук в България един приятел със собствен бизнес купува суровината и я разработва в нишки за 3D принтера. От него ги получавам.“

Преди Poopnik

И до днес Михаил продължава да работи в лаборатория на Техническия университет, която се занимава с 3D принтиране. Оттам произтича и интересът му към технологията.

„Винаги съм знаел, че има потенциал в 3D принтирането. Преди 20-30 години, ако ти се счупеше копче или малка част към домакински уред, това почти винаги означаваше замяна с нещо скъпо или ново. Но днес имаш възможността всичко да направиш от вкъщи, да намериш човек, който да го изработи. Често ми се е налагало да създам детайли, които са скъпо струващи и отнемат много време, преди да бъдат изработени. Но въпреки това излиза по-изгодно, отколкото да ги поръчаш от Щатите или Австралия.“

Преди да се захване с Poopnik, той се е занимавал предимно с изработването на детайли към уреди и машини.

„Правил съм интересни орнаменти, различни фигурки, за които са ме молили клиенти по интернет, както и най-разнообразни приставки за повредени домакински уреди. Доста често за кафе машини принтирам резервни части. Участвал съм и в проекти за изработването на прототип, например на ръкохватки и други подобни. Най-много съм принтирал бутони за ретро автомобили.“

Михаил се е включвал и в проекти на архитекти.

„Вместо да си правят традиционните модели от стиропор, картон и т.н., аз съм поемал задачата да ги принтирам.“

Пазарът се оказал много по-голям, отколкото първоначално Михаил е предполагал. За него Poopnik е естественият резултат от разнообразните проекти за 3D моделиране, с които се е занимавал, както и обратната връзка от клиентите.

„В началото нямах опит и въображение. Давах на клиентите пълна свобода да ме насочват. Но ако не бях започнал по този начин, вероятно нямаше да ми хрумне идеята за Poopnik и за други бъдещи проекти. Комуникацията с клиенти, разнообразните задачи – те много помагат. Тясното профилиране предполага добри умения в конкретна сфера, но пък понякога ти убягват добри идеи. Трябва да се намери баланс.“

Въпреки че идеята за Poopnik се ражда преди повече от година, минава много време, преди да излезе на пазара.

„Започнах много отдалеч – първоначалните ми дизайни нямаха почти нищо общо с настоящия продукт. Освен външния вид и функционалността гледах да се изработва добре технологията. Имам няколко приятели, които са непрестанни бета-тестери. Така успях да развия продукт, който от месец вече предлагам на пазара.“

Poopnik вече разполага със страници във фейсбук и инстаграм, като предстои да бъде изработен и официален уебсайт.

За проблемите и удоволствията от работата

Голямо препятствие пред Poopnik е разпознаваемостта – нещо нормално за всеки стартиращ бизнес. Но проблемите не свършват дотук.

„“За изработката на всеки един продукт човек влага много усилия и време. Всичко се случва с много повторения. Опитен инженер може да пресъздаде готов продукт за ден-два. Но обратният път – да го измисли и изгради за първи път, колкото и да е семпъл продуктът – това отнема много време.“

COVID-19 очаквано оказал неблагоприятно въздействие върху бизнеса.

„“Кризата с международните доставки според мен няма скоро да бъде преодоляна. По едно време доста трудно се купуваше материал за 3D принтера. Сроковете за доставки бяха страшно удължени. Забелязвам скок на цените, но в момента поне виждам някаква нормализация поне по отношение на сроковете. Надявам се да върви в посока на подобрение и да се отдалечаваме от хаоса, на който станахме свидетели през април и май 2020 г.“

Но Михаил признава, че е извлякъл и ползи от застиването на света в самото начало на пандемията.

„На мен ми помогна да седна и да помисля за някои неща. Така се роди това изделие. Като навлезе във всекидневието, креативността на човек спада. След работа не ти се иска да се занимаваш с творческа дейност, вместо това предпочиташ да отвориш книга, да си пуснеш музика или телевизор. Тези два месеца, през които светът забави темпове, имахме време за по-креативни идеи. Според мен това ще даде положително отражение върху света през следващото десетилетие.“

Най-голямо удоволствие от работата си с Poopnik Михаил получава от разговорите с доволни клиенти.

„“По мои наблюдения в страничните ми начинания, ако клиентът е доволен, той не се обажда, или не казва нищо. Ако е недоволен, бързо ще разбереш. Затова винаги най-удовлетворяващо за мен е, когато някой ми изпрати снимка на кученцето си с Poopnik или се обади и ми благодари.“

Бъдещи планове. И съвет за перфекционистите

Poopnik и работата в Техническия университет не изчерпват работния график на Михаил.

„Занимавам се и с измервателна технология. Това е наследствен бизнес. Имаме семейна инженерингова фирма. И също така поддържаме сезонно магазин за ски в Стара Загора.“

Той обаче е готов с нови идеи, които няма търпение да реализира в бъдеще.

„Едната включва 3D персонализирани преносими купички за път за животните. Не съм намерил подобен продукт на пазара, който достатъчно да ми харесва. Когато пътувате с кученцето или котката си и искате някъде да им сипете храна и вода, възникват проблеми. Тези продукти трябва да бъдат херметически затворени, да не се изливат при пътуване“

В по-далечен план Михаил планира да създаде „смарт“ автоматизирана хранилка за животни.

„Ако отидете на почивка за няколко дни, тази хранилка да може да се управлява през телефон. Да има и камера, за да следите дали всичко е наред. Определено имам идеи. Трябва ми само време да ги реализирам.“

Михаил Загорски

Михаил разказва и за свои връстници, които „имат идеи и се опитват да ги реализират като продукт, но не знаят кога да спрат да ги подобряват“.

„Когато това е неговото отроче, човек винаги вижда потенциал да го направи още по-добро и никога не го пуска на пазара. По мои наблюдения, имам опит с някои познати предприемчиви връстници, които имат отлични продукти, защото постоянно се стремят да ги развият. Перфекционизмът не е нещо лошо, но не работи добре в бизнеса. Големият проблем на тези перфекционисти е, че се взират в неща, които автоматично възприемат за лоши. Вместо просто да се допитат до пазара.“

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл [email protected] (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.