Изтребител на българските военновъздушни сили е паднал в открити води в Черно море по време на учение в района на Шабла. Текат действия по издирването на пилота на самолета и самата машина. Разследването ще бъде поето от военната  прокуратура.

В учението "Шабла 2021" участват изтребители МиГ-29 (с каквито само разполага родната армия към момента - б.р.), щурмови самолети Су-25, хеликоптери от Военновъздушните и Военноморските сили, както и средства за противовъздушна отбрана. 

Инцидентът се е случил малко след полунощ. При изпълнение на тренировъчна задача самолет МиГ-29 е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 ч., съобщават от Министерството на отбраната. 

Веднага е започнала операция по търсене и спасяване на пилота, която продължава и в момента. Служебният премиер Стефан Янев, началникът на отбраната адмирал Евтим Евтимов и министърът на отбраната Георги Панайотов пътуват към района на инцидента.  Пред бТВ Панайотов съобщи, че изтребителят е бил сам в небето, изпълнявал е задача в рамките на учението. Панайотов допълни, че всяка информация повече за причините на инцидента би била спекулация, докато тече разследването. На място има 2 фрегати, миночистач, снабден с уред за измерване на дълбочина и техника за търсене на останки от мащината, дрон. В издирвателната акция участват хеликоптери от ВВС и ВМС.

Провеждането на тактическото учение е прекратено. 

Конкретният МиГ-29, с който се случва инцидентът, е от машините, които последно са доставени в България - 1988-1989 година. Това значи, е жизненинят му цикъл трябвало да изтече в края на настоящото десетилетие. Министърът припомни, че има рамков договор за поддръжка на изтребителите - с руската компания производител - който изтича догодина.

Причините за инцидента могат да бъдат от технически характер, тъй като изтребителите, с които разполагаме, са на повече от 30 години - от съветско време, а поддръжката им е трудна. Другата възможност е грешка на пилота, смята бившият военен министър Тодор Тагарев.

„Изпълнението на задача в морски условия е по-сложно, отколкото над сушата. Има случаи в миналото за загуба на ориентация на пилота. С тази стара техника той няма възможност да използва съвременни средства за навигация и управление за избягване на сблъсък. Това също е едно възможно обяснение“, обясни той пред бТВ.

И допълни, че колкото по-стара е техниката, толкова по-вероятно е да има такива случаи.

Причините за инцидента могат да бъдат от технически характер, тъй като изтребителите, с които разполагаме, са на повече от 30 години, а поддръжката им е трудна.

"Доколкото имам информация не става въпрос за техническа неизправност на самолета", каза на свой ред, цитиран от БГНЕС, бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов. 

По думите му упражнението, което е изпълнявано от пилота - нощни стрелби над морско пространство, е изключително сложно. Той не изключи пилотът да е загубил ориентация, но добави, че трябва да приключи разследването, което вече е в ход и ще установи причините за инцидента. Каракачанов уточни, че България в момента разполага с 8 изтребителя МиГ-29, които са преминали ремонт. Останалите машини се нуждаят от съответния ремонт на двигателите, доставка на агрегати и т.н.

Очаквайте подробности!