След като през последните седмици стана ясно, че България е решила да отложи концесионната такса на летище София за първите 10 години от подписания през 2020 г. договор с консорциума "СофКънект", днес от дружеството решиха да коментират ситуацията и да обяснят защо са поискали отстъпката, какво я налага и да отговорят на обвиненията, че смятат да напуснат концесията по-рано и че покриват интересите на български олигарси. 

Това стана на специално събитие пред някои български медии, пред които говори Марко Росо - партньор във фонда "Меридиам", един от основните играчи в "СофКънект" и член на надзорния съвет на концесионера. Очевидната причина за изявата е обвинението на опозицията - БСП и Демократична България, че държавата прави подарък на частната компания. От ДБ дори обявиха, че имат съмнения за това, че зад "СофКънект" се крият интересите на българските бизнесмени братя Домусчиеви. 

Защо е нужно отлагането на таксата? 

Големият въпрос, който тревожи опозиция и обществото е защо се налага таксата, която е 24,5 млн. евро годишно, да бъде отложена за цели 10 години. Особено при положение, че концесионерите на летищата във Варна и Бургас получиха отсрочнк от по само една година. Според управляващите това се налага заради ситуацията с COVID-19 и удара, който тя нанесе на авиосектора в целия свят. Освен това, ако договорът се развали, това означава, че българската държава ще трябва да поеме сама финансирането на летището, което означава нови кредити, по думите на транспортния министър Росен Желязков. 

Днес от "СофКънект" поясниха своето искане, макар така и да не стана ясно защо се искат точно 10 години. Марко Росо обясни, че този бранш се е върнал във времето от преди 1995 г. и това създава изключителни финансови трудности. От другата страна, България много държала на устойчивостта на самата инвестиция и не е била склонна да се съгласи на намалена такса на годишна база. Именно така дошло решението за отлагането, в замяна на което "СофКънект" се съгласява да увеличи общия размер на инвестицията си от 608 млн. евро на 624 млн. евро. Остават всички други договорки - за изграждането на трети терминал и концепционно променяне на летището, а от консорциума обявиха, че са планирали и допълнителни ремонти. 

Особената ситуация, в която се намира авиосекторът пък е поставил "Меридиам", основния фонд зад "СофКънект", в положение на инвеститор, който си е купил фрабика на 9 септември 1944 г., заяви Росо, цитиран от "Дневник". 

Той обяви и че "СофКънект" ще изпълни своето задължение да изплати първоначалната концесионната такса, която е еднократно плащане в размер на 660 млн. лв. с ДДС. Тези пари вече са разчетени в държавния бюджет за 2021 г. и с тях се финансират доста мерки. 

Марко Росо обаче стигна и по-далече и обяви, че независима оценка показала, че днес концесията общо би струвала с 300 млн. евро по-малко, а концесионна такса нямало изобщо да има. В този смисъл - не може да става дума за подарък от страна на държавата. 

Кои стои зад фонда? 

Особено чувствителна се оказа темата за стабилността на фонда "Меридиам" за нейните представители днес в София. Те обявиха, че всякакви предположения за скрити интереси и съмнения във финансовото им състояние са недопустими и открито заявиха, че няма да ги толерират. 

Този отговор е вероятно насочен именно към представителите на "Демократична България", които се усъмниха, че зад "СофКънект" стоят български интереси. Според Марко Росо обаче това е меко казано нелепо, защото в структурата на фонда участват имена като това на генерал Уесли Кларк - главнокомандващ силите на НАТО в Европа по време на войната в Косово, името на бившия външен министър на Германия Йошка Фишер и дори доскоро - това на новия държавен секретар на САЩ Антъни Блинкън.

Освен това, подчерта Росо, зад сделката по летището стоят твърде сериозни и големи международни организации - ЕБВР, големи европейски банки, Световната банка, а пък самата сделка има подкрепата на Европейската комисия. 

Особено важно е да се спомене, че Росо отговори и на притеснението на БСП - че инвеститорът може "да си вдигне шапката на 10-тата година" и реално държавата да не вземе нищо. Като изключим юридическата страна на нещата, която не би позволила това да се превърне в реалност без последствия, днес разбрахме, че "Меридиам" няма никакво намерение да се отказва от своята инвестиция. Компанията имала дългосрочен план и никога не е продавала активи по този начин, обясни Росо. 

Какво става с летищните такси? 

Другият голям въпрос е какво точно ще се случи с летищните такси. Както вече е ясно - "СофКънект" бе избран за концесионер, въпреки че предложи третата по-големина концесионна такса и втория по-размер обем на инвестициите. Тоест други играчи предложиха по-добри цени. Все пак държавата избра именно този консорциум, заради обещанието му да не вдига летищните такси. Това е много важно за едно развиващо се летище, защото ниските такси привличат както нискотарифни компании, така и големи, а и големи карго играчи. 

Преди да влезе във владение обаче, беше направен опит за вдигане на таксите от държавата. Последва протест и вдигането бе спряно лично от министър Желязков. Към момента обещанието е, че тя няма да се вдигат. 

Днес Марко Росо обяви, че вероятно ще се мисли за оптимизиране на летищните такси, но това можело да стане едва когато пътникопотокът се върне на нивата от 2019 г. или най-малко след 5 години. "СофКънект" напълно разбирала предимствата на ниските летищни такси и нямала намерение да гони клиенти самоцелно, обясни още той. 

Кои са те? 

Припомняме, че фактическото встъпване в длъжност на „Соф Кънект“ трябва да се случи тази година през лятото. Към момента се чака издаването на последните лицензи и удостоверения, но трудната част е извървяна - има окончателни решения на КЗК, на Върховния административен съд, на главна дирекция „Въздухоплавателна адмнинистрация“. 

„Соф Кънект“ е конгломерат от три отделни фонда на голямата майка "Меридиам"- френска компания, както и на строителната компания "Щрабаг". За оператор на летището ще бъде използван експлоататорът на аеропорта в Мюнхен, но той няма да участва в консорциума. 

„Соф Кънект“ получава летището за 35 години, докато мюнхенският оператор ще остане засега само за 12 години. 

Консорциумът спечели с оферта за изискуемото от държавата еднократно плащане в началото на 550 млн. лв (без ДДС), предложи третото по големина годишно концесионно възнаграждение 24,54 млн. евро, или второто по размер в проценти – 32 на сто от общите приходи от всички дейности за текущата година. Кандидатът обеща и най-малък паричен обем от инвестиции за срока на концесията - 608 млн. евро.

В качеството си на концесионер „Соф Кънект“ се задължава да изгради нов терминал 3 за 10 години от стъпването си във владение, възможно е строителството и на нова писта.

Повече за това кой стои зад концесията, какви са плановете на новите инвеститори и в какво трябва да се превърне летище София след 35 години, може да прочетете тук - отговорите, които "Меридиам" даде пред Клуб Z още преди година.