Държавната хазна вече е захранена с допълнителни 660 млн. лв. Това са парите, които новият концесионер на летище София - консорциумът "СофКънект", трябваше да преведе като първоначално еднократно плащане. Двете страни са подписали писмо за приключване съгласно концесионния договор, с което потвърждават, че предварителните условия по договора са изпълнени. Това съобщиха късно вчера от министерството на транспорта. 

Така това на практика означава, че началната дата на концесията е настъпила вчера - на 19 април, а според съобщението на ресорното ведомство дейността на „СОФ Кънект“ АД започва от 24:00 часа на 19 април 2021 г.

След като за тези конкретни 660 млн. лв. имаше големи и разнородни планове, последното решение бе те да се влеят в хазната, за да помогнат като финансиране на мерките срещу кризата, причинена от пандемията. Първоначалната идея тези средства да отидат за покриването на дълговете за БДЖ. 

А по принцип, законът повелявала, парите от концесиите да захранват т. нар. Сребърен пенсионен фонд, но специално за тези пари той бе променен, така че да не се налага въобще да влизат там. 

"СофКънект" е консорциум от дъщерни дружества на големия инвестиционен фонд "Меридиам" и австрийската строителна компания Strabag. Третият участник е операторът на летището в Мюнхен, който обаче не е част от консорциума и би трябвало да остане на терен едва 12 години от общо 35-годишната концесия. Разбира се, договорът му може да бъде продължен. Това е и имиджовият коз на обединението, защото летището в Мюнхен е едно от най-добрите в цяла Европа.

Консорциумът спечели с оферта от 608 млн. евро инвестиции и 24,5 млн. евро годишно концесионно възнаграждение. На практика обаче това беше най-ниското предложение за инвестиции и третото най-високо концесионно плащане. Как тогава консорциумът спечели, при положение че - само за сравнение - един от другите кандидати предложи инвестиции за почти милиард и половина, или 2,5 пъти повече?

Според властта - заради обещанието да не се вдигат летищните такси. Нещо, което в момента е в ръцете обаче на въздухоплавателната администрация. Таксите все пак може да бъдат вдигнати, решението за това предстои през май. 

Кой ще управлява?

Г-жа Илияна Цанова, бивш заместник-изпълнителен директор на Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ), ще председателства Надзорния съвет като независим член. В ролята си на председател, тя ще отговаря за управлението на Надзорния съвет и също така ще се грижи да осигури максимална ефективност на действията на Надзорния съвет и оперативното ръководство на Летище София, спазване на добрите стандарти за корпоративно управление, поддържане на открита комуникация с всички заинтересовани страни и определяне на адекватна стратегия и съответни индикатори за успех. Съветът ще включва още двама независими членове, които също ще допринесат със сериозния си опит и нишова експертиза.

В Надзорния съвет влизат още: Тиери Део (Meridiam), Марко Росо (Meridiam), Давид Делгадо Ромеро (Meridiam), Гив Сардари (Meridiam), Кристиян Мандл (независим член, признат европейски предприемач с опит в авиацията, технологиите и финансите, който е добре известен и със своите социални предприемачески дейности), Филип Гунев (независим член, признат европейски експерт по въпросите на сигурността, обществените поръчки, престъпността и корупцията) и Ралф Гафал (Летище Мюнхен).

„Бих искал да благодаря на г-жа Цанова за това, че се присъедини към нас в изпълнението на този вълнуващ проект. Тя има богат опит в инфраструктурния сектор и публично-частните партньорства и е уважавана за своя професионализъм и интегритет. Приносът ѝ за развитието на България и ЕС чрез предишните ѝ роли в ЕБВР и ЕФСИ е признат в цяла Европа. Нейното ръководство ще бъде жизненоважно за успеха на този проект. Заедно ще направим Летище София средство за социален, икономически, екологичен и приобщаващ растеж за устойчивото развитие на София, нейния регион и България“, каза Тиери Део (партньор, основател и главен изпълнителен директор в Meridiam /член на Надзорния съвет на СОФ Кънект).

Илияна Цанова допълни:

„За мен е чест да допринеса за успеха на тази важна инвестиция за България. Като заместник управляващ директор на ЕФСИ съм имала възможността да работя с г-н Део в качеството му на член на инвестиционния комитет на ЕФСИ и се радвам да обединим отново усилия с него и Meridiam за реализацията на този проект. Ще приложим най-висок клас стандарти за устойчивост, които да превърнат Летище София в едно модерно европейско летище. Този стратегически проект е важен за развитието на инфраструктурата на региона и за цялата икономика и ще бъде от полза не само за служителите на летището и партньорите, но и  за всички български граждани.“

СОФ Кънект скоро ще представи публично бъдещите планове за Летище София, сред които първите инициативи и средносрочния инвестиционен план. СОФ Кънект ще създаде и Проектен център, с физическо място в града и с интерактивно дигитално пространство, с цел да даде възможност на всички заинтересовани страни да участват в трансформацията на Летище София, и където редовно ще бъде представяна актуална информация относно развитието на проекта, така че всички заинтересовани да могат да дадат своя принос и идеи за успеха на начинанието.