Ако имате път към Варна, непременно се разходете из гръцкия квартал в старата част на града.

Там, в една красива ъглова сграда на ул. „Преслав“, в която в миналото се е помещавала банка, днес ще откриете Социалната чайна – уникално за България пространство, което от 2015 г. насам подготвя младежи от социални домове за пазара на труда.

Шест години след като отваря врати, Чайната включва чаен салон и ресторант, зала за събития и споделено работно пространство, разположени на три отделни етажа.

Менторска програма за успешна реализация на пазара на труда

Желанието на екипа и доброволците на Чайната да подкрепят младежи без родители по пътя им към успешна професионална реализация се материализира в менторска програма, адаптирана към нуждите на представителите на две възрастови групи.

Първата група са момичета и момчета до 16 г. Те участват в ателиета за личностно развитие, които доброволци на Чайната организират в социални домове всяка седмица.

Втората група са момичета и момчета над 16 г. За тях програмата се дели на две части: обучение в реална работна среда и занимания за личностно развитие. Те могат да разчитат на подкрепата на индивидуален ментор.

В рамките на професионалното обучение момичетата и момчетата трупат опит като част от екипа на Чайната. Всички започват от най-ниското ниво – миене на чинии и сервиране, – но с времето, стига да покажат нужната мотивация, могат да получат по-големи отговорности и съответно по-голямо възнаграждение. 

Този модел на работа създава здравословна вътрешна конкуренция, каквато липсваше в първите години, тъй като тогава всички получаваха минимална работна заплата независимо от позицията, която заемаха, обяснява Мирослава Милева, която отговаря за програмата.

Мирослава Милева, директор „Менторска програма“

Освен че изграждат трудови навици и дисциплина, младежите имат възможност да изострят критичното си мислене, да подобрят уменията си за комуникация и да разширят познанията си в различни области. Постигат го чрез участие в езикови и шофьорски курсове, обучения за здравна култура или други форми на обучение според техните интереси.

Досега в менторската програма са участвали над 50 момичета и момчета. Далече не всички обаче я завършват:

„Не всички успяват да [отговорят] на всички изисквания, които имаме към тях, тъй като ние предлагаме много придобивки, обаче [и изискваме], [а] те до момента не са били в ситуация, където някой иска от тях“, казва Мирослава. „Те живеят в затворени общности, където някой се грижи за хигиената, няма майка, баща, които да им [се карат за това, че] имат двойка по математика. При нас те влизат в изцяло нова среда, където някакви хора им държат сметка: „Защо закъсня?“, „Защо си без униформа?“, „Защо не дойде на това обучение?“. Не всички от тях успяват да се адаптират към тази нова действителност.“

Екипът на Чайната се стреми да изгражда преди всичко уверени и отговорни личности.

„Идеята ни не е [младежите] да излязат оттук сервитьори и готвачи, а хора, които имат трудова дисциплина и могат да са конкурентоспособни на пазара на труда“, подчертава директорката на програмата и допълва, че често хората осъзнават ползите от обучението едва когато започнат работа отвъд защитената среда на Чайната.

Най-успешните участници си намират работа в ресторанти или се ориентират към сфери като социални дейности и информационни технологии. Някои стават ментори в програмата. Мирослава дава за пример двама братя, които я завършват един след друг и след това помагат на идващите след тях в ролята на ментори.

„Вече толкова много сме [променили] начина, по който работи системата, че когато има дете, което е в тази позиция, много различни хора се сещат да го пратят тук – и от центровете за настаняване от семеен тип се сещат, и от общината се сещат, и от бизнеса се сещат. [Сещат се] и самите младежи, които бързо разбраха [за Чайната]“, казва Мая Донева, съосновател и член на Управителния съвет на социалното предприятие и изпълнителен директор на Фондация „Карин дом“.

