Американската компания Amazon е крала идеи от серия малки стартъпи в САЩ, разкрива "Уолстрийт джърнъл".

Една от най-големите мултинационални компании в света, Amazon стартира като онлайн магазин, но в момента предлага стрийминг услуги, консуматорска електроника, както и десетки различни онлайн услуги.

Според разследването на "Уолстрийт джърнъл" поне някои от тях са откраднати от стартъпи, измамени от компанията на Джеф Безос чрез два типа схеми.

При първата Amazon се среща с представителите на стартъпа, проявявайки интерес към техния продукт. В рамките на преговорите компанията научава достатъчно за идеята и продукта, че да създаде с лекота свой вариант.

Втората схема пък включвала реална инвестиция от страна на техногиганта. За тези стартъпи, които били достатъчно умни, че да не разкрият по същество идеята си, подходът бил друг - да се инвестира в компанията и така да се получи достъп до търговските им тайни. След това Amazon интегрират идеите в свой съществуващ или нов продукт, с който малката компания не може да се конкурира, и спират инвестициите си в нея.

Подобен е случаят с DefinedCrowd, разработил изкуствен интелект за събиране и етикетиране на информация. Чрез своя фонд за рисков капитал хората на Безос получават достъп до концепцията. И след няколко месеца, през пролетта на тази година, Amazon Web Services обявява нова услуга - A2I, която според собственика на DefinedCrowd е изцяло базирана на тяхната технология.

За подобни практики е сигнализирано през годините и по отношение на други технологични гиганти като Google, Apple, Facebook и Microsoft. Компании с подобен обем лесно се справят с това бързо да превърнат една идея в реалност, а малките стартъпи няма ресурсите да водят съдебни битки с тях. Законите по отношение на интелектуалното право също се оказват много гъвкави, като в най-добрия случай упоритите иноватори получават малка компенсация, за да спрат съдебните дела с гиганта.