Тя е усмихната, енергична и обожава да изследва реални и въображаеми светове. Списвала е книжен блог, работила е като редактор в сайтовете „Аз чета“ и „Момичетата от града“, водила е седмична рубрика за книги по радио „FM+“, модерирала е литературния клуб към Книжен център „Гринуич“ и е насочвала посетителите на „читАлнЯта“ в градинката пред Народния театър към хубави книги и интересни места за посещение в столицата.

Той е усмихнат, енергичен и обожава науката. През 2005 г. със своя брат близнак създават сп. „Българска наука“, чийто авторски колектив публикува статии в областта на природните науки, историята, философията, технологиите, икономиката и др.

Те са Анастасия Карнаух-Теодосиева (Настя) и Росен Теодосиев – щастливо женените създатели на онлайн магазина за подаръци „Читател“, който от 2019 г. функционира и като печатница.

Предприемачи без бюджет

Настя и Росен сключват брак преди близо пет години, в дните, когато пролетта се оттегля и на нейното място се настанява лятото. Приблизително по същото време стартират и онлайн магазина „Читател“, чрез който дават израз както на любопитството си, така и на стремежа си да помагат на хората да правят смислени подаръци на свои близки и приятели.

За да се издържат, докато се опитват да превърнат магазина в устойчив източник на доходи, двамата редовно се снимат като статисти в реклами и филми в продължение на две години.

„Аз ни наричам предприемачи без бюджет, разказва Настя. - Ние имахме 1000 лева. С [една част от тях платихме за регистрирането] на фирма, която да осъществява търговска дейност. В самото начало [предлагахме] чанти с цитати и бижута на книжна тематика, произведени от мед и стомана. Ние си мислехме, че те "ще избухнат", и дадохме към 700 лева, за да ги произведем. Снимахме ги, качихме ги и... никой не ги купуваше. След това видяхме, че тениските са много по-търсени, и се ориентирахме към тях.“

В началото работят с външни партньори, които отпечатват щампите върху продуктите, продавани в „Читател“. Когато поръчките нарастват, печатниците не смогват да реагират достатъчно бързо.

„Ти имаш клиент, който търси бързина и качество, казва Росен. - А аз трябва да отида до печатницата, да взема тази тениска, да я изпратя на клиента и [се получава] един много дълъг процес, при който голяма част [от хората отменят] поръчките. Стигнахме до извода, че по този начин бизнес не може да се прави, и трябваше да вземем всичко в собствени ръце.“

Настя и Росен проучват възможностите за кредит на базата на скромния си оборот. Банката им отпуска 10 000 лева. А само машината за отпечатване на щампи върху тениски струва три пъти повече. Тогава двамата се обръщат за помощ към другата „банка“, до която имат достъп – роднини и приятели. Събират нужния капитал и през 2018 г. си купуват машина, която отпечатва единични бройки.

Шест месеца по-късно се счупва най-скъпата част на машината. Следва нов кредит в размер на 6000 лева. Стъпват си на краката благодарение на къртовския труд, който полагат месеци наред, за да привлекат нови клиенти и да отговорят на очакванията им. По-високият оборот им позволява лека-полека да изплатят дълговете си и да си купят принтер за отпечатване на щампи върху чаши, канчета и бутилки, както и плотер (машина за разяне на фолио).

„Ние изпипваме всичко, така сме свикнали, казва  Настя. - Имаме ужасно много брак, защото аз казвам: „Тук има една точка, това няма да се изпрати“.

„В началото се страхувахме някой да не ни открадне идеята, допълва Росен.  - Но в един момент стигнахме до извода, че тя е толкова трудоемка, хората трябва толкова много да работят, за да я откраднат, че никой не [се захваща].“

Осуетени планове и оползотворени възможности

От първия ден на „Читател“ производствената, административната, комуникационната и маркетинговата дейност на фирмата се извършва на една място – апартамента в столицата, в който семейство Теодосиеви живеят под наем. Затова за разлика от хилядите българи, които трябва да се приспособят към особеностите на работата от вкъщи след обявяването на извънредното положение в страната през март 2020 г., Настя и Росен просто продължават да работят така, както го правят от 2016 г.

