Новоизбраният концесионер на летище София - консорциумът „Соф Кънект“, е поискал официално да не плаща концесионната такса на държавата в следващите 10 години. Причината - COVID кризата и ударът, който тя нанесе на целия транспортен бранш. Това стана ясно от думите на транспортния министър Росен Желязков пред депутати в ресорната комисия. 

Решение на правителството по искането все още няма, защото тук думата има първо Европейската комисия, но Желязков даде да се разбере, че властта е готова да приеме идеята. Интересното е, че  запитватнето на „СофКънект“ е дошло още на 27 октомври миналата година, но причината Желязков да коментира сега е, че вчера лидерката на социалистите изчете декларация от името на цялата група, в която обясни, че има такава информация. Явно самият министър е решил веднага да отговори. 

Фактическото встъпване в длъжност на „Соф Кънект“ трябва да се случи тази година през лятото. Към момента се чакат издаването на последните лицензи и удостоверения, но трудната част е извървяна - има окончателни решения на КЗК, на Върховния административен съд, на главна дирекция „Въздухоплавателна адмнинистрация“. 

Парите, които консорциумът искат да спести сега, пък предлага да изплати през последните 10 години на дговора, който е сключен за 35 години. 

Според подписания на 22 юли 2020 година договор, компанията концесионер се задължи да плаща годишно възнаграждение на държавата на по-голямата от двете суми - или малко над 24,5 млн. евро, или сумата, определена на 32% от общия приход от съответната година. 

По думите на Желязков тези условия остават, промяна има само в едно. Концесионерът е предложил да увеличи обещаната инвестиция в летището от сегашните 608 млн. евро до 624 млн. евро в края на изтичането на концесията. 

Така в момента всичко е в ръцете на ЕК и по-точно - в Генерална дирекция „Конкуренция“. Българските власти нямат избор освен да се съобразят с решението на дирекцията, но евентуален отказ би бил сериозен удар по страната и летището. 

Причината властта да е готова да приеме отлагането на концесионната такса се крие във факта, че „Соф Кънект“ все пак ще направи първоначалното плащане от 660 млн. лв. Тези пари трябва да влязат в бюджета за тази година и с тях да се изплатят част от дълговете на БДЖ. 

Освен това сумата е огромна и за самото летище, тъй като то само не може никога да изкара такива пари, като се има предвид, че сегашният концесионер изплаща под 5 млн. лв. годишно на държавата. 

Най-тежък е вариантът с развалянето на договора и оставането на летището в ръцете на държавата, както между другото иска БСП. Това обаче означава, че правителството ще се лиши от 660 млн. лв. за инвестиции, ще останат дълговете на БДЖ, летището няма да бъде модернизирано и единственият начин то да заработи отново на нормални обороти е да бъдат увеличени летищните такси. Това обаче вероятно ще изгони нискотарифните превозвачи, които правят терминала конкурентен. 

Припомняме, че „Соф Кънект“ е конгломерат от три отделни фонда на голямата майка Meridiam - френска компания, както и на строителната компания Strabag. За оператор на летището ще бъде използван експлоататорът на аеропорта в Мюнхен, но той няма да участва в консорциума. 

„Соф Кънект“ получава летището за 35 години, докато мюнхенският оператор ще остане засега само за 12 години. 

Консорциумът спечели с оферта за изискуемото от държавата еднократно плащане в началото на 550 млн. лв, предложи третото по големина годишно концесионно възнаграждение 24,54 млн. евро, или второто по размер в проценти – 32 на сто от общите приходи от всички дейности за текущата година. Кандидатът обеща и най-малък паричен обем от инвестиции за срока на концесията - 608 млн. евро. 

Извън финансовите параметри, оценената най-високо оферта от Министерството на транспорта, единствена предлага в хода на концесията намаляване и „конкурентни“ летищни такси на летище София. 

В качеството си на концесионер „Соф Кънект“ се задължава да изгради нов терминал 3 за 10 години от стъпването си във владение, възможно е строителството и на нова писта.