Започва новият сезон във Формула 1. Утре е квалификацията, а в неделя и Гран При на Бахрейн, първото за сезона състезание в най-популярния автомобилен спорт.

Времената са интересни и тук - не само заради пандемията и след сезон, започнал през юли миналата година и прекроен почти без състезания извън Европа. Такива имаше, но само в края на шампионата, пак на същото място - в Бахрейн и ОАЕ.

В последните години Формула 1 не е интересна за гледане и популярността й значително спадна. Има доста спорове около управлението на американските собственици от "Либърти медия". От този сезон бе наложен бюджетен таван, който е истинско предизвикателство, както го определиха в няколко тима.

Промените по техниката бяха лимитирани, а повече такива ще има догодина. 

И все пак - Формула 1 си е Формула 1, както често продължаваме да казваме в България по най-различни поводи.

Ето 5 причини защо да гледате и през 2021 г.

1. Ще стане ли Люис Хамилтън световен шампион за осми път?

Ако стори това, той ще бъде номер 1 в историята, задминавайки Михаел Шумахер. Осем години "сребърните стрели" нямаха почти никаква конкуренция и това се отрази лошо на Ф1 по всички параграфи.

"Мерцедес" се провали на тестовете преди две седмици, а днес Люис стана четвърти на квалификацията. Това повдига въпроси, но и в предишни години гледахме подобен "филм". Уж "Ферари" имаше най-бързата кола, а още след първите летни стартове личеше, че няма кой да спори с "Мерц".

Дори и да има някакви проблеми сега, отборът няма да се откаже от титлите при конструкторите и пилотите просто така. А и сезонът е дълъг, има къде да навакса.

Задават се много въпроси около бъдещето на британеца. Ще продължи ли да се състезава, особено ако подобри последния голям рекорд на Шуми? Договорът му с "Мерцедес" е само за този сезон. Все така мотивиран ли е?

2. Дойде ли време Макс Верстапен да детронира "Мерцедес"?

Според мнозина това е заплаха номер 1 за "Мерцедес" и Хамилтън - "Ред Бул" и Макс. Тимът завърши победно 2020 г., а тестовете и квалификациите от началото на тази вдъхват оптимизъм.

Самият Верстапен израсна като пилот и това се вижда във всичко, дори в поведението му извън пистата. Синът на Йос Верстапен не крие, че иска да бъде номер 1. Този сезон Формулата ще се завърне в родината му - за първи път от 1985 г.

Състезанието е на 3-5 септември, след като половината от стартовете ще бъдат в историята (евентуално). Дали Макс ще е в битката за титлата тогава?

3. Дойде ли краят на кошмарите за "Ферари"?

Миналият шампионат беше катастрофален за "скудерията", най-лошият от 40 години насам. Отборът бе далеч не само от върха, а и от подиума.

Шарл Льоклер има нов съотборник в лицето на амбициозния Карлос Сайнц-младши, което най-малкото води до вътрешна конкуренция, а всички в Италия се надяват и на по-добри отношения, отколкото французинът имаше със Себастиан Фетел.

Тестовете показаха, че "Ферари" прогресира. Но е трудно да се каже дали колата ще е способна да се бори за титла. На този етап изглежда, че това няма да се случи.

4. Какво ще направи Мик Шумахер?

Отново има пилот с фамилията Шумахер във Формула 1. И това е много вълнуващо. Мик, който е продукт на академията на "Ферари", подписа с "Хаас". Не му е леко, не и с това име.

Не са малко хората, за които това е тема номер 1, а не предходните. На този етап Шумахер и руският му съотборник Никита Мазепин разполагат с най-бавната кола в колоната. Което още повече утежнява задачата им. Ще видим дали младият германец носи борбения дух на баща си. Но за тази година е най-добре да му оставим въздух.

5. Спринтове, звездно завръщане, ребрандирани отбори, рекорден брой стартове, нова писта...

Тук поставяме няколко неща, които или ще донесат свеж полъх, или ще се окажат не толкова добри идеи.

За първи път в историята на Формула 1 ще има спринтове за определяне на стартовата решетка за неделя. В петък ще се провежда квалификация, в събота 30-минутно спринтово състезание, а в неделя - познатото. Засега онези, които не харесват нововъведението, са повече.

Бяха избрани четири писти за това зрелище - в Канада, Великобритания, Италия и Бразилия.

На 39 г. Фернандо Алонсо се завърна във Ф1 - в тима на "Алпин" (бивш "Рено"). Той е двукратен световен шампион и онзи ден заяви, че все още е сред най-добрите. Не му липсва самочувствие и това е прекрасно.

4-кратният световен първенец Себастиан Фетел пък се присъедини към "Астън Мартин" (бивш "Рейсинг пойнт"). Престоят му във "Ферари" донесе само разочарования и излъгани надежди и за двете страни. Сега си партнира с амбициозния Ланс Строл.

Състезанията са рекорден брой с историята - 23. Но това е под въпрос - зависи от пандемията и правителствата в страните.

Изцяло нова за Формула 1 е пистата в Саудитска Арабия, която вече даде заявка да е най-бързата в календара. Там надпреварата е на 3-5 декември, кръг преди края.