Камарата на строителите в България - огромна браншова организация, в която членуват най-големите мастодонти в бизнеса, даде днес специална пресконференция по повод на последните разкрития на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за това как се строят пътища и нас и как се финансират. 

Накратко - КСБ, както се очакваше, имайки предвид, че нейни членове са най-големите бенефициенти по схемата "Автомагистрали", обяви министър Комитова за некомпетентна, заяви, че да получават аванси години преди да стигнат до разрешително за строеж било нормална световна практика. Освен това държавата дължала почти милиард на фирмите, а в момента се бавели решенията на комисиите по ЗОП и АПИ и това застрашавало компаниите. 

Причина за гнева на строителите са действията на Комитова, която през последните седмици показа как предишното правителство и АПИ са раздали милиарди левове на данъкоплатците неособено ефективно, част от тях - направо съмнително. Най-голямата схема е "Автомагистрали" - държавата налива милиарди в АПИ, която пък ги дава на държавото дружество без обществена поръчка, по  процедурата ин хаус. След това "Автомагистрали", която няма капацитета да строи, ги раздава непрозрачно на частните компании, които работят вместо нея. Това обяснява и пламенната защита на схемата от страна на КСБ, някои от чиите членове са и компаниите получили най-голяма дял от този пай. 

Днес Валентин Николов от КСБ обяви, че министър Комитова не разбирала от инвестиционен процес. В момента били спрени всякакви процедури по ЗОП, АПИ не работела добре и така се създавала верижна реакция по линия на заплати и снабдяване. Това твърдение неколкократно бе отречено от Комитова в последните дни. Според Николов пък ваденето на парите за "Хемус" и връщането им към бюджета, застрашавало целия проект, макар ясно да бе обясненен, че проектът продължава, просто държавата ще го финансира на части без да изплаща аванси. 

Що се отнася до авансите, днес разбрахме, че те можели да бъдат "ужасно нещо" за изпълнителите, тоест за частните компании - трябвало да намерят начин, по който да ги похарчат така, че да ги усвои правилно. 

"Не е хубаво нещо да получиш аванс. Най-често се използва от инвеститора, давайки големи размери аванс, за да си гарантира цената", коментира пък Илиян Терзиев. 

Така и не стана ясно как възложителят принуждава изпънителя да приеме тези толкова лоши аванси, които в повечето случаи са изплатени години преди да започне каквато и да било работа по проекта. 

Нормална световна практика бил и т.нар. инженеринг - една фирма прави и проекта, след това строи по него и дори сама си намира надзор. Проблем нямало, твърдят от КСБ и наричат твърдението, че така може да се манипулират цените като измамно. 

КСБ се оплака и че към момента държавата не е изплатила към контрагентите си около 600 млн. лв. Това обаче са пари, които останаха от управлението на ГЕРБ и не е ясно защо преди това от КСБ мълчаха по въпроса. Имало още 300 млн. лв., които фирмите се страхували да актуват, защото трябвало да плащат ДДС за транш, който не се знаело кога ще получат. 

Накратко - според КСБ проблем няма нито при плащанията, нито при инженеринга и дейностите. Ин хаус поръките пък трябвало да се коментират от държавата.