Заедно с представянето на своя проектокабинет, лидерът на "Има такъв народ" Слави Трифонов не пропусна да маркира и "най-важните" приоритети на своята партия. Сред тях единствен в сферата на образованието бе:

"Закупуване на до 1 милион таблети или лаптопи за всички ученици и преподаватели и предоставяне на необходимия софтуер на системата на образованието."

Освен, че напомня за друг водещ, трансформирал се в политик - Николай Бареков - този "приоритет" на "Има такъв народ" показва притеснителна липса на разбиране на проблемите на образованието у нас.

Най-малкото е очевиден фактът, че експертите на Трифонов нямат представа колко са българските ученици и учители - макар тази информация да е свободно достъпна от Националния статистически институт.

В момента в България има 55 хиляди ученици в общообразователни училища, 139 хиляди - в професионални училища, 12 хил. в частни училища и 56 хиляди учители. Простата сметка оставя около 230 хиляди излишни таблети и лаптопи.

По-притеснителен обаче е фактът, че това според ИТН е най-големият приоритет в образованието.

Клуб Z потърси няколко български учители, за да разберем тяхното мнение:

 

Иван Петков, учител по физика, директор:

Нужни ли са 1 милион таблети или лаптопи на българското образование?

Не. Много неща са необходими, но в никакъв случай не е таблет. Някои неща не опират до пари, не опират до средства.

Ще ви дам пример с друго училище, което много се гордееше, че има електронни ваучери за обяд. Въпросът е това повиши ли качеството на сандвича? Два милиони таблети да се вкарат, това няма да доведе до повишаване на качеството на обучението.

От какво има нужда българското образование?

Това е много дълга тема - за цял диспут.

 

Весела Михайлова, учителка по български език и литература:

Нужни ли са 1 милион таблети или лаптопи на българското образование?

Категорично не, защото първо - децата ги имат. Второ, как ще се проконтролира, че ще стигнат до потребителя? Това създава излишно усложняване. По-скоро има необходимост да се възобнови контакта между учителите и учениците, защото две години почти го нямаше.

От какво има нужда българското образование?

Добре подготвени учители, което означава и мотивирани учители, учители, чийто обществен авторитет се гради активно. Професията трябва да стане престижна - учители да стават само най-добрите, които стават за това. Да се обърне внимание - не формално, а съдържателно и стойностно внимание, към личността на учителя.

Има много примери в международен план, могат да се проучат - например успеха на финландската система. Там учители стават най-добрите. Без да искам да засегна учителите у нас, и аз съм една от тях. При нас дълго време учители ставаха само хора, които никъде другаде не можеха да се реализират.

 

Теодора Димитрова, учителка по английски език:

Нужни ли са 1 милион таблети или лаптопи на българското образование?

Според мен не са необходими чак толкова много. Ние дори на този етап имаме в училище достатъчно лаптопи. Ако идеята е да бъдат раздадени на всеки ученик, не е лошо като идея, но не това трябва да бъде фокус в образованието. Технологията е необходима, но като допълнително средство.

От какво има нужда българското образование?

На първо място има нужда от добра комуникация между МОН и учителите, която в момента липсва. За да може учителите да предадат желанията на учениците, това, което е като пропуски в ученциите, в самите програми. Тъй като особено в гимназиалния етап, програмите са доста натоварени, според мен могат да бъдат направени по друг начин, ориентирани към интересите на ученика повече. Липсват и часове, в които да има повече разговори, децата да се учат да решават казуси, да се развива повече критичното мислене, не наизустяване на факти.

 

Жанета Думова, ресурсна учителка:

Нужни ли са 1 милион таблети или лаптопи на българското образование?

Участвайки в процеса на дистанционното обучение, смятам, че няма да се ползват по предназначение - както се случиха и с тези, които получиха таблети. Моите наблюдения бяха, че не се ползваха по предназначение и предплатените карти към тях. На това бях свидетел.

