След както преди две седмици стана ясно, че избраният концесионер на летище София - консорциумът "СофКънект", е поискал от българската държава да получи отлагане на плащанията по концесионната такса през първите 10 години, а българското правителство се е съгласило, то днес темата бе наново подхваната. Първо от БСП - на нарочна пресконференция, след като казуса се появи публично по инициатива на левицата и в последната пленарна седмица на парламента.

В дискусията по въпроса днес отделно от това се включиха и от "Демократична България".

А накрая - от централата на ГЕРБ, а не от министерството на транспорта - и на двете формации отговори министърът в ресора Росен Желязков.

Накратко - БСП, в лицето на Румен Гечев, обяви на пресконференция, че решението за отлагането на пращането на концесионната такса е на практика "най-бедната нация в ЕС да плаща сметката на чужди инвеститори и да пълни български чекмеджета". Той не е съгласен с основната причина за отлагането - пандемията и нейното отражение върху транспортния и по-специално авиационния сектор. Според Гечев когато държавата и "СофКънект" са подписвали договора през юли на миналата година, отново е имало пандемия и проблемът е можело да бъде решен още тогава. Социалистът обяви, че за него целта на правителството била да сключи договора, за да може да вземе първоначалното плащане от 660 млн. евро с ДДС, за да ползва парите предизборно. В същото време още тогава, казва икономистът на БСП, всички са знаели, че такава отстъпка ще има. 

Той попита какво ще се случи, ако на 10-ата година концесионерът си "вземе шапката" и напусне концесията.

"Какво става с интереса на българската държава, какво става с обещаното строителство на трети терминал? Кога ще бъде подобрен и преформатиран първи терминал и втори след като те сега започнаха да се извиняват, че няма да могат да си изпълнят програмата заради COVID-19? Тогава в крайна сметка българското правителство какво прави - усвоява парите сега и веднага преди изборите, след което остава на следващите правителства да решават проблеми,
които не са само икономически. Те са свързани с националната сигурност. Освен това, че това правителство иска да направи сериозна отстъпка в десетки милиони на концесионера, то поставя под риск въздухоплаването в България, българския износ и туризъм".

Отделно от това атака срещу договора за концесия дойде и от "Демократична България". Според съпредседателя на дясното обединение Христо Иванов става дума за класическа схема, зад "която никой не знае кой стои". Той каза, че цялата процедура по избор на концесионер е корупционна, защото "СофКънект" всъщност предложи не най-високата концесионна такса, нито пък най-големия инвестиционен пакет. 

"Българската държава пренабрегва френски кандидат, който предлага два милиарда лева и дава концесията за милиард и 700 милиона лева, като за по-малко от месец процесът е задвижен и последва увеличение на таксите на пътниците между 60 и 90%", твърди и Иво Мирчев от ДБ.

По думите му държавата на практика подарява половин милиард лева на една конкретна компания, като се отказва от събирането на концесионните такси за 10 години под предлог COVID-кризата. 

Последваха отговорите на Желязков. Той твърди, че Европейската комисия вече е нотифицирала отлагането на плащането, тоест то е разрешено, а в мотивите е записано, че големият риск в кризата се поема от концесионера, а не от държавата. 

Желязков защити и причината за анекса - пътникопотокът към летище София е намалял два пъти и е нормално концесионерът да поиска отлагането. В същото време се запазва ангажимента за инвестициите (които ще са с няколко милиона повече, заради отложените такси - б.р.), както и първоначалното плащане, което вече е разписано в бюджета за 2021 г. 

Министърът каза още, че дори в тази ситуация държавата ще вземе много повече, отколкото взима сега, дори ако се смята само първоначалното плащане. Причината е, че в момента летището на практика не печели и не носи нищо на бюджета. Обясни и че ако договорът бъде развален, то все пак това летище ще трябва да се финансира, а това може да стане само през публични пари, които не са предвидени. Тоест ще се наложи взимането на кредити. 

Представителят на ГЕРБ видя "координирана акция", която била характерна със своите "3 Н-та: некомпетентност, несъстоятелност и неинформираност". 

Относно твърдението, че новият концесионер смята да вдигне летищните такси след като стъпи във владение, Желязков твърди, че това не е вярно и че именно затова е избран този концесионер - защото изрично е подчертал в офертата, че няма да го направи, за разлика от всички други. 

Припомняме, че фактическото встъпване в длъжност на „Соф Кънект“ трябва да се случи тази година през лятото. Към момента се чака издаването на последните лицензи и удостоверения, но трудната част е извървяна - има окончателни решения на КЗК, на Върховния административен съд, на главна дирекция „Въздухоплавателна адмнинистрация“. 

„Соф Кънект“ е конгломерат от три отделни фонда на голямата майка Meridiam - френска компания, както и на строителната компания Strabag. За оператор на летището ще бъде използван експлоататорът на аеропорта в Мюнхен, но той няма да участва в консорциума. 

„Соф Кънект“ получава летището за 35 години, докато мюнхенският оператор ще остане засега само за 12 години. 

Консорциумът спечели с оферта за изискуемото от държавата еднократно плащане в началото на 550 млн. лв (без ДДС), предложи третото по големина годишно концесионно възнаграждение 24,54 млн. евро, или второто по размер в проценти – 32 на сто от общите приходи от всички дейности за текущата година. Кандидатът обеща и най-малък паричен обем от инвестиции за срока на концесията - 608 млн. евро.

В качеството си на концесионер „Соф Кънект“ се задължава да изгради нов терминал 3 за 10 години от стъпването си във владение, възможно е строителството и на нова писта.