Колко от посадените дървета в София оцеляват?

Как премахването на излезли от движение коли помага за чистотата на въздуха?

Защо общината отчита за пристигнали електромаршрутки, които може би ще дойдат през септември?

Тези и много други въпроси и куриози установи опозицията в Столичния общински съвет днес, за който първа точка бе приемането на отчета по „Програма за управление качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община 2015-2020 г. - намаляване на емисиите и достигане на установените норми за ФПЧ10“.

В 59 страници управляващите от ГЕРБ и ВМРО представят списък с проекти и изхарчени пари през последната година от програмата - макар да липсва обобщение на самата програма. Това включва директни мерки като програмите за преход от горене на дърва и въглища към по-чисти форми на отопление, през индиректни - като прилагане на енергоспестяващи мерки в общински сгради, училища и детски градини, до практически несвързани с проблема с чистотата на въздуха - като горепосоченото премахване на извадени от движение автомобили - нещо, което по принцип си е задължение на общината.

„Отчитат се усвоени пари, а не спестени емисии“, отбеляза Симеон Ставрев от групата на „Демократична България“. „Столична община не е сменила и 10 % от уредите за отопление. Не се казва какво е измеримото въздействие върху чистотата на въздуха.

Отчитат се 32 броя електромаршрутки, тях ги няма.

Отчитат се и токоизправителни станции, зареждачки, трамваи - тях ги няма.

Отчитат се и задължителни за администрацията и общинските дружества дейности - миене, контрол, глоби.

Той отбеляза и доклада за засадените над 5100 дървета по улици, булеварди, паркове и градини, но и че липсват данни колко от тези засадени дървета са се захванали и са оцелели.

От ГЕРБ обаче обвиниха общинския съвет в празно политиканстване. Лорита Радева изтъкна как Страврев не е бил на десетките срещи по изпълнение на програмата, имало и информационна кампания.

„Общинските съветници не следва да сме странични наблюдатели и критикари - очаквам да ви видя в този процес“, изтъкна тя.

По повод слабите резултати в замяната на уредите за отопление, управляващите подчертаха, че това е „пилотен проект“ и като такъв в началото „скърца“.

„Смисълът на пилотните проекти е точно такъв - да покажат нещо и хората да се заразят от примера. Да се види, че не хапе, че има ефект...

Няма държава на планетата, която да върши всичко от името на своите граждани. Ние имаме отгоорност“, отбеляза Симеон Колев от ГЕРБ.

„В началото може да има някой проблем, нещо скърца, но като се отпуши, обикновено винаги резултатите са добри.“

Не стана ясно какво значи „обикновено винаги“, но независимият общински съветник Борис Бонев го пресече:

„Проблемът е, че всички проекти на г-жа Фандъкова скърцат. Година и кусур - едва 2800 заявления и под 1000 подписани договора.

Изключително слаб резултат, сравнявайки ни със Скопие, където са подменили без европейско финансиране 6000 печки.“

Альоша Даков от БСП също отбеляза проблеми с дърветата, и подчерта, че България реално е сменила 16 печки в последния период от програмата.

„Липсва какъвто и да е опит за анализ на нещо от изпълнените дейности, разходванните средства, подобряване или влошаване на качествата на въздуха в СО“, добави той.

Зафир Зарков от ГЕРБ се опита да изтъкне постиженията на общината:

„Имаме 400 нови автобуса (за целия период - бел.ред.), три пъти намаляха емисиите от нашия градски транспорт. Това е доста сериозен напредък по този показател.

Електротранспортът - миналата година доставиха 13 нови трамвая, започнаха и нископодовите тролеи, 18 в експлоатация. 30-те електробуса ще дойдат през септември.“

Бонев допълни, че според докладите замърсяването на въздуха от градския транспорт така или иначе е малка част от общото в общината.

„Просто подновяване на автобусите не повлиява на емисиите, ще повлиява, ако те са пълни - а те не са пълни, защото това, което изисква акъл, планиране, смели действия, вие не го правите.

Платени са милиони от нашите пари, обричате градския транспорт да не бъде алтернатива, хората да продължат да си карат колите и да замърсяват въздуха в града.“

Отговорът бе:

„Лесно е да се правят съпоставки с други градове“, отбеляза Анна Стойкова от ГЕРБ. „Едни насочват усилията си към едно, други - към друго“.

Бонев изтъкна още и че създаването на нискоемисионни зони в столицата - за което вече има възможност от страна на общинските съвети след законови промени, не е възможно в момента в центъра, тъй като никъде няма измервателни станции. Както е известно, официалните измервателни станции на Столична община са в обръч около централната част на града. Новите станции пък все още не се считат за достатъчно точни.

„Поредният проект за монтиране на нови измервателни станции всъщност се оказа пълен провал. Тези 22 сензорни станции беше признато, че не дават качествена информация за въздуха“, отбеляза Бонев.

Много сме постигнали, изтъкна Стойкова - има приложения, информация на сайта на Столична община за мръсния въздух. „Вижте в сайта!“, скара се Лорита Радева. Вие избягвате реалните мерки, изтъкна независимият общински съветник.

„Тотален срам е, че в много по-бедни държави има ограничения за вноса на стари автомобили. Но вие нямате смелост. Причината е ясна - страх ви е, искате да ви минава лесно времето“, добави той.

Управляващите изведоха някакви данни за предполагаемо намалелите фини прахови частици, но отново представяйки данни за целия период и то на базата на обикалящите центъра измервателни станции.

"Данните показват, че и 2020 г се запазват тенденцията от 2019-та Столична община на всичките шест станции, на които се измерва качеството на въздуха, да постига изпълнение на средногодишните норми от 40 микрограма на кубичен метър набелязва се тенденция това да се случва, защото и 2019 г бяхме с този резултат.

Тази тенденция показва, че през 2020 г стойностите, които получаваме не само че са под средно допустимите от 40 микрограма, но са и по-ниски от резултатите от 2019. Смятам, че този резултат е една добра основа, върху която да проведем дискусията мерките за 2021-2026 година", обясни Лорита Радева.

В крайна сметка докладът бе приет както винаги - с всички гласове „за“ на ГЕРБ - СДС и ВМРО и всички гласове „против“ от страна на БСП, ДБ и Борис Бонев.