Таблетите не са най-належащите, а учителите отдавна имат смарт устройство - няма как да е друго след 2 години виртуално обучение.

От какво има нужда българското образование?

Тотална реформа. Тотална. Аз работя в сферата на приобщаващото образование, в училищата и в детските градини според мен до голяма степен това не работи, и начинът, по който се извършва това приобщаване, и трябва много да черпим опит и да взимаме пример от по-развитите страни. Няма как да измисляме нещо, което вече е измислено.

 

Мария-Лия Борисова, учителка по български език и литература:

Нужни ли са 1 милион таблети или лаптопи на българското образование?

Отново се измества центърът. Лесно може да се провери колко са необходимите компютри и лаптопи във всяко училище.  Важното обаче е те да отговарят на потребностите на  учениците, за да бъде адекватен процесът на обучение - да са съобразени параметрите на устройствата с всички програми, които ще се изисква да се работи.

От какво има нужда българското образование?

Българското образование има нужда от критично мислещи хора, които не са влезли в системата, за да имат някаква работа, а защото искат да работят с ученици и имат какво да им дадат.

 

Михаил Коцев, учител по математика:

Нужни ли са 1 милион таблети или лаптопи на българското образование?

Един милион таблети и лаптопи сигурно биха могли да бъдат полезни на българското образвание. Полезни в същия смисъл, в който витамин C e полезен при тежък случай на COVID-19. Изпълняват някаква позитивна функция, но сами по себе си далеч не решават никой от основните проблеми.

От какво има нужда българското образование?

На българското образование са нужни кадри и бюджет за заплати. Хвалим се, че сме вдигнали заплатите на учителите, но не казваме, че сме ги вдигнали колкото складовия работник в "Била" вече да не взима повече от тях. За сметка на това използваме повишението на заплатите, за да оправдаем поставянето на все повече и повече професионални изисквания върху тях. Едва ли има друга индустрия, където (де факто) 60-часови работни седмици и рутинни безсънни нощи не се считат за сигнал за недостиг на персонал.

 

Михаела Александрова, учителка по английски език:

Нужни ли са 1 милион таблети или лаптопи на българското образование?

Според мен таблети ще са нужни едва тогава, когато вече има добре изградена култура на ползване на техническите средства в учебния процес. Под култура на ползване имам предвид добре обучени учители, стабилен и сигурен софтуер и отговорни за опазването и ползването им ученици. За съжаление това е още незавършен процес.

От какво има нужда българското образование?

Българското образование има нужда от мотивирани учители!!! От нищо друго! Учители, които искат да учат новото, да работят за и според изискванията на съвременния свят т.е. да научат учениците си да се справят във всяка ситуация, да учат бързо и да мислят критично и самостоятелно. Това му липсва на българското образование....

 

Борис Илиев, учител по български език и литература:

Нужни ли са 1 милион таблети или лаптопи на българското образование?

В днешния свят технологиите са неделима част от образованието. Въпреки това никога не съм мислел компютъризирането на образованието като основен приоритет. Смятам предложението за "1 млн. компютри" за учениците и учителите за популистко, граничещо с абсурд. Подобно мислене не би могло да реши проблемите не само на българското, а и на образованието изобщо.

От какво има нужда българското образование?

Българското образование има нужда именно от образование. За да можем да създаваме образовани ученици, трябва преди това да сме създали образовани преподаватели, достатъчно компетентни, комбинативни, интелигентни, за да гарантираме предвидим и измерим ефект на системата. Според мен това може да стане например чрез сближаване на висшето и основното образование. Училището трябва да влезе в университета, за да можем да обучаваме способни учители, а университетът трябва да влезе в училището, за да превърнем общото образование в най-добрата комбинация от съвременност и класичност. Това ще осигури едновременно конкурентноспособност, но и задълбоченост и академичност на придобиваните знания и умения. Извън това, българското, както и световното образование се нуждае от солидарност, доверие и любов, това е conditio sine qua non в процеса на учене и преподаване.