Сигнал до Агенцията за обществени поръчки за съмнителен търг за нови 36 автомобила е подал Антикорупционният фонд, съобщиха оттам. Причината - анализът на спецификациите по обществената поръчка, обявена малко преди края на мандата на кабинета "Борисов 3", в който военен министър бе Красимир Каракачанов, показва, че е твърде вероятно ведомството да се е опитало да си поръча 2 коли от точно определена марка и вид. 

Стойността на търга е 2,5 млн. лв. и е обявен две седмици преди парламентарните избори на 4 април. Разделен е на три обособени позиции, като една от тях е съмнителна. 

По обособена позиция № 1 на поръчката трябва да бъдат доставени 2 леки коли от представителен клас с нормална проходимост, с технически допустима маса до 3,5 т. и обща прогнозна цена за двете 314 000 лева с ДДС. В изискванията е посочено, че колата трябва да е „с кожен салон, със задвижване на всички колела и 8-степенна автоматична скоростна кутия.“ Максималната мощност на автомобилите трябва да е не по-малка от 200 KW, a максималната скорост - не по-малка от 240 км/ч. Изложените изисквания за размерите на автомобилите са изключително конкретни - „дължина – не по-малко от 5100 mm” и „ширина – не по-малко от 2100 mm”. На така разписаните минимални изисквания отговаря само един модел и марка лек автомобил - Audi A8. Няма други модели на други марки автомобили с такива високи параметри на дължина и ширина, пишат от АКФ в сигнала си.

Адвокат Лора Георгиева от правния отдел на неправителствената организация заявява, че техническите спецификации, формулирани по този начин, съдържат конкретен модел, характеризиращ продукта, който следва да бъде доставен, а това е нарушение на Закона на обществените поръчки, защото представлява ограничение на конкуренцията, което води до облагодетелстване на едни потенциални участници и елиминиране на други. 

Според фонда, който настоява за проверка, има съмнения за целесъобразността - заради изискванията за дължината на автомобилите и по трите обособени позиции и изискването за тип на купето – седан, които характеризират търсените автомобили като лимузини. Отделно от това има изискване 8 от всички 36 автомобили да имат задвижване 4х4, като 2 от тях следва да са с максимална скорост от поне 240 км/ч., а другите 6 – от поне 220 км/ч.

„Условията на поръчките повдигат въпроса дали Министерството на отбраната изразходва средствата си по най-целесъобразен начин, поръчвайки луксозни автомобили в ситуация на констатиран и от самото министерство сериозен недостиг на финансов ресурс. Освен това, конкретните параметри за минимален праг на максималната скорост и за задвиждане 4 Х 4 трудно биха могли да бъдат обосновани, предвид предназначението на автомобилите за представителни цели, както и предвид пределната разрешена скорост на територията на Република България “ , се посочва в сигнала. 

„Настояваме да бъде извършена проверка на описаните обществени поръчки, която да установи дали има нарушения на законодателството, които са увредили интересите на българските граждани“ заявява Бойко Станкушев, директор на АКФ. 

За въпросната поръчка писа "Офнюз" и от министерството тогава бяха отговорили на медията, че търгът се подготвя от 2019 г., а от обясненията става ясно, че подмяната на автопарка е наложителна - автомобилът, с който се движи министърът на отбраната е стар "Мерцедес", произведен през 1996 г. Началникът на отбраната пък се движи с "Крайслер" от 2007 г. И в двата случая поддръжката е трудна и скъпа, често липсват резервни части, а във втория случай - и оторизирани сервизи, които могат да ремонтират возилото. 

Всъщност това е вторият опит на Министерството на отбраната да поръча коли и за представителни цели. Предишният търг е от 2020 г., бил е избран и изпълнител, който обаче след това се отказва да подпише договора. Затова първата процедура е прекратена в началото на 2021 г. и е обявена нова. 

Проверка на Клуб Z обаче показа, че частта от поръчката, за която АКФ подава сигнал сега, вече е прекратена. По въпросната обособена позиция 1 на търга, обявен тази година - за 2 коли от представителния вид - оферти са подали 3 компании "Ауто Бавария", "ПОРШЕ БГ" и "М КАР ВАРНА", като ценовото предложение на третата фирма не е налично. В профила на Министерството на отбраната в Агенцията за обществените поръчки и в регистъра на търговете фигурира обявление, че в тази му част търгът е прекратен - на 20 май и с решение на служебния министър на отбраната Георги Панайотов.

Мотивът няма общо със съмненията около търга, изложени в сигнала. А е "отпадане на необходимост от възлагане на договора в резултат на съществена промяна в обстоятелствата". Обяснено е, че до 2016 г. министърът на отбраната се е движел с автомобил на НСО, но след като тази опция отпадна (при втория кабинет "Борисов" - и с решение на правителството, и с промяна в закона - б.р.), дейността е поета от самото министерство - отдел „Транспортно осигуряване“ на Комендантство – МО. Потвърдено е, че колите на министъра и началника на отбраната са стари, амортизирани и нужда от нови има. Но: 

"С Указ № 129 от 10.05.2021 г. на Президента на Република България е назначено служебно правителство, считано от 12 май 2021 г. Във връзка с горното и на основание чл. 21, ал. 1 от Закона за НСО, е взето решение, транспортното осигуряване на министъра на отбраната да се осъществява със специализиран транспорт и водачи от НСО, което от своя страна води до отпадане на потребността от придобиване на 1 брой нов лек автомобил клас F – представителен. След отпадане на необходимостта от придобиване на лек автомобил клас F за осигуряване на министъра на отбраната и предвид факта, че на етапа, на който се намира настоящата процедура е невъзможно изменение, което води до намаляване обема на доставката по Обособена позиция № 1 Доставка на леки автомобили с нормална проходимост с технически допустима маса до 3,5 t включително (клас F – представителен), считам, че същата следва да бъде прекратена", гласи документът, подписан от Панайотов.

Последната промяна в Закона за НСО от 2019 г. върна правото на членовете на Министерския съвет да ползват специализиран транспорт от НСО - това е въпросният чл. 21, на която се позовава министърът. 

За останалите автомобили от по-ниските класове по другите две обособени позиции на търга е избран изпълнител - "Порше БГ", която кандидатства и за тях, като основанието е предложена цена, става ясно още от документа за възлагане на търга. В Комисията за защита на конкуренцията обаче има и жалба - от "Мото Пфое", която е кандидатствала да достави средния клас коли за Министерството на отбраната.