Пиратското излъчване на спортни събития онлайн в ЕС не само нанася вреди на носителите на права. То излага потребителите на реален риск да станат жертва на зловреден софтуер чрез безплатни приложения, кражби на данни за кредитни карти и т.н., гласят данни от изследване на Европол. А отстраняването на нарушенията обикновено закъснява, тъй като мерките отнемат твърде много време.

Това заяви пред Европейския парламент българският представител Ангел Джамбазки от ВМРО и групата на Европейските консерватори и реформисти (ЕКР).

Той представи пред пленарната зала своя доклад с препоръки към Европейската комисия във връзка с предизвикателствата пред организаторите на спортни прояви в рамките на цифровата среда. Докладът трябва да бъде гласуван днес.

Свързаните със спорта сектори представляват 2,12 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП) на ЕС и 2,72% от заетостта в рамките му, посочи Джамбазки.

Евродепутатът изтъкна, че най-важната част от приходите на носителите на права – около 80 процента - идва от права за излъчване. И точно тези права понасят най-големите щети.

Проблемът с цифровото пиратство на излъчването на спортни събития непрекъснато се развива по отношение на мащаба и използваната технология, начините на предаване на информация и сигнали. Онлайн пиратството на спортни предавания на живо се извършва независимо дали събитието е достъпно по безплатен телевизионен канал или чрез абонаментни услуги.

Съществуват различни източници и форми на пиратство, което води до различни възможни решения. Развитието на цифровата среда улеснява достъпа на всички привърженици на спортни събития до всякакви видове устройства и насърчава развиването на нови онлайн бизнес модели. Същевременно това развитие улеснява незаконното предаване на спортни събития в рамките на ЕС и извън него, предупреждава изготвеният от Джамбазки доклад.

За разлика от други сектори, по-голямата част от стойността на излъчването на дадено спортно събитие се дължи на факта, че то е на живо. По-голямата част от тази стойност се губи, когато събитието приключи. В доклада се уточнява, че такъв е случаят с футболни или боксови мачове, както и с колоездачни състезания.

И по гореспоменатата причина е необходима бърза реакция, за да се сложи край на незаконното предаване на спортните събития.

Мерките трябва да бъдат съсредоточени върху първопричините за незаконното излъчване. Става дума за лицата, които създават възможност за дейността на незаконните уебсайтове, извършващи нарушения в големи мащаби.

Не става обаче дума за лицата, участващи неволно или несъзнателно в такова излъчване. Уточнява се също, че незаконното предаване на цялата спортна проява следва да бъде разграничавано от кратки откъси, споделяни между и от привържениците и свързани с тяхната култура. Същото важи и за съдържанието, споделяно от журналистите с цел информиране на обществото.

Основният проблем според доклада произтича от специализираните професионални уебсайтове с бизнес модел, финансиран от такси и реклами, които дават достъп до незаконно спортно съдържание. Тази дейност се извършва предимно от престъпни организации, и следва да се разграничава от привържениците, споделящи просто снимки.

Законодателството на Съюза предвижда обща уредба, която предоставя възможност за използването на мерки за гарантиране на прилагането от носителите на права, включително извънсъдебни механизми. Но въпреки нея механизмите за уведомяване и премахване, както и тези за прекратяване на нарушения имат ограничения, особено когато става въпрос за събития на живо.

Главният проблем за организаторите на спортни прояви е пиратството на спортни прояви, които се излъчват на живо и чиято икономическа стойност се състои именно в това.

Обикновено проблемът с настоящите мерки за гарантиране на прилагането е, че то настъпва твърде късно. Гражданско-правните мерки за това, например механизмите за уведомяване и премахване, а също така разпорежданията за прекратяване на нарушения, отнемат сравнително много време. Така действителното отстраняване или блокиране на достъпа до съдържание става твърде късно.

Решението се състои не в създаването на ново право за организаторите на спортни прояви. То е в подобреното гарантиране на упражняването на съществуващите права.