Това не означава, че пандемията не повлиява на бизнеса им. „Читател“ предлага тениски, чанти, чаши, емайлирани канчета, значки и други подаръци на книжна и научна тематика – все интересни опции за подаръци, с които да зарадваме себе си или наши близки, но не и неща от първа необходимост.

Спадът в продажбите на подаръци създава затруднения на „Читател“ по още една причина. От 2019 г. печатницата предлага „печат при поискване“ – широко разпространена на Запад, но сравнително непозната в България услуга, която дава възможност на онлайн магазини да отпечатват конкретен продукт по поръчка. Освен че не се налага да инвестират в машини, магазините могат да поръчват точно толкова бройки от съответния продукт, отколкото се нуждаят, и не се занимават с тяхното опаковане и изпращане до клиентите си.

През 2019 г. „Читател“ отбелязва почти двоен ръст на продажбите спрямо 2018 г. През март и април 2020 г. обаче поръчките спадат рязко. През тези два месеца работихме много, но не продадохме почти нищо, спомня си Настя. 

След първоначалния шок Настя осъзнава, че с Росен могат да използват времето, което им се е освободило вследствие на по-малкото поръчки за обработване, за изпълнение на онези задачи, които дълго време са отлагали. Тя се впуска да качва стотици продукти в магазина, но платформата, която им служи вярно четири години, не издържа на натоварването. Росен се заема с прехвърлянето на онлайн магазина на платформа с по-голям капацитет. Макар и трудоемка, задачата не го притеснява, защото има опит: той изгражда както първия магазин на „Читател“, така и няколко онлайн магазина на други хора.

Несигурността, породена от коронавирусната обстановка, кара Настя и Росен да сложат на пауза намерението си през 2020 г. да наемат първия си служител.

„Ако си наемем служител, не искаме след два месеца да му кажем: „Сори, няма поръчки, нали знаеш, пандемия е“ и да го изгоним, обяснява Настя. - Ако наема някого, аз до последно ще стискам да му плащам заплата.“

Декември, традиционно най-силният месец за „Читател“, отговаря на очакванията и през 2020 г. и генерира продажби, които компенсират значителна част от спада през предходните месеци.

Въпреки трудностите през 2020 г. Настя и Росен изплащат кредита и заемите си и така се превръщат в предприемачи без задължения и собственици на всички машини, които закупуват по-рано. Дори „надхитрят“ календара, като си подаряват ноемврийски спа уикенд за своите декемврийски рождени дни, които обикновено си търсят пролука в предколедния маратон по печатане на тениски.

Семейство и бизнес ръка за ръка

Създателите на „Читател“ се надяват в близко бъдеще да могат да си позволят да наемат първия си служител, който да поеме логистичните задачи, за да имат те времето и енергията да се фокусират върху любимите си занимания: административно и финансово управление (Росен) и писане на статии (Настя) за сайта „Читател“, който съществува отделно от онлайн магазина и има за цел да предоставя достъп до знание и вдъхновение. 

В плановете на Настая и Росен фигурират още преместване в офис извън дома им и отваряне на втори онлайн магазин – „Бири-Мири“, – където да предлагат подаръци с щампи, свързани с бира, мотори, коли, метъл музика и др.

„Най-голямата ни гордост е, че не просто живеем и работим заедно, ами продължаваме да градим семейството и бизнеса – хем две различни неща, хем едно и също нещо“, казва Росен.

Справят се с тази нелека задача благодарение на сходните си ценности и разбирания и търпението, с което подхождат един към друг. И на смелостта да действат в разрез с утвърдените в обществото представи за професионално развитие, успех и баланс между работа и личен живот. Както казва Настя:

„След като има втори луд, който мисли като мен, значи всичко е наред.“

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).