„Надзор“ на Надзора на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за предвидимостта и баланса на бюджета ѝ за лекарствените продукти - това изобретиха на практика управляващите от ГЕРБ с промени в Закона за здравното осигуряване на първо четене, внесени от шефката на здравната комисия Даниела Дариткова и нейни колеги.

При това, въпреки че всички държавни институции, които имат отношение по темата - от самата НЗОК, през здравното министерство, на чийто министър се вменява въпросният нов контрол, Министерството на финансите, Сметната палата, са с официални становища „против“ законовите изменения. И дори мотивите им в голямата си част се припокриват.

Промените засягат т.нар. механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), който се прилага за лекарствените продукти, заплащани напълно или частично от НЗОК (позитивния лекарствен списък - б.р.) Всяка година този механизъм се приема с решение на Надзорния съвет на НЗОК. ГЕРБ обаче настояват да се появи комисия, която да „надзирава“ Надзорния съвет. Въпросната комисия ще е към здравния министър, ще може да прави планови и внезапни проверки в касата, да изисква документи, ще „докладва“ на министъра, а той - на тази база да прави препоръки към Надзорния съвет за решенията, които взима по механизма за устойчивост на бюджета на НЗОК.

Дариткова в продължение на половин час обясняваше от трибуната как (но не и защо) това е нужно, като в поправката на закона има и още нещо, което се ползва за повод - а именно в условия на пандемия определени медикаменти, които се изработват на база човешка плазма или човешка кръв, да се изключат от механизма, регулиращ цените. Мотивът - да не се стига до дефицити, защото става въпрос за животоспасяващи лекарства. Последното предложение също е спорно, но не чак толкова. Макар че мотивите за него са буквално разнищени от самата НЗОК, която е остро против цялата инициатива на председателката на парламентарната група на ГЕРБ, както става ясно от позицията ѝ (в линка - б.р.).

Всички са против. Дори здравният министър, който би получил нови правомощия

Идеята на депутатката и няколко нейни колеги е новата комисия, която ще докладва на здравния министър, да се състои от представители на Министерството на здравеопазването, на НАП, на Сметната палата и на съвета по цените на лекарствените продукти. Надзорният съвет на НЗОК, от своя страна, чиято работа в случая ще бъде „проверявана“, има в състава си двама зам.-министри на здравеопазвавето, не просто представител от НАП, а директора ѝ, зам.-министър на финансите, неправителствен сектор. Не се разбра защо други служители на МЗ трябва да изискват от името на здравния министър документация, при положение че председател на Надзорния съвет на НЗОК е негов заместник например.

По отношение на контролната комисия в становището, подписано от министър Костадин Ангелов, се казва, че на практика се предлага дублиране на функции с други органи, които имат контролни функции по закон - като Сметната палата, Държавната финансова инспекция и т.н. Министърът не е съгласен с мотива на Дариткова, че имало законова празнота, затова било нужно новото ниво на контрол към здравния министър по отношение на бюджета за лекарствени продукти.

От Сметната палата казват в своето становище, че не могат да участват в такава комисия, каквато Дариткова си представя, защото органът по закон е за външен одит. 

НАП също е катеторично против нейни представители да бъдат включвани във въпросния „надзор“ на Надзора на НЗОК - става ясно от становището на институцията - защото приходната агенция също има ясно записани в законодателството функции и принципи на работа, които противоречат на предложението на Дариткова и компания. 

Министерството на финансите също е с отрицателно становище по промените в Закона за здравното осигуряване - най-малкото защото предложението противоречи на смисъла на съществуване на Надзорен съвет и начина на функциониране на самата НЗОК. „Не би следвало първостепенен разпоредител на бюджет - какъвто е министърът на здравеопазването, да контролира автономен бюджет, на който законодателят е определил орган на управление“, пише в становището, парафирано от министър Кирил Ананиев. 

И от БСП, и от ДПС обявиха предложенията за безумие, което на всичкото отгоре противоречи на други закони. Георги Михайлов от левицата, който е и лекар, нарече Дариткова „абсолютна безобразница”, която „създава механизъм на механизма на контрол на касата”.

„В последните 6 месеца съм онемял. След 4 години на безмълвие и безвремие в здравеопазването се изсипаха една кофа абсолютно недомислени закони. Този е поредният. Тук е вече чутовен скандалът”, обяви Михайлов.

„Стана като новата конституция – всички са против, но ние казваме: не се отказваме, искаме да дискутираме въпроса. Какво да дискутираме това безумие, което се предлага?”, добави той и прогнозира, че ако предложенията се приемат, това ще е законодателна бомба.

Нигяр Джафер от ДПС – също лекар, обяви законопроекта за „юридически несъстоятелен”.

„Предлагате създаването на надзорен съвет на Надзорния съвет на здравната каса. Може би по подобие на наблюдаващия прокурор на главния прокурор. Това са абсурди”, каза тя и също припомни, че и в момента държавата разполага със сериозно присъствие в Надзорния съвет на НЗОК.

„Трябва да спрем законодателната вакханалия в здравеопазването. Юридическите факултети започват да изучават безумията, които са създадени в законодателния орган в България. Това е срам за всички“, обобщи депутатката от ДПС.

И въпреки всичко ГЕРБ, подкрепени от „Обединени патриоти” и „Воля”, си гласуваха „за“ спорния законопроект. Без да се разбере на практика каква точно е целта.