Новосъздаденият институт на прокурор по разследването срещу главния прокурор или негов заместник противоречи изцяло на Конституцията. А искането на президента Румен Радев за обявяване на противоконституционност на някои текстове "е основателно в голяма негова част, но ако бъде уважено в цялост, това ще доведе до ограничен и нежелан резултат".

Това пише в становище на Българския хелзинкски комитет до КС, разпространено до медиите.

БХК е поредната НПО, която изпраща своето виждане до конституционните съдии, като заслужава да се отбележи, че всички мнения досега са еднозначни - новият "надглавен" прокурор (както бе влезе в обществена употреба, б.р.) е противоконституционен и в най-добрия случай лишен от смисъл.

Клуб Z припомня, че благодарение на усилията на досегашните управляващи "особеният" прокурор, който да може да разследва Гешев и неговите заместници, вече "съществува" на хартия - като законови положения в Закона за съдебната власт и НПК.  Човек на този пост обаче няма, тъй като ВСС, който трябва да го избере, спря процедурата, докато не се произнесе Конституционният съд именно по делото, инициирано от Румен Радев.

Според БХК, който е достатъчно отявлен критик на реалностите в българската прокуратура, "с изваждането на тази нова фигура от структурата на прокуратурата, която методически се ръководи от главния прокурор, поставя прокурора по разследването на главния прокурор или негов заместник в положението нито да е подчинен на издаваните от главния прокурор актове, нито да е способен да създаде нужната му регулация за осъществяване на дейността си".

И още:

"... Единствената възможност за този бъдещ особен прокурор да реализира каквато и да е наказателна отговорност на главния прокурор, ще бъде да делегира на следовател действията по разследването, с което ще отпаднат и всякакви гаранции за независимост на това разследване."

Подчертава се и че изискването за 15 гласа от ВСС, с които ще бъде избран, не е достатъчна гаранция зе независимостта на новата фигура, при "един влиятелен сред прокурорите" главен прокурор.

В становището още се казва:

"Безспорно, за да е изобщо възможен контролът върху главния прокурор,
неговите правомощия следва да бъдат ограничени. Тази цел обаче не може да се
постигне като се създава фигура, която противоречи на общи конституционни
положения.

Макар да е трудно да се обоснове противоконституционност на всички
разпоредби от ЗДНПК, новата фигура на особен прокурор не може да постигне добър
резултат по разследване на главния прокурор."

Освен това - вкарването на неговите разследвания  в компететността на Специализирания съд, според БХК, окончателно прави от Спецсъда "извънреден", което е изрично забранено в Конституцията.

Ето и съобщението на Хелзинския комитет:

Във всички свои проявления предвидените гаранции за независимост на особения прокурор от главния прокурор са противоконституционни, посочва организацията.

Българският хелзинкски комитет (БХК) внесе в Конституционния съд (КС) становището си по конституционно дело № 4 за 2021 г., образувано по искане на президента на Република България за установяване на противоконституционност на разпоредбите на чл. 46, ал. 8, чл. 194, ал. 6, чл. 213а, ал. 2 и чл. 411а, ал. 4 относно думите „както и делата от компетентност на прокурора по разследването срещу главния прокурор или негов заместник“ от Наказателно-процесуалния кодекс и на чл. 136, ал. 11 от Закона за съдебната власт.

В становището си организацията посочва, че искането е основателно в голяма негова част, но ако бъде уважено в цялост, това ще доведе до ограничен и нежелан резултат. Според БХК новосъздаденият институт на прокурор по разследването срещу главния прокурор или негов заместник противоречи изцяло на Конституцията.

БХК подчертава, че с изваждането на тази нова фигура от структурата на прокуратурата, която методически се ръководи от главния прокурор, поставя прокурора по разследването на главния прокурор или негов заместник положението нито да е подчинен на издаваните от главния прокурор актове, нито да е способен да създаде нужната му регулация за осъществяване на дейността си.

В становището си от организацията посочват, че ако КС намери за противоконституционна разпоредбата на НПК, съгласно която разследването по дела за престъпления, извършени от главния прокурор или негов заместник, се провежда от прокурора по разследването срещу тези лица, единствената възможност за този бъдещ особен прокурор да реализира каквато и да е наказателна отговорност на главния прокурор, ще бъде да делегира на следовател действията по разследването, с което ще отпаднат и всякакви гаранции за независимост на това разследване, доколкото инстанционният контрол от главния прокурор е изключен, само когато действията по разследването му се извършват от особения прокурор.

БХК посочва, че с новите разпоредби се премахва предметната специализация на Специализираният наказателен съд по дела за евентуални престъпления, извършени от главния прокурор или негов заместник, което именно е очертаната от самия КС разграничителна линия между специализирани и извънредни съдилища. Нещо повече – процедурата по обжалване на отказите на особения прокурор да образува досъдебно производство протича изцяло пред специализираните съдилища и не подлежи на контрол от ВКС.

В заключение БХК посочва, че добавянето в чл. 41la, ал. 4 на НПК на думите „както и делата от компетентност на прокурора по разследването срещу главния прокурор или негов заместник“ са в противоречие на чл. 119, ал. 3 от Конституцията.

Пълният текст на становището е достъпен в сайта на БХК тук.