Оръжейното предприятие на Гебрев "ЕМКО" отричат фирмата да е транспортирала боеприпаси в чешки военни складове в годината на взривовете през 2014 г.

Разследването на експлозиите предизвика дипломатически скандал по оста Прага-Москва и доведе до обвинения за шпионаж.

"ЕМКО" никога не е изнасяло за Украйна боеприпаси с произход от Чехия. Това е документално доказано", уточняват от оръжейното предприятие.

Има обаче доказателства, че зад взривовете в Чехия, атаките с „Новичок“ в България и тези във Великобритания стоят агенти на руските специални служби, твърдят от фирмата. И допълват, че българските власти би трябвало активно да се включат в това разследване.

"Правителството на Борисов и ръководството на Върховната касационна прокуратура (ВКП) вече няколко години продължават да мълчат, да саботират и всячески да омаловажават разследването на терористичния акт срещу 3-ма свои граждани, известен още като „Българският Новичок“ през 2015 г."

Миналата година прокуратурата обвини задочно трима руснаци за отравянето на Емилиян Гебрев през април 2015 г. По-късно разследването е спряно с основен мотив отсъствие на обвиняемите.

Ето позицията на компанията:

1. Усилията на властите на Чешката република за защита на сигурността на държавата и на нейните граждани заслужават най-високо признание. Провежданото от тях разследване на терористичния акт на тяхна територия и резултатите от него са пример на решителни действия в тази насока.

2. Групата компании „ЕМКО“ е сред най-големите производители на боеприпаси в Европа. Тя има широк кръг от партньори, с които поддържа отношения, стриктно регулирани от законодателството на ЕС и от съответните национални регулаторни режими и органи. Сред тях са и партньори от Чешката Република.

3. Украйна е суверенна държава с всички легитимни права да организира своята отбрана и върху доставките на военни материали за нея няма никакви ограничения. За Украйна доставят правителства и частни компании от цял свят в т.ч. от Централна и Източна Европа. На този фон, доставките от България са били пренебрежимо малки, ако въобще ги има.

4. Твърденията, че унищожените от терористичния акт в Чехия през 2014 г. боеприпаси са били предназначени за реекспорт от ЕМКО за Украйна не отговарят на истината. Нещо повече, ЕМКО никога не е изнасяло за Украйна боеприпаси с произход от Чехия. Това е документално доказано.

5. В периода месеци преди, по време на и поне година след взривовете в Чехия, ЕМКО не е извършвало, и не е планирало извършването на транспорт на имущество от въпросните складове, нито към България, нито към която и да било друга страна. Припомняме, че транспортирането на военно имущество, особено на взривни материали е сложен процес, изискващ продължителна подготовка и значителен документален обмен с органите на изпращащата и получаващата страна, като и на транзитните страни, през които би трябвало да преминат материалите. Документите в архива на ЕМКО изцяло опровергават версиите даже за намерения за такъв транспорт между м. април 2014 г. и м. декември 2015 г.

6. До днес никакъв разследващ орган не се е обръщал към ЕМКО за информация по въпроса. ЕМКО отново заявява своята готовност да сътрудничи с разследващите органи на Чехия и на други съюзни държави за установяване на истината по случая. ЕМКО разбира се е готов да сътрудничи и с българските разследващи органи, ако те проявят интерес.

7. Предположенията относно мотивите и причините за взривовете трябва да бъдат изяснени от разследващите органи на Чехия. Както се вижда от направените досега публични заявления, включително от официални лица, съществуват редица противоречиви и дори взаимоизключващи се тези.

8. Това, за което вече има убедителни доказателства обаче, са участниците в терористичните актове както при взривовете в Чехия през 2014 г. така и при атаките с Новичок в България през 2015 г. и във Великобритания през 2018 г. Очевидно всички те са агенти на една от организациите на руските специални служби.

9. Българските власти би трябвало активно да се включат в това разследване. Основание за това са не само нашите съюзни отношения с Чехия, а и други наши съюзници по линия на НАТО и ЕС. Българските власти продължават да са длъжник в това отношение преди всичко на своите граждани.

10. Независимо от театралните разкрития на второстепенни руски агенти на територията на България в последните месеци, двуличното отношение на правителството на Бойко Борисов и на висши прокурори по тези въпроси е добре известно. България рязко контрастира с останалите страни от НАТО в действията си срещу подривните действия на руските специални служби. През 2018 г. правителството на Борисов остана единственото, което не сподели солидарността на съюзниците от ЕС и НАТО след атентата в Солсбъри през 2018 г., при все, че негови граждани бяха вече станали жертва на руския Новичок.

11. Правителството на Борисов и ръководството на Върховната касационна прокуратура (ВКП) вече няколко години продължават да мълчат, да саботират и всячески да омаловажават разследването на терористичния акт срещу 3-ма свои граждани, известен още като „Българският Новичок“ през 2015 г. Те не търсят и помощта на съюзниците, както това направиха Великобритания и Чехия. Тях ги е страх от интернационализацията на този проблем. Причините за замитането на следите по това разследване вече се проясняват.

12. Припомняме също така, че само дни преди терористичния акт с Новичок срещу 3-мата български граждани в края на м. април 2015 г. в България имаше два инцидента, при които бяха взривени складови и производствени мощности на държавното предприятие ВМЗ „Сопот“. Взривовете съответно на 21 март и 15 април 2015 г. бяха характеризирани тогава от официалните власти като „саботаж“. Досега не е известно дали е имало разследване на тези инциденти и докъде са стигнали. Известно е само, че те също са се случили в период, когато оперативните агенти на руските специални служби са действали на територията на България като у дома си.