Въпросителните около обществената поръчка за доставката на високопроходими автомобили за полицията, която бе посочена от ОЛАФ като корупционна и която е донесла според разследващите щета за 6 млн. евро на европейските данъкоплатци, стават все повече, а отговорите продължават все така да липсват. 

Поредното парче от пъзела бе публикувано днес от неправителствената разследваща организация „Антикорупционен фонд“. Експертите на организацията са открили още една - допълнителна, поръчка за автомобили, която изглежда съмнителна; разкриват сериозно разминаване в терминологията, наложена от самата Европейска комисия, и накрая задават няколко важни въпроса, на които може да отговори само МВР. 

За какво става дума? 

Преди няколко седмици европейската служба за борба с измамите сигнализира, че българското МВР е закупило 290 джипа за нуждите на полицията, които обаче не отговарят на изискването за високопроходимост. Става дума за марката „Грейт Уол“, която в България се свърза основно с Гриша Ганчев. От ОЛАФ твърдят и че колите са произведени няколко години преди въобще да е пусната поръчката, което също е проблем. 

Всичко това бе използвано за политическа борба между „Дондуков“ 1 и „Дондуков“ 2, като правителството хвърли вината на служебния министър в силовото ведомство - Пламен Узунов, който сега е секретар на президента. От президентството контрираха, че договорът е фактически подписан от Валентин Радев - първия министър на МВР в това правителство на Бойко Борисов. 

АКФ обаче успява да открие още една поръчка за автомобили. Там отново става дума за високопроходими джипове, като са поръчани 51 автомобила от марката „Фоклсваген“, модел „Тигуан“. Тази поръчка е подадена малко след вече огласената в разследването на ОЛАФ, като и двете са финансирани по програмата „Спешна помощ“ на ЕК по линия на миграцията.

Други 70 автмобила са закупени за нуждите на Гранична полиция, като според АКФ те са единствените, които имат реална обосновка и технически задания, които да отговарят на критериите. Така общо излиза, че по две поръчки държавата е поръчала общо 420 автомобила за общо почти 25 млн. лв. 

Оказва се, че първият проблем идва от технологичното разминаване в заданията. Споразумението за финансиране между ЕК и МВР е налично само на английски език, където е употребен терминът all-terrain vehicles, или на български - за всякакъв терен.  Този термин обаче не отговаря на изискванията на същата тази ЕК, защото в случая би трябвало да се ползва off-road vehicle. All-terrain vehicle (ATV), познато и на български като АТВ, всъщност е друг тип моторно средство за придвижване в пресечени местности, от което по-късно по същата програма са закупени 10 броя, които са предоставени на Гранична полиция в Ямбол и Драгоман.

Въпреки този неточен термин в споразумението от цялостния му текст става ясно, че се договаря обновяване на парка на МВР от автомобили с повишена проходимост (дава се текуща статистика на наличните в МВР такива автомобили марка „Лада“ и „Ленд Ровър“ по модели и година на производство), пишат от АКФ.  

Тоест, ако в МВР са знаели, че ЕС има директива за този тип автомобили, щяха да знаят, че исканите коли са с конкретни параметри. Например - 4Х4 задвиждане, блокаж на диференциали, изкачване на определени градуси наклон и други. 

Въпреки това са закупени съответните 290 „Грейт Уола“ и 51 „Фолксвагена“, които не отговарят на директивата.

Освен това - цената за първите автомобили се оказва много по-ниска от прогнозната, с разлика от близо 16 млн. лв. Според АКФ още тук би трябвало от МВР да се усъмнят и да предположат, че става дума за автомобили, които не притежават нужната специфика. Тук вината е и в двете групи, участващи в поръчката - тези, които са я изготвили, и тези, които са я подписали. Доста е трудно да се повярва, че никой не е забелязал икономия от 60%. 

Проблемите обаче не приключват тук. Първо е важно да се отбележи, че ОЛАФ смята, че тъй като джиповете са по-стари от датата на поръчката, това също е проблем. Оказва се обаче, че в обявлението за поръчката няма най-късна дата за производство. Такава няма и в споразумението с ЕК. 

Що се отнася до втората поръчка - на фолксвагените, там прави впечатление, че компанията, спечелила търга, се занимава с... банков софтуер. МВР обаче не е заложило условие за опит в сферата. 

Отделно в цялата комуникация между МВР и фирмата победител по тази позиция по процедурата и в подписания договор не се дават никакви данни за това какви марки и модели ще бъдат доставени на МВР, а само се описват технически параметри и съответствието им с обявените параметри. 

Рядко сме попадали на такава обществена поръчка, в която на практика доставчикът не казва нито каква марка автомобил ще достави, нито какъв модел“, коментират от АКФ. 

Договорът за доставка на тези 51 автомобила е подписан на 14.02.2018 г. от Георги Балабанов, директор на Дирекция „Обществени поръчки“ на МВР – упълномощен с нарочна заповед от 16.08.2017 г. по процедурата от министър Валентин Радев, и със съгласувателните подписи на още четирима представители на МВР, включително на гл. комисар Христо Терзийски като директор на ГД „Национална полиция“. В момента Терзийски е министър.

Именно заради всичко това от АКФ изпращат към отговорните институции няколко конкретни въпроса, които да изяснят ситуацията: 

  • Кой и как е изготвил и утвърдил спецификациите за двете поръчки и позициите в тях, и съгласувани ли са те с крайните бенефициенти? 
  • Имало ли е становища, възражения или особени мнения от служителите на ГДНП и ГДГП в комисиите, утвърдили техническите спецификации и участвали в избора на изпълнител? 
  • Имало ли е докладни до министър Валентин Радев или до ресорните заместник-министри от ГДНП, ГДГП, административния секретар на МВР, Дирекция „Международни проекти“ и Дирекция „Обществени поръчки“, в които те са били информирани за промяната на техническите спецификации по време на служебното правителство?
  • Ако Министър Радев или някой от ресорните заместник-министри е бил информиран за такива нередности, защо МВР подписва окончателните договори за доставка на 290+51 автомобила, които не отговарят на споразумението с ЕК? 
  • Защо през лятото на 2017 г., когато МВР получава 12-месечно удължаване на крайния срок за усвояване на спешната помощ, министър Радев не се възползва от правомощията си по чл. 110 от ЗОП и не прекратява и не обявява отново обществената поръчка?
  • Информиран ли е бил екипът на ОЛАФ или Европейската комисия за промяна в техническите спецификации от служебното правителство на тези 290+51 автомобила, които не отговарят на духа на споразумението с ЕК? Има ли документална следа от това?
  • Проведен ли е тест за доставените автомобили, за да се сертифицира тяхната годност или негодност за критерий „висока проходимост“ съгласно Наредба 60 от 2009 г. за одобряване на типа на нови МПС?