"Престанете с тая джипка. НСО (б.а. – Национална служба за охрана) има шест "Тойоти Секвои". И на тях се вози Радев, вози се Стефан Янев, возят се всички. Те ги въртят. При мене е имало една. Те са си там – в НСО", заяви лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов на пресконференция в партийната централа в петък.

По време на последния си мандат в управлението (май 2017 г.- май 2021 г.) бившият премиер многократно шофираше сам джип, с който пътуваше из страната за срещи с граждани, на "инспекции" на строителството на пътища и магистрали, на откривания на нови сгради, заводи и обекти. Борисов возеше министри, депутати, посланици, управленци от други държави. Последната му изява с джипа е от вечерта на 4 април – след края на изборния ден, когато даде изявление от дома си на фона на автомобила.

Проверка в публикувани в YouTube репортажи от посещения от времето му на премиер обаче показва, че той е използвал различни джипове. При посещение във Враца на 28 юли 2020 г., заснето от местния информационен сайт Dnes-24.com, Борисов шофира кола с регистрационен номер СВ6371MT.

С друг номер – СВ6415МТ, е джипът, с който бившият премиер вози посланика на Съединените американски щати Херо Мустафа, за да й покаже докъде е стигнала работата по изграждането на междусистемната газова връзка с Гърция през ноември 2019 г.

Без да се вижда ясно номерът при посещение на Борисов във Варна през юни 2020 г., колата изглежда различна от останалите – виждат се сигнални лампи на покрива на автомобила, подкаран от Борисов във видеозаписа на информационния сайт “Нова Варна”.

Пред Mediapool на 13 юни Севделина Арнаудова – пиар на Бойко Борисов, казва, че бившият премиер е ползвал няколко различни автомобила “Тойота Секвоя” и един “Тойота Тундра”, които са били на разположение на НСО. “Стандартна операция при сигнал за заплаха е в средата на пътуването служителите на НСО да слагат други служебни номера на автомобилите в кортежа на премиера”, уточнява тя, като цитатът е предоставен на Factcheck.bg от Mediapool.

От “заможни ловци” до висши държавници

Във вчерашното си изказване Борисов добави: “Сега се возя на служебната кола на партията, един месец. Вчера колегата Трифонов отива с три такива джипа, но не е проблем това, а държавният джип на 16 години е проблем и всеки ден ще ми го приписват. Защо? Айде малко да водиме политика”.

Според проучване на “Свободна Европа” автомобилите са общо четири – един “Тойота Тундра Крю” и три – “Тойота Секвоя”. Колите са купени от държавните горски стопанства и после са предоставени за използване от НСО. Първият е предоставен през 2013 г., а останалите три са купени две години по-късно за “скъп ловен туризъм”.

Проверка на “Офнюз” в началото на 2016 г. показва, че покупката е за 150 хил. лева на брой автомобил и се предвижда колите да бъдат ползвани от заможни ловци. В края на 2016 г. от разследване на bTV се разбира, че всъщност джиповете се ползват от НСО за превоз на висши държавни служители, а не от “милионери от САЩ и Европа и шейхове”, каквито са били аргументите на тогавашния зам.-министър на земеделието Георги Костов.

След това Борисов е поискал джиповете да бъдат върнати на горските стопанства, но връщането е било само за времето, в което той не е бил премиер – между оставката му през 2016 г. и изборите следващата година. След това те са използвани от НСО във връзка с председателството на България на Съвета на Европейския съюз през 2018 г., но така и не са върнати към горските стопанства, а остават на разположение на политиците.

НСО отказва да отговори на въпроси от медиите дали тези автомобили са същите, които са били шофирани от бившия премиер Бойко Борисов с аргумента, че става въпрос за класифицирана информация от категорията “държавна тайна”. Със сигурност обаче колите, купени и предвидени за използване от държавните горски стопанства, са под управлението на НСО, а нито един от тях не е на 16 години.

-----------------

Публикацията е създадена с подкрепата на Европейския съюз. Отговорността за съдържанието е изцяло на Factcheck.bg.

*Георги Марчев е основател, видеопродуцент и разказвач в Story Films. С опит в създаването на видеоистории в интернет, bTV и Nova. Тръгва от вестникарската и онлайн новинарската журналистика – в. „Дневник“, сайтът Dnevnik.bg и в. „Капитал Daily“. Завършил е журналистика и продуцентство в Университета за национално и световно стопанство. Част от авторския екип на текста под заглавие „От Истанбулската конвенция, та на Измамата к0вид-19“, отличен с първо място в хакатона „Здраве на прицел“ на Асоциацията на европейските журналисти – България.