Надграждане по време на пандемия

С обявяването на първия локдаун в онзи мартенски петък 13-и преди година Мирослава и колегите ѝ съвсем логично се стряскат. Все пак затварянето на кафенетата и ресторантите и забраната за провеждането на културни и други събития принуждават екипа час по-скоро да намери отговор на въпроса как се поддържа социална чайна в несоциално време. 

Окопитват се бързо и предприемат стъпки, чрез които не просто оцеляват, но и надграждат върху постигнатото през предходните пет години.

Първо разширяват и подобряват продуктите и услугите, които предлагат. Подписват всички необходими договори за доставка на храна, за да могат да поддържат ресторантьорската си дейност. Те започват да работят по въвеждането на тази услуга далече преди обявяването на извънредното положение и успяват да я стартират в момент, в който имат най-голяма нужда от нея. Тогава вече разполагат и с меню, изготвено от професионални готвачи, в което има вегетариански и месни ястия, сезонна салата, супи, тостове, крекери и гофрети.

За да генерира допълнителни приходи, Чайната пуска брандирани продукти – първо ръчно изрисувани чаши, а после и метални канчета, картички, комплекти за чай и греяно вино и тематични подаръци за празници като Коледа, Свети Валентин и Баба Марта.

По време на първия локдаун, когато Чайната не работи, младежите в менторската програма участват в образователни и развлекателни дейности дистанционно и изпълняват седмични задачи. Шестима възпитаници на програмата, които губят работата си покрай пандемията, също получават подкрепа от Чайната – със средства, дарени от дигитална агенция Isobar, Чайната покрива разходите им за наем и режийни за два месеца.

Благодарение на финансирането, което получава от Министерството на труда и социалната политика по програма за осигуряване на заетост на младежи от социални домове, Чайната наема още осем младежи и сега в менторската програма участват 13 момичета и момчета – рекорден брой в нейната история.

Напук на трудностите, които среща в условията на пандемия, екипът на Чайната съдейства и за полагането на основите на сходни менторски програми в Пловдив и Велико Търново. Планът е в близко бъдеще тези два града също да се сдобият със социални чайни.

Поглед към бъдещето

„Ние не наемаме хора, за да правят чай. Ние правим чай, за да наемаме хора!“

Тези две изречения, изписани на английски език на табло на стената, приветстват посетителите на Чайната и обобщават нейната философия. Те също така поддържат духа на екипа през необичайната 2020 г. 

Чайната преминава през нелекото изпитание благодарение на клиентите, които си поръчват храна и брандирани артикули, на партньори от публичния, частния и гражданския сектор и на индивидуални дарители

Екипът на Социалната чайна заедно със свои близки и приятели.

Екипът се надява скоро отново да може да предлага пълната гама от преживявания, с които Чайната е спечелила сърцата на най-редовните посетители – като презентациите „Пътувам, значи съществувам“, по време на които пътешественици разказват за срещите си с различни култури, и творческите занимания за деца под формата на легоработилници и билкознание.

„[В миналото] много хора идваха при нас заради каузата, но тези, които каузата не ги интересуваше, не идваха при нас, казва Мирослава. - Сега смея да твърдя, че без значение дали те интересуват нашите младежи, или не, има какво да правиш в Чайната. Дали ще дойдеш на някое от културните събития, дали просто ще дойдеш да ядеш полента – винаги има какво да предложим, което много добре се отразява на касовите ни апарати.“

А колкото по-стабилна е Чайната във финансово отношение, толкова по-успешно ще може да изпълнява основната си мисия – да подпомага личностното и професионалното развитие на младежи от социални домове.

 „За мен най-ценното е да видя някой, който [в] първия ден, в който е влязъл [в Чайната], гледа в земята и не знае как да се изкаже и след това взема микрофона на конференция „Живот след дома“ и има петминутно соло, в което говори за себе си [и] за предизвикателствата в системата, споделя Мирослава. - Това е най-голямото удоволствие в живота ми - да видя [как] някой [пораства] пред очите ми.“